Škoda vhupla do elektrickej éry novým SUV Enyaq iV. A premiéra, ak neberieme do úvahy jej Citigo iV, sa nepochybne podarila. Aspoň ak máte v podlahe batérie s využiteľnou kapacitou 77 kWh, tak ako my. Nie je to ale lacné. Kým totiž v minulosti sme si priplácali za výkon, vo svete elektromobilov je to, čo nás stojí najviac, dojazd. Porovnávať preto Enyaq iV s klasikou asi nemá význam. Je jasné, že za jeho cenovku by ste si mohli dopriať akúkoľvek „nadupanú“ Škodu vrátane Kodiaqu Laurin & Klement či podobne vybavený Superb. Toto je ale elektromobil, pre ktorý platia trochu iné pravidlá. No a v rámci nich sa rozhodne nestratí.
Dizajnéri odviedli naozaj skvelú prácu. Krása je síce subjektívna kategória, ale české elektrické SUV je svojimi tvarmi invenčnejšie a „chytľavejšie“ ako bezkonfliktný koncernový VW ID.4. Má rukopis moderných modelov z Boleslavy ale pridáva šarmantné proporcie, ktoré mu umožnila platforma MEB s kompaktnou elektrickou technológiou. Má kratšiu prednú kapotu, ale dlhú a relatívne nízku kabínu. Asi by ste nepovedali, že Enyaqu iV nameriate do dĺžky o 40 mm menej ako Octavii Combi. V porovnaní s Karoqom a Kodiaqom je ale výrazne nižší. A má tiež dlhší rázvor – až 2 765 mm.
Kompaktná zvonka, obrovská zvnútra
Takže tu máme pomerne športovo pôsobiace SUV, čo zvýrazňujú aj obrie 21 palcové disky kolies, ktoré sú súčasťou úvodnej „limitky“ First Edition, podobne ako svetla Matrix LED. Trochu lacno pôsobí len čierna zaslepená predná maska. Oživiť ju môžu diódy Crystal Face, ale za príplatok. V sérii ich nemá ani First Edition. Na SUV nás trochu prekvapil vystupujúci tvar spodnej lišty predného nárazníka, ktorý bude mimo asfaltu či v mestskej džungli „prvý na rade“. Je to však jeden z mnohých prvkov aerodynamiky na ktorých si Enyaq iV zakladá. To napriek množstvu ostrých prelisov. Vidieť to najmä v zadnej časti, kde je okno lemované čiernymi spojlermi.
Kabína Enyaqu vás prekvapí kvalitou spracovania. Až na tvrdé plasty vo dverách využíva veľmi solídne materiály. To nebýva pri elektromobiloch práve zvykom. Rozšafný je aj v priestore. Trochu obmedzujúco pôsobí snáď len vysoký stredový box medzi sedadlami, ktorý môže prekážať kolenu. A čo je milým prekvapením, posed za volantom sa nijak zvlášť nelíši od toho v konvenčných autách. Sedíte vyššie, ale nie „kolmejšie, pretože podlaha, ukrývajúca batérie a je relatívne vysoká. Nadšení sme boli aj zo sediel, nastaviteľnej lakťovej opierky a celkovej ergonómie. Ak vlastníte nejakú Škodu, budete sa tu cítiť ako doma. Zásadným rozdielom je len chýbajúci prístrojový panel. Nahrádza ho malý 5,3-palcový displej s digitálnym rýchlomerom. Vyvolať na ňom môžete aj piktogramy navigácie či venovať viac priestoru zobrazeniu činnosti asistenčných systémov.
V kombinácii s head-up displejom vám za klasickou „prístrojovkou“ veľmi ľúto nebude. Len zobrazenie virtuálnej reality považujeme za zbytočne vyhodené peniaze. Vznášajúce sa šípky v priestore sú málo kontrastné a neprinášajú žiaden zásadný úžitok. Tak či tak je väčšina informácií sústredená na veľkej 13-palcovej dotykovej obrazovke. A tá je ukážkou brilantnej grafiky a pohotových reakcií. Pravdou ale je, že raz nám systém zamrzol. Obrazovka nereagovala na dotyk. Po reštarte sa ale opäť infotainment pozviechal. Na ovládanie systému si rýchlo zvyknete, no občas s ním musíte pracovať častejšie ako by bolo nutné. Napríklad neexistuje mód, kde by displej zobrazoval súčasne stav nabitia batérie aj údaje palubného počítača, napríklad spotrebu paliva. Chce to kliky navyše.
Menej je niekedy viac
Škoda aj chýbajúceho samostatného panelu klimatizácie a analógového ovládača hlasitosti. Jeho úlohu zastupuje dotyková lišta pod displejom. Pokrok teda nie je vždy na úžitok. Všimnete si to aj na dotykovom ovládaní strešného okna, ktoré zaberie viac času a vyžaduje si viac pozornosti, než ak by sa o túto funkciu staral poctivý „hardvér“. Ešte lepším príkladom je bezkľúčový prístup a „štartovanie“, ktoré Škoda posunula na úplne novú úroveň. V Enyaqu totiž nemusíte vôbec používať tlačidlo Start-Stop. Stačí sadnúť za volant, stlačiť brzdu, zaradiť “D“ a vozidlo je pripravené na jazdu. Pri vystupovaní od vás Enyaq iV vyžaduje len zatiahnuť elektrickú parkovaciu brzdu a vystúpiť.
Má to ale háčik. Keďže na malom voliči prevodovky chýba parkovacia poloha „P“, môžete byť často zmätení z toho, v akom stave sa vozidlo aktuálne nachádza. A ešte horšie je, že sa deaktivuje aj pri krátkom vystúpení z vozidla. A aj sa tak správa. Stačí ak potrebujete zastaviť kdesi na krajnici, napríklad kvôli deťom, a Enyaq sa vypne, dokonca vypne svetlá. V noci to môže byť až nebezpečné. Miernu kritiku si zaslúžia aj široké predné stĺpiky, obmedzujúce výhľad. Zato prekvapí komfortom. Na zadných sedadlách je to takmer „Superb“ so všetkým čo k tomu patrí – obrovským priestorom na nohy, širokou lakťovou opierkou a plnohodnotnými sedadlami. Žiadne krátke „sedáky“ sa nekonajú. Vďaka rovnej podlahe a šírke zvládnu dlhšie trasy aj traja cestujúci. Len znížený strop vo verzii so strešným oknom uberá zopár centimetrov priestorovej rezervy nad hlavou.
Kufor je ďalším silným argumentom. Rekordy v štýle Octavie a Superbu Combi či Kodiaqu nečakajte, ale pod elektricky ovládaným vekom je naozaj veľmi slušných 585 litrov, mimochodom najviac z trojičiek VW ID.4 a Audi Q4 e-tron. A to sa musel pod podlahu zmestiť elektromotor. Po sklopení operadiel delených v pomere 2 : 3 (uvoľňujú sa priamo z kufra) a prestavení podlahy o stupienok vyššie, vytvorí Enyaq iV takmer vodorovnú podlahu a objem až 1 710 litrov. Hneď za nárazníkom je hlboká schránka, kde si môžete uložiť nabíjacie káble. A potom je tu hitparáda praktických riešení Simply Clever vrátane držiakov nápojov, vyberateľného koša držiakov na mince a karty, indukčnej nabíjačky až pre dva telefóny a neodmysliteľného dáždnika vo dverách. Patrí sem aj viacero USB portov, bohužiaľ typu C, ktorými Škoda zbytočne predbehla dobu.
