Kia Sporatge štvrtej generácie pomaly končí svoju kariéru. Odštartovala v roku 2015 a hneď zaujala dizajnom, ktorý v prednej časti tak trochu evokoval Porsche Macan. A keďže Sportage prišiel v časoch obrovských zmien v automobilovom priemysle, musel reagovať na nové emisné predpisy. Kia sa preto už v roku 2018 mohla pochváliť ako jedna z prvých mild-hybridnou technológiou v kombinácii s dvojlitrovým naftovým motorom 2,0 CRDi. Lenže aj ten bol na stále sa sťahujúcu emisnú slučku príliš „špinavý“. Podobne ako diesel 1,7 CRDi. A tak súčasný Sportage, ak chcete tankovať naftu, končí kariéru s motorom 1,6 CRDi. Ten môže mať výkon 85 alebo 100 kW. To v prípade, že sa rozhodnete pre pohon 4 × 4. Presne taký Sportage sa nám dostal do rúk.
Takmer ako GT-Line
Popisovať dizajn roky známeho modelu nemá význam. Podstatné je, že hoci nový Sportage bude nepochybne odvážnejší, aktuálna generácia je stále dostatočne atraktívna a pre konzervatívnejších zákazníkov je asi vhodnejšou voľbou. Sportage sa navyše lúči efektnou verziou Black Edition, ktorá nemá svojím vzhľadom ďaleko od GT-Line. Ako naznačuje názov, dostal dekorácie z klavírnej černe. Týka sa to prednej masky, nábehových platnía vložiek v nárazníkoch, lemu a pozadia svetiel, loga a bočných prahových líšt. Samozrejme, neprehliadnuteľné sú čierne 17-palcové disky. Potešia sériovo dodávané LED svetlá, či už tie predné, alebo zadné. Inak je všetko po starom. Rovnako známa je atmosféra v interiéri. Tu opäť platí, že ak vám nie sú po chuti digitálne vychytávky, bude pre vás tento Sportage ideálnou voľbou.
Na rozdiel od nového Sportage s futuristickou a zakrivenou obrazovkou je totiž ten výbehový Sportage klasikou. Prístrojový panel má dva krásne „budíky“ s ručičkami a medzi nimi dobre čitateľný 3,5-palcový monochromatický displej pre údaje palubného počítača. K tomu pridáva 8-palcovú dotykovú obrazovku infotainmentu vrátane navigácie. Pohyb v menu uľahčujú hardvérové tlačidlá pod displejom. K dispozícii je aj samostatný panel klimatizácie, ďalšia vzácnosť v dnešných časoch. Takže ovládanie je vskutku intuitívne. Lakťová opierka síce nie je nastaviteľná, ale má dobrú polohu a tak vám ruka ľahko padne na klasický volič automatu. Potešia pohodlné sedadlá aj dostatok priestoru. Zvlášť vzadu, kde navyše Sportage vytŕča z radu polohovateľnými operadlami a dostatočne dlhými „sedákami“.
Kufor má normálne objem 503 litrov, lenže diesel zmenší jeho objem o 23 litrov a mild-hybridná verzia ešte o ďalších 41, ktoré museli uvoľniť miesto pre 0,44 kWh batériu. Takže pod zadným výklopným vekom je spolu nie príliš oslnivých 439 litrov. A to má ešte mild-hybridný Sportage o štyri litre menšiu palivovú nádrž. Lenže tých 58 je stále slušná porcia. Čo stráca Sportage na objeme kufra, kompenzuje súmerne riešeným priestorom, hlbokou schránkou hneď za nárazníkom a tiež možnosťou vytvoriť po sklopení operadiel delených v pomere 2 : 3 takmer úplne vodorovný ložný priestor. A ďalšie praktické úložné priestory nájdete v kabíne – vo dverách, v stredovom boxe či v podobe držiakov na nápoje v stredovom tuneli.
Slabší motor, výkonný generátor
Najviac nás ale zaujímala technika. Je totiž v skutku výnimočná. Sportage ako jeden z mála kombinuje naftový motor s objemom len 1,6 litra (1,6 CRDi) s mild-hybridnou sústavou so 48 V štartérom-generátorom. Ten má výkon až 12 kW, takže nejde len o hru na ekológiu. A navyše je tu pohon oboch náprav AWD a 7-stupňová dvojspojková prevodovka. Čísla nevyzerajú zle. Diesel ponúka výkon rovných 100 kW a krútiaci moment 320 Nm. Lenže nejakú extra dynamiku nečakajte. Na pôvodný „plnotučný“ dvojliter, ktorý musel kvôli emisiám opustiť motorový priestor Sportage, sa menšia jednašestka úplne nechytá. Akcelerácia na stovku trvá 12 sekúnd. Dvojliter to zvládol za oveľa atraktívnejších 9,5. Zvlášť pri jazde diaľničným tempom cítiť, že Sportage už nemá veľkú rezervu. Oceníte však prakticky nepostrehnuteľnú turbodieru, pretože o jej zahladenie sa stará práve výkonný štartér-generátor ale aj homogénny záťah a veľmi kultivovaný prejav motora.
