S príplatkovou zelenou metalízou Peridot Green a čiernymi doplnkami, vrátane diskov a prednej masky, vyzerá zvonku BMW radu 3 v prevedení kombi (Tourer) naozaj vynikajúco. Nadšenie vás ale možno prejde, keď sa pozriete na cenu tejto špeciálnej metalízy v zozname príplatkovej výbavy auta. Za trochu „extravagancie v zelenej“ zaplatíte totiž vyše päťtisíc eur.
Vysoká cena, slabšie schopnosti
Ak k tomu prirátame cenu dvoch výbavových balíkov, nazvaných Business Class a Innovation, ktorá je približne osemtisíc eur, dizajnovú M Sport Line za vyše šesťtisíc, nádhernú kožu Vernasca Cognac s dekoratívnym prešívaním za 1 500 eur a pár ďalších výbavových prvkov, tak cena konkrétneho auta, ktorého test práve čítate, presiahla hranicu 80-tisíc eur. A to za kombi strednej triedy naozaj nie je málo. Aj keď má takmer 300 koní, xDrive, teda pohon 4×4 a prídavný elektromotor.
Navyše ani hlavná prednosť, kvôli ktorej zákazníci po modeloch kombi siahajú, príliš neohúri. Myslíme tým batožinový priestor. Spolu 410 litrov, ktoré poskytuje, naozaj nie je veľa. Ale „trojkový tourer“ kúpite samozrejme aj podstatne lacnejšie, 80-tisíc eur je fakt už extrém. V základe stojí v prevedení 318i s benzínovým dvojlitrom s výkonom 115 kW 35 400 eur. Testovaná verzia 330e xDrive stojí bez príplatkov 53 800 eur. Pozrime sa na ňu podrobnejšie.
Pod kapotou má benzínový dvojliter s výkonom 135 kW, respektíve 184 koní s maximálnym krútiacim momentom 300 Nm. Je doplnený prídavným elektromotorom s výkonom 83 kW, čo je 113 koní a batériou s využiteľnou kapacitou 11,15 kWh. Ten má maximálny krútiaci moment 265 Nm, avšak dostupný je prakticky okamžite po naštartovaní. Aj preto má tento, takmer dvojtonový, rodinný kombík veľmi slušnú akceleráciu, z nuly na stovku zrýchli za necelých 6 sekúnd.
Kombinácia spaľovacieho motoru s elektromotorom znamená maximálny systémový výkon 215 kW, teda takmer 300 koní. Maximálka je 225 km/h, ale iba pokiaľ nejdete v čisto elektrickom režime. V ňom je totiž obmedzená na 140 km/h. Elektrický režim, teda možnosť jazdiť hlavne v meste s nižšími nákladmi, je jedným z hlavných dôvodov, prečo sú ľudia ochotní si za plug-in hybrid priplatiť.
Dojazd a jazdné vlastnosti
V prípade nami testovaného auta je čisto elektrický dojazd oficiálne 52 až 57 kilometrov, my sme sa však počas testu ledva priblížili k päťdesiatim. A to je v čase, keď napríklad nový Mercedes triedy C prichádza s dvojnásobkom, po cene testovaného auta jeho druhý hendikep. A hneď môžeme prejsť k tretiemu – je ním pomalé nabíjanie, limitované palubnou nabíjačkou s nízkym výkonom 3,7 kW. Z wall-boxu ho budete nabíjať vyše 3,5 hodiny, doma z bežnej siete približne 6 hodín. Na to, aby ste získali necelých 50 „elektrických“ kilometrov je to fakt dosť. Navyše ani pri jazde čisto so spaľovacím motorom si nemôžete veľmi vyskakovať, limituje vás ani nie spotreba, ale objem nádrže, ktorý je len 40 litrov.
Pri rozbiehaní je auto pomerne agilné, avšak v zákrutách cítiť jeho vyššiu hmotnosť. Aj keď dobre drží stopu, nie je to jednoducho model, stvorený pre „radosť z jazdy“ – aby sme parafrázovali jeden z reklamných sloganov BMW. A veľa radosti si neužije ani posádka, podvozok M Sport je totiž naozaj pomerne tvrdý, prejazd priečnymi nerovnosťami výrazne cítiť – bez ohľadu na jazdný režim. Najmä s 19-palcovými diskami a runflat pneumatikami. Netvrdíme, že cestujúci vzadu budú na nich nadskakovať, ale nechýba k tomu veľa.