Dojazd bez stresu
Enyaq iV je k dispozícii s batériami s kapacitou 50, 60 alebo 80 kWh a výkonom od 109 do 225 kW (RS). Ten náš bol zlatou strednou cestou. Enyaq iV 80 má akumulátory s využiteľnou kapacitou 77 kWh a zadný elektromotor. Ten má výkon 150 kW, čo neznie zle, ale treba si uvedomiť, že už v tejto konfigurácii má na váhe približne 2,2 tony. Dynamika preto nie je ohurujúca. Za to veľmi príjemná. Stovku máte na tachometri za 8,5 sekundy. Krútiaci moment 310 Nm je k dispozícii prakticky od nulových otáčok, takže na križovatkách budete tpredátormi. O to viac, že Enyaq iV má zadný náhon, ktorý dokáže spoľahlivo preniesť silu motora na asfalt. Aj na vlhkej vozovke, kde by predné kolesá už dávno „hrabali“. Dych mu dochádza až pri diaľničných rýchlostiach, kde necítiť extra veľkú rezervu a so zrýchľovaním končí pri 160 km/h.
Zvládol by aj viac, ale elektromobilom rýchla jazda nesvedčí. Batérie si pri nej siahnu rýchlo na dno. V každom prípade Enyaq iV 80 dojazdom poteší. Ak máte „úzkosť“ z toho, že nedosiahnete cieľ, „osemdesiatka“ je pre vás ideálnym riešením. Žiaden stres sa nekoná. Deklarovaných 510 km je síce fikciou, ale pri ekonomickom jazdnom štýle môžete počítať s 350 až 400 bezproblémovými kilometrami. My sme dosiahli na ceste z Bratislavy do Tatier v chladnejšom počasí priemer 19,8 kW/h na 100 km a cestou späť dokonca len16,8 kW/h. Dlhodobý priemer za 1 070 km sa ustálil na 18,2 kWh, vrátane jazdy v meste a na okreskách. To nie je zlé. Pomáha tepelné čerpadlo aj výkonná rekuperácia. Skvelé je, že ju možno ľahko regulovať v niekoľkých stupňoch krídelkami na volante.
Pri minimálnej rekuperácii Enyaq v podstate plachtí, takže vie na rozdiel od mnohých konkurentov dokonale využiť svoju hybnosť. Samozrejme, aktivuje sa aj pri stlačení brzdového pedála. A tiež automaticky, pretože Enyaq iV registruje rýchlostné limity, klesanie aj profil trasy či autá pred vami. Keď treba začne rekuperovať, ak nie „povolí“. Funguje to pomerne spoľahlivo. Na nabíjacích staniciach s ním síce strávite viac času ako na tých čerpacích, ale Enyaq iV vám rozhodne nezničí denný program. Podporuje nabíjanie výkonom až 125 kW, takže ak nabíjate takmer vybité batérie (10% %), vie načerpať energiu naozaj rýchlo. Túto úroveň vie držať asi do 30 %, potom nabíjací výkon klesá. Ak nabíjate od 50 % rýchlosť nabíjania je asi 5 km za minútu. Záleží to od vonkajšej teploty a ďalších faktorov, ale ak strávite na nabíjačke približne 30 – 40 minút, nabijete batérie minimálne na 80 až 90 %.
Ťažká ale stabilná
Posledné percentá pribúdajú pomaly a práve v tom spočíva výhoda najväčšieho batériového paketu. Umožňuje vám totiž rýchle nabíjanie na 80 %, pričom tieto vám poskytnú veľmi slušný dojazd do 300 km. Rezerva v batérii teda nie je zbytočná a navyše ju chráni pred degradáciou. Jazdu s Enyaqom iV si rýchlo zamilujete. Je vyslovene komfortná a najmä tichá. Svoje urobila dobrá aerodynamika aj akustické okná, takže najviac počuť hluk odvaľujúcich sa pneumatík, ale ten je tiež slušne tlmený. To, čo počuť pri nízkych rýchlostiach, je povinný umelý futuristický zvuk. Nie každému asi „sadne“. Škoda, že sa nešíri len do exteriéru. V kabíne skôr kazí dojem. Enyaq iV nesklame ani v zákrutách. Nadváha tu síce je, ale mnohé kompenzuje nezávislé zavesenie, nízke ťažisko, rozloženie hmotnosti v pomere 50 : 50 medzi nápravami a tiež pneumatiky s profilom 235/45 vpredu a 255/40 vzadu, obuté na gigantických 21-palcových diskoch.
