Vynovená Kona má kompletne prepracovanú prednú masku s novými svetlometmi a úzkymi oddelenými dennými horizontálne orientovanými LED-kami umiestnenými nad nimi. Prepracovaná je aj mriežka a kompletne nová je spodná časť nárazníku. Vďaka týmto zmenám sa auto nielen opticky rozšírilo, ale aj vizuálne zdynamizovalo – a to bez akéhokoľvek zbytočného zdôrazňovania agresivity.
Kona versus Bayon
Kona to ani nepotrebuje, je totiž typickým rodinným crossoverom. Len pre zaujímavosť – v portfóliu kórejskej automobilky mu nedávno pribudol nový konkurent. Je nim Hyundai Bayon. (Tu si môžete prečítať naše prvé dojmy z tohto modelu: Hyundai Bayon – dobre vymyslený crossover.)
Kona je však od neho o niečo väčšia, ale rozmerové rozdiely sú úplne minimálne, pohybujú sa v jednociferných číslach v centimetroch. Skôr je rozdiel v tom, že Kona sa začína predávať so silnejšími motormi a už v základe je o niečo drahšia. Aby sme boli konkrétni, Bayon má v základe 62 kW trojvalec s 5-stupňovým manuálom a jeho cena začína na 14 990 eurách. Testovaná Kona má v základe 88,3 kW trojvalec so 6-stupňovým manuálom a jej cena začína na 16 790 eurách. Takže v základe je Kona o 1 800 eur drahšia. Má však výrazne silnejší motor a už spomínanú 6-stupňovú manuálnu prevodovku.
Sú tu však aj ďalšie rozdiely. Pri oboch modeloch je základný výbavový stupeň nazvaný Comfort. No Kona má v ňom napríklad 16-palcové zliatinové kolesá, Bayon však len 15-palcové disky s celoplošnými krytmi, pri Kone je v základe prístrojový štít s väčším displejom a v silnejších výbavách v nej môžete mať aj head-up displej, ktorý v zozname výbavy Bayonu absentuje. A čo je pri silnejších motorizáciách najdôležitejšie – Konu v nich dostanete, na rozdiel od Bayonu, aj s pohonom 4×4.
Nemali sme síce obe autá v priamom porovnaní, ale pri Kone sa nám zdalo, že vzadu je v priestore kolien dokonca o niečo menej miesta, než v Bayone, môže to byť však len náš subjektívny dojem. Pokiaľ ide o priestor pre posádku, aj keď Bayon vyzerá opticky menší, v skutočnosti sú rozdiely medzi obomi modelmi, ako sme už napísali vyššie, minimálne a Bayon nás v tomto smere naozaj príjemne prekvapil.
Automat aj so základným motorom
Ale vráťme sa k testovanej Kone. Priestor vzadu patrí podľa nás k málu veciam, ktoré by bolo možné tomuto autu vyčítať. Nie každému sa musí páčiť jej trochu extravagantný vzhľad, no to už je subjektívna záležitosť. Nás napríklad rozhodne príjemne oslovil a predná maska bez zbytočných ostrých uhlov, typických pre predošlú generáciu, vyzerá z nášho pohľadu dynamickejšie a zároveň elegantnejšie.
Páči sa nám aj ďalšia vec – pri Kone možno už základný motor a základnú výbavu kombinovať s automatom. A presne túto kombináciu sme aj otestovali. Konkrétne sme pod kapotou mali „litrák“ 1,0 T-GDi s výkonom 88,3 kW (120 koní) spojený s automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. A už vopred môžeme napísať, že si spolu rozumeli veľmi dobre. V praxi to znamená, že automat v Kone môžete mať už v cene 18 640 eur.