Pokiaľ s ním pôjdete po diaľnici niekde mierne pod hranicou povoleného diaľničného limitu a s vybitou batériou, spotreba sa vám ustáli niekde okolo 7-litrovej hranice, možno aj o niečo vyššie. Batériu sa za jazdy nabíjať neoplatí, pretože apetít auta razom vystrelí niekam do dvojcifernej oblasti. Na okreskách ale dokážete jazdiť v pohode aj s priemerom okolo 6 litrov. Spotreba elektriny samozrejme závisí od počasia, profilu trasy a spôsobu jazdy -ak všetky tri premenné optimalizujeme, tak auto by mohlo v rovinatom teréne v pohode jazdiť s priemerom niekde okolo 17 až 19 kWh na sto kilometrov.
Aby sme však len nekritizovali, s doplnkovým, mierne do oranžova ladeným interiérom vyzerá auto naozaj výborne, chválime aj sedenie vpredu a vnímanú kvalitu – spracovanie naozaj zodpovedá prémiovej značke. Napriek tomu by sme pri pri kombi BMW radu 3 volili inú verziu, než plug-in hybrid. Ten je podľa nás aj v základe naozaj drahý a s pomerne slabým dojazdom a veľmi pomalým nabíjaním neplní svoju úlohu ani samotná plug-in hybridná technológia. A už vonkoncom by sme nešli do konfigurácie testovaného auta, ktoré je v skutočnosti napokon výrazne drahšie ako vysokovýkonné športové verzie M 340i a M 340d.
Ak hľadáte prémiové rodinné kombi strednej triedy, potom dávajú oveľa väčší zmysel verzie 320i, keď za necelých 42-tisíc eur dostanete benzínový dvojliter s výkonom 184 koní, alebo ak budete jazdiť dlhšie trasy, tak do úvahy prichádzajú aj naftové verzie 318d (150 koní) alebo 320d (190 koní). Prvá z nich dokonca podlezie hranicu 40-tisíc eur, druhá stojí približne o dve tisícky viac. Z hľadiska bezpečnosti majú všetky verzie porovnateľnú výbavu s testovaným autom, jediný rozdiel je v akustickej ochrane chodcov.
Z príplatkovej výbavy sa asi najviac oplatí uvažovať o balíku Innovation. Ten nie je práve najlacnejší, stojí vyše 5 600 eur, no obsahuje niekoľko zaujímavých prvkov. Už v teste BMW 740Ld sme chválili napríklad laserové svetlá s vyše polkilometrovým dosvitom a širokým premenlivým svetelným kužeľom, ktoré sú jeho súčasťou. Tie sa BMW fakt vydarili a ak jazdíte často v noci, nič lepšie asi aktuálne na trhu ani nie je.
Ďalej do neho patrí head-up displej (mimochodom, má o polovicu väčšiu zobrazovaciu plochu, než tomu bolo u predchodcu), stmavovacie vonkajšie zrkadlá, ovládanie gestami, pokročilú navigáciu, „učiacu“ sa na základe vašich častých ciest a štýlu jazdy, pokročilý infotainment vrátane voľne nastaviteľného digitálneho prístrojového kokpitu a niekoľko ďalších technologických vymožeností.
BMW 330e xDrive Touring: Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 709 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 827 (sklop. zrkadlá) |
Výška (mm) | 1 440 |
Rázvor náprav (mm) | 2 851 |
Objem kufra (l) | 410 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 895 |
BMW 330e xDrive Touring: Technické údaje
Spaľovací motor | |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1998 |
Max. výkon spaľovacieho motora (kW(k)/ot.) | 135 (184)/5 000 – 6 500 |
Max. krút. moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) | 300/1350 – 4 000 |
Max. výkon elektromotora (kW/k) | 83/113 |
Max. krút. moment elektromotoru (Nm/ot.) | 265/100 – 2 500 |
Max. systémový krút. moment (Nm/ot.) | 420 |
Max. systémový výkon (kW/k) | 215/292 |
Kapacita batérií (kWh) | 11,15 |
Prevodovka | 8 AT |
0 – 100 km/h (s) | 5,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 225 (140 v el. režime) |
Spotreba na 100 km (l) | od 1,9 – 2,2 (hybridný režim) |
Spotreba na 100 km, EV (kWh) | 14,7 – 15,8 |
Dojazd v EV režime (km) | 52 – 57 |
Čas nabíjania
Výkon nabíjačky | Čas |
---|---|
domáca zásuvka 230 V / 12,5 A (100 %) | 6 h |
Wall-box 3,7 kW (100 %) | 3,6 h |
Cena
Základná cena BMW radu 3 Touring (318i, 115 kW) | 35 400 € |
---|---|
Základná cena BMW 330e xDrive Touring | 53 850 € |
Cena testovaného exempláru | 81 747 € |