Tie dokážu Enyaq iV podržať krásne v stope. Zadný náhon sa navyše stará o potlačenie nedotáčavosti a ešte viac predné kolesá, ktoré nemajú na starosti nič iné, len riadenie, takmer ako v prémiových limuzínach. Enyaq iV sa preto správa prekvapivo neutrálne. A ak nie, zasiahne pohotová elektronika. Čo sa týka pruženia má akoby dve tváre. Pri nízkych rýchlostiach a na zlom povrchu mu veľké disky a nízky profil príliš nepomáhajú. Naopak, na diaľnici a bežných cestách vás vie, aj vďaka adaptívnym tlmičom, doslova rozmaznávať. Tak či tak by sme dali prednosť kolesám s priemerom 19-palcov, ktoré sú v sérii verzie iV 80. Už len predstava prezúvania „dvadsaťjednotiek“ je z finančného hľadiska priam desivá. Pritom Enyaq iV vašu peňaženku rozhodne nešetrí. Za verziu iV 80 Loft zaplatíte minimálne 48 150 eur. Naša verzia First Edition Plus sa ale vyšplhala na neskutočných 62 130 eur!
Okrem drahej batérie je totiž priam nadupaná výbavou. Máte tu strešné okno, trojzónovú klimatizáciu, kompletný balík asistenčných systémov, vrátane semiautomatického riadenia v zápchach a asistenta pre zmenu jazdného prúdu, head-up displej s rozšírenou realitou, hlasové ovládanie Laura, svetlá Matrix LED, sedem airbagov, výkonné audio s ôsmimi reproduktormi, indukčné nabíjanie telefónov či elektricky nastaviteľné vyhrievané sedadlá. No i tak ide o odvážnu cenu, vlastne doteraz najdrahšiu Škodu všetkých čias. A to ešte nie je na trhu verzia 80× s pohonom oboch náprav a najvýkonnejšia RS. Tie budú atakovať ešte vyššie čísla. Takže aj keď patrí Enyaq iV bezpochyby k najlepším elektromobilom planéty, nebude jeho voľba voľbou z rozumu. Nezaškodí si tiež položiť otázku, či môže byť auto s hmotnosťou 2,1 až 2,3 tony vôbec ekologické. Ale ak máte slabosť pre elektromobily, s Enyaqom iV chybu rozhodne neurobíte.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 649 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 879 |
Výška (mm) | 1 620 |
Rázvor náprav (mm) | 2 765 |
Objem batožinového priestoru (l) | 585 – 1 710 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 107 – 2 308 |
Technické údaje
Model | Škoda Enyaq iV 80 |
---|---|
Motor | zadný elektromotor |
Max. výkon (kW) | 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 310 |
Prevodovka | jednostupňová |
Max rýchlosť (km/h) | 160 |
0 – 100 km/h (s) | 8,7 |
Kapacita batérie (kWh) | 82 (77 využiteľných) |
Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km) | 16,7 – 18,0 |
Spotreba počas testu (kWh/100 km) | 18,2 |
Maximálny výkon nabíjania (kW) | 125 |
Nabíjanie DC 50 kW 0 – 80 % (min) | 53 |
Nabíjanie DC 125 kW 0 – 80 % (min) | 38 |
Ceny
Základná cena verzie 80 iV Loft | 50 250 € |
---|---|
Cena verzie 80 iV First Edition | 59 500 € |
Cena verzie 80 iV First Edition Plus | 62 130 € |