Navyše základná výbava má označenie „Comfort“ a tento názov rozhodne neslúži na zavádzanie klientov. Kona – a Hyundai všeobecne – totiž už v základe ponúka naozaj pomerne širokú výbavu. Patria do nej napríklad 16-palcové disky z ľahkých zliatin, hmlovky, denné LED-ky, monitoring únavy vodiča, tempomat, svetelný senzor, parkovacie senzory vzadu, vrátane kamery, rádio s 8-palcovým farebným LCD a podporou Apple CarPlay a Android Auto, bluetooth a manuálna klimatizácia. Netreba zabúdať ani na špecialitu Hyundaiu -záruku 5 rokov, avšak bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov.
Pokiaľ ide o spotrebu, tak nám sa podarilo dosiahnuť po týždni priemer 6,3 litra pri približne rovnomernom rozložení jázd medzi mesto, okresky a diaľnice. Samozrejme, treba rátať s tým, že nízkoobjemový motor sa o niečo viac namáha na diaľnici, takže tu sa vám môže pri jazde na hranici povoleného limitu spotreba vyšplhať až niekam k sedem a pol litrovej hranici.
Agregát navyše výborne spolupracuje s dvojspojkovým automatom, ktorý radí plynule a rýchlo a pri razantnejšom stlačení plynu nemá problém ani s okamžitým podradením. Tu by sme upozornili na maximálny krútiaci moment tohto agregátu, ktorý je rovných 200 Nm, a to v rozpätí od 2 000 po 3 500 otáčok, takže je dostatočne pružný aj dynamický. Navyše sa správa kultivovane, necítite prakticky žiadne vibrácie a aj kabína je veľmi dobre odhlučnená.
Ak k tomu prirátame síce mierne tvrdšie naladený podvozok, ktorý je však dostatočne komfortný a z nášho pohľadu si dokáže až prekvapivo dobre poradiť aj s väčšími priečnymi nerovnosťami a správa sa isto v zákrutách, dostanete naozaj veľmi dobre navrhnutý crossover.
Oplatí sa?
A to sme z hľadiska jazdy nespomenuli ďalšiu vymoženosť. Aj bez pohonu 4×4 (ten je k dispozícii až s verziou 1,6 T-GDi vo výbave Family v cene od 23 240 eur) máte popri bežných jazdných programoch (Eco, Comfort, Sport) možnosť zvoliť si aj tri režimy upravujúce trakciu pre jazdu na nespevnenom povrchu: Snow, Mud alebo Sand, teda sneh, blato, alebo piesok. Pri nich sa upraví správanie stabilizačného programu ESP, prevodovky a reakcie na plyn. Pohon 4×4 samozrejme nenahradia, ale v problémoch môžu efektívne pomôcť.
Z nášho pohľadu je Kona originálne vyzerajúcim mestským crossoverom, ktorý navyše aj veľmi dobre jazdí a trojvalec pod kapotou sa správa nielen kultivovane, ale je pre toto auto aj dostatočne silný a pružný. Je sympatické, že už v základnej výbave a so základným motorom možno kombinovať automatickú prevodovku a oceňujeme aj šírku základnej výbavy.
Podľa nás práve v nej ponúka toto auto naozaj zaujímavý pomer medzi cenou a hodnotou a obsahuje prakticky všetko, čo potrebujete. So zaujímavých prvkov v nej absentuje azda len prístrojová doska Supervision s 10,25-palcovým LCD displejom a možno by sa hodila automatická klimatizácia.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Hyundai Kona 1,0 T-GDi 7DCT |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 205 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 550 |
Rázvor (mm) | 2 600 |
Objem batožinového priestoru(l) | 374 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 267 – 1 308 |
Technické údaje | Hyundai Kona 1,0 T-GDi 7DCT |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 998 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot. za min.) | 88,3/120 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 200 pri 2 000 – 3 500 |
Prevodovka | automat, 7 st., dvojspojková |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 182 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,0 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 5,8 – 6,0 |
Spotreba (kombinovaná, test) (l/100km) | 6,3 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena Hyundai Kona 1,0 T-GDi | 16 790 eur |
Cena test. auta Hyundai Kona 1,0 T-GDi 7DCT Comfort | od 18 640 eur |