Test: Hyundai Kona 1.0 T-GDi - základ, ktorý sa nemá za čo hanbiť!

Hyundai Kona nás príjemne prekvapil kultivovanosťou a pružnosťou motora a tiež aj možnosťou skombinovať 7-stupňový automat so základnou výbavou a základným motorom. Škoda len, že na zadných sedadlách neponúka viac miesta.

, 19.09.2021 07:00
20
Hyundai Kona je iba o málo väčší, než nový... Foto: Martin Domček, Pravda
Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021) Hyundai Kona je iba o málo väčší, než nový Bayon. Ponúka však silnejšie motory a o niečo lepšiu výbavu v základe.

Vynovená Kona má kompletne prepracovanú prednú masku s novými svetlometmi a úzkymi oddelenými dennými horizontálne orientovanými LED-kami umiestnenými nad nimi. Prepracovaná je aj mriežka a kompletne nová je spodná časť nárazníku. Vďaka týmto zmenám sa auto nielen opticky rozšírilo, ale aj vizuálne zdynamizovalo – a to bez akéhokoľvek zbytočného zdôrazňovania agresivity.

Kona versus Bayon

Kona to ani nepotrebuje, je totiž typickým rodinným crossoverom. Len pre zaujímavosť – v portfóliu kórejskej automobilky mu nedávno pribudol nový konkurent. Je nim Hyundai Bayon. (Tu si môžete prečítať naše prvé dojmy z tohto modelu: Hyundai Bayon – dobre vymyslený crossover.)

Interiér vyzerá dobre a je aj kvalitne spracovaný. Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021) Interiér vyzerá dobre a je aj kvalitne spracovaný.

Kona je však od neho o niečo väčšia, ale rozmerové rozdiely sú úplne minimálne, pohybujú sa v jednociferných číslach v centimetroch. Skôr je rozdiel v tom, že Kona sa začína predávať so silnejšími motormi a už v základe je o niečo drahšia. Aby sme boli konkrétni, Bayon má v základe 62 kW trojvalec s 5-stupňovým manuálom a jeho cena začína na 14 990 eurách. Testovaná Kona má v základe 88,3 kW trojvalec so 6-stupňovým manuálom a jej cena začína na 16 790 eurách. Takže v základe je Kona o 1 800 eur drahšia. Má však výrazne silnejší motor a už spomínanú 6-stupňovú manuálnu prevodovku.

Sú tu však aj ďalšie rozdiely. Pri oboch modeloch je základný výbavový stupeň nazvaný Comfort. No Kona má v ňom napríklad 16-palcové zliatinové kolesá, Bayon však len 15-palcové disky s celoplošnými krytmi, pri Kone je v základe prístrojový štít s väčším displejom a v silnejších výbavách v nej môžete mať aj head-up displej, ktorý v zozname výbavy Bayonu absentuje. A čo je pri silnejších motorizáciách najdôležitejšie – Konu v nich dostanete, na rozdiel od Bayonu, aj s pohonom 4×4.

Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021)
Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021)
+13Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021)

Nemali sme síce obe autá v priamom porovnaní, ale pri Kone sa nám zdalo, že vzadu je v priestore kolien dokonca o niečo menej miesta, než v Bayone, môže to byť však len náš subjektívny dojem. Pokiaľ ide o priestor pre posádku, aj keď Bayon vyzerá opticky menší, v skutočnosti sú rozdiely medzi obomi modelmi, ako sme už napísali vyššie, minimálne a Bayon nás v tomto smere naozaj príjemne prekvapil.

Automat aj so základným motorom

Ale vráťme sa k testovanej Kone. Priestor vzadu patrí podľa nás k málu veciam, ktoré by bolo možné tomuto autu vyčítať. Nie každému sa musí páčiť jej trochu extravagantný vzhľad, no to už je subjektívna záležitosť. Nás napríklad rozhodne príjemne oslovil a predná maska bez zbytočných ostrých uhlov, typických pre predošlú generáciu, vyzerá z nášho pohľadu dynamickejšie a zároveň elegantnejšie.

Páči sa nám aj ďalšia vec – pri Kone možno už základný motor a základnú výbavu kombinovať s automatom. A presne túto kombináciu sme aj otestovali. Konkrétne sme pod kapotou mali „litrák“ 1,0 T-GDi s výkonom 88,3 kW (120 koní) spojený s automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. A už vopred môžeme napísať, že si spolu rozumeli veľmi dobre. V praxi to znamená, že automat v Kone môžete mať už v cene 18 640 eur.

Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021)
Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021)
+12Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021)

Navyše základná výbava má označenie „Comfort“ a tento názov rozhodne neslúži na zavádzanie klientov. Kona – a Hyundai všeobecne – totiž už v základe ponúka naozaj pomerne širokú výbavu. Patria do nej napríklad 16-palcové disky z ľahkých zliatin, hmlovky, denné LED-ky, monitoring únavy vodiča, tempomat, svetelný senzor, parkovacie senzory vzadu, vrátane kamery, rádio s 8-palcovým farebným LCD a podporou Apple CarPlay a Android Auto, bluetooth a manuálna klimatizácia. Netreba zabúdať ani na špecialitu Hyundaiu -záruku 5 rokov, avšak bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov.

Toto je jediná vážnejšia výhrada k autu - vzadu... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021) Toto je jediná vážnejšia výhrada k autu - vzadu je v oblasti kolien naozaj málo miesta.

Pokiaľ ide o spotrebu, tak nám sa podarilo dosiahnuť po týždni priemer 6,3 litra pri približne rovnomernom rozložení jázd medzi mesto, okresky a diaľnice. Samozrejme, treba rátať s tým, že nízkoobjemový motor sa o niečo viac namáha na diaľnici, takže tu sa vám môže pri jazde na hranici povoleného limitu spotreba vyšplhať až niekam k sedem a pol litrovej hranici.

Agregát navyše výborne spolupracuje s dvojspojkovým automatom, ktorý radí plynule a rýchlo a pri razantnejšom stlačení plynu nemá problém ani s okamžitým podradením. Tu by sme upozornili na maximálny krútiaci moment tohto agregátu, ktorý je rovných 200 Nm, a to v rozpätí od 2 000 po 3 500 otáčok, takže je dostatočne pružný aj dynamický. Navyše sa správa kultivovane, necítite prakticky žiadne vibrácie a aj kabína je veľmi dobre odhlučnená.

zväčšiť Aj keď testovaná verzia nemala pohon 4x4,... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021) Aj keď testovaná verzia nemala pohon 4x4, ponúkala tri režimy na zlepšenie trakcie.

Ak k tomu prirátame síce mierne tvrdšie naladený podvozok, ktorý je však dostatočne komfortný a z nášho pohľadu si dokáže až prekvapivo dobre poradiť aj s väčšími priečnymi nerovnosťami a správa sa isto v zákrutách, dostanete naozaj veľmi dobre navrhnutý crossover.

Oplatí sa?

A to sme z hľadiska jazdy nespomenuli ďalšiu vymoženosť. Aj bez pohonu 4×4 (ten je k dispozícii až s verziou 1,6 T-GDi vo výbave Family v cene od 23 240 eur) máte popri bežných jazdných programoch (Eco, Comfort, Sport) možnosť zvoliť si aj tri režimy upravujúce trakciu pre jazdu na nespevnenom povrchu: Snow, Mud alebo Sand, teda sneh, blato, alebo piesok. Pri nich sa upraví správanie stabilizačného programu ESP, prevodovky a reakcie na plyn. Pohon 4×4 samozrejme nenahradia, ale v problémoch môžu efektívne pomôcť.

Auto má aj prepracovanú grafiku zadných svetiel. Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021) Auto má aj prepracovanú grafiku zadných svetiel.

Z nášho pohľadu je Kona originálne vyzerajúcim mestským crossoverom, ktorý navyše aj veľmi dobre jazdí a trojvalec pod kapotou sa správa nielen kultivovane, ale je pre toto auto aj dostatočne silný a pružný. Je sympatické, že už v základnej výbave a so základným motorom možno kombinovať automatickú prevodovku a oceňujeme aj šírku základnej výbavy.

Podľa nás práve v nej ponúka toto auto naozaj zaujímavý pomer medzi cenou a hodnotou a obsahuje prakticky všetko, čo potrebujete. So zaujímavých prvkov v nej absentuje azda len prístrojová doska Supervision s 10,25-palcovým LCD displejom a možno by sa hodila automatická klimatizácia.

Rozmery, objemy, hmotnosti Hyundai Kona 1,0 T-GDi 7DCT
Dĺžka (mm) 4 205
Šírka (mm) 1 800
Výška (mm) 1 550
Rázvor (mm) 2 600
Objem batožinového priestoru(l) 374
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 267 – 1 308
Technické údaje Hyundai Kona 1,0 T-GDi 7DCT
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 998
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot. za min.) 88,3/120 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 200 pri 2 000 – 3 500
Prevodovka automat, 7 st., dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 182
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,0
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 5,8 – 6,0
Spotreba (kombinovaná, test) (l/100km) 6,3
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Hyundai Kona 1,0 T-GDi 16 790 eur
Cena test. auta Hyundai Kona 1,0 T-GDi 7DCT Comfort od 18 640 eur

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
20 debata chyba
Viac na túto tému: #test auta #mestský crossover #Hyundai Kona #Hyundai #crossover
Články podľa značiek