Na čo si treba zvyknúť v porovnaní s bežnými verziami, je rekuperácia. Vždy, keď dáte dole nohu z plynu, začne mild-hybridný Sportage výrazne spomaľovať. Zo štartéra sa stáva generátor vyrábajúci elektrickú energiu. Jeho účinnosť je však na náš vkus až príliš výrazná, pričom mieru rekuperácie nemožno nijako regulovať. A keďže Sportage nemá napriek ekologickej technológii jazdný mód Eco, ktorý by umožňoval napríklad plachtenie, a teda využitie jeho kinetickej energie, musíte občas použiť neutrál. Sportage jednoducho brzdí aj pri jazde zo svahu natoľko, že treba držať nohu na plyne, čo nie je vždy efektívne. Zato dokáže vypínať motor už pri dojazdoch na križovatku, takže v mestskej premávke, kde často zastavujete, má mild-hybrid svoj prínos. A navyše výkonný štartér-generátor bleskurýchlo štartuje.
Zistiť prínos mild-hybridu z hľadiska spotreby by bolo dobré porovnaním s verziou bez štartéra-generátora. Lenže 100 kW verzia sa bez systému MHEV jednoducho nevyrába. My sme sa snažili využiť naplno ekologickú povahu Sportage, takže po 1 127 km, ktoré zahŕňali jazdu v meste, po okreskách, ale aj presun do Tatier a späť, ukázal palubný počítač priemer 5,9 litra nafty na 100 km. To je s praktickým rodinným SUV vybaveným štvorkolkou veľmi dobrý výsledok a na chlp presne s údajom výrobcu. Ale zdôrazňujeme, že išlo o jazdu s ľahkou nohou na plyne. Na diaľnici si už však naftový Sportage "potiahne“ aj sedem litrov. A tento údaj by bol pravdepodobne realitou pri dynamickejšom jazdnom štýle. Asi by sme preto dali prednosť verzii 1,6 CRDi MHEV s manuálnou prevodovkou. Navyše by ste ušetrili takmer 2 000 eur.
Skvelá výbava za slušnú cenu
Na ceste ťaží Sportage s plne nezávislého zavesenia kolies. Jeho podvozok je nastavený skôr tuhšie. Nejakú plavnosť SUV nečakajte. O to lepšie sa cíti v zákrutách. A to aj vďaka riadeniu s pomerne ostrým prevodom, len 2,5 otáčky volantu, ktoré ponúka rýchle reakcie. V teréne zas poteší svetlá výška 172 mm a štvorkolka s uzávierkou, ktorá delí v náročnejších podmienkach hnací moment medzi nápravami v spravodlivom pomere 50 : 50. Takže na prašných cestách kdesi na chatu či na zasnežených cestách sa bude Sportage AWD cítiť ako doma. Samozrejme, najvýkonnejší diesel s pohonom oboch náprav a so 7-stupňovou dvojspojkou je aj jednou z najdrahších verzií. S cenou to ale Kia zas až tak neprehnala. Zvlášť verzia Black Edition totiž prináša veľmi slušnú výbavu, ktorá stojí kdesi na pomedzí úrovní Gold a Platinum.
Aby sme ale nechodili okolo horúcej kaše. Za našu verziu si Kia pýta 30 590 eur a ešte 500 eur za metalický lak. Je tu však efektný čierny paket, dvojzónová klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, 8-palcový infotainment s navigáciou, dvojzónová klimatizácia, kožený vyhrievaný volant a oba rady sedadiel, a najmä kompletný balík asistenčných systémov. Pomáha vám adaptívny tempomat, automatické prepínanie svetiel, udržiavanie v jazdnom prúde, čítačka značiek, monitorovanie únavy vodiča či zadná parkovacia kamera. Dojem by možno mohol zlepšiť farebný displej prístrojového panela alebo elektrické ovládanie zadného veka. Tieto prvky však nie sú v kombinácii s Black Edition dostupné.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 485 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 855 |
Výška (mm) | 1 645 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Svetlá výška (mm) | 172 |
Objem kufra | 439 – 1 428 |
Objem nádrže (l) | 58 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | min. 1623 |
Technické údaje
Verzia | Sportage 1,6 CRDi MHEV 7DCT Black Edition |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 DIHC Turbo |
Zdvihový objem (ccm) | 1 598 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 320/2 000 |
Výkon štartéra-generátora (kW) | 12 |
Kapacita batérie (kWh) | 0,44 (li-ion) |
Prevodovka | 7 DCT (dvojspojková) |
0 – 100 km/h (s) | 12,0 |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,9 |
Spotreba počas testu (l) | 5,9 |
Ceny
Cena verzie | 30 590 € |
---|---|
Cena testovaného vozidla | 31 090 € |