Test: Peugeot e-208 GT – očarí dizajnom aj hravosťou, dojazdom nie

Peugeot vhupol do elektrickej éry rafinovaným spôsobom. Jeho bestseller vyvinul tak, aby dokázal tankovať, benzín, naftu aj elektrinu. A urobil dobre. Zabil totiž tri muchy jednou ranou. A verte, že aj batériová e-dvestoosička má čo ponúknuť. Je totiž najvýkonnejšia z celého modelového radu. Ale aj najdrahšia. To je už osud elektromobilov.

25.09.2021 07:00
debata (10)
Na prvý pohľad by ste asi netypovali, že tento... Foto: Ivan Majersky
Peugeot e-208 GT - test 2021 Na prvý pohľad by ste asi netypovali, že tento hothatch poháňa elektromotor. A to je dobré. Ekologickú povahu dáva najavo v podstate len modrými akcentmi a aerodynamicky optimalizovanými diskami kolies.

Peugeot 208 má na konte titul európskeho auta roka. Aj preto, že na jednej platforme dokázal uspokojiť priaznivcov benzínu, nafty a elektrickou verziou zas Brusel. Nie je to zlé riešenie, hoci viacerí konkurenti sa dušujú, že ak nie je elektromobil od začiatku vyvíjaný len pre elektrický pohon, nebude nikdy dobrý. Peugeot e-208 ale dobrý je. Jeho rafinovanosť spočíva v tom, že nežiada žiadne zásadné užívateľské kompromisy. Kabína a interiér sú identické s verziami poháňanými spaľovacími motormi a navyše pridáva „zábavný faktor“. Je totiž vôbec najvýkonnejšou verziou celého modelového radu. Niet sa čomu čudovať, že najprv chcel Peugeot predávať e-208 len ako GT, teda ako akýsi mestský hot-hatch. A presne v tejto verzii sa nám dostal do rúk.

Nápadný hothatch, nenápadný elektromobil

Vyzerá fantasticky. Asi sa zhodneme, že dvestoosmička patrí k najkrajším subkompkatkom. Veď niektoré línie čerpá z legendárneho Peugeotu 205. No a ak ide o GT, tak sa k tomu pridá efektný „tuning“ v podobe športových nárazníkov, diódových „klov“, matného pozadia svetiel, 17-palcových kolies, rozšírených prahov či aerodynamických prvkov. Lenže e-208 GT sa od svojich benzínových súrodencov predsa len líši. Nezabúda totiž na svoju ekologickú DNA. A tak má predná maska modré akcenty, akýsi modrý „ekvalizér“, aerodynamicky optimalizované kolesá, logo leva s modrou reflexiou či modrú plaketu “e“ na zadnom stĺpiku. No a ešte jedna maličkosť – chýba výfuk.

Verzia GT sa môže pochváliť čiernymi lemami... Foto: Ivan Majersky
Peugeot e-208 GT - test 2021 Verzia GT sa môže pochváliť čiernymi lemami blatníkov, čiernou strechou aj strešným spojlerom. Vzadu už ale výfuk nenájdete.

Aj interiér sa snaží navodiť športovú atmosféru. Nechýbajú vynikajúce anatomické sedadlá, športový kožený volant, čierny strop, karbónové dekorácie či záplava klavírnej černe. Škoda len kratších sedákov, inak by sme k sedadlám nemali výhrady. Bavíme sa však o mestskom subkompakte, takže je to logické. Podobne ako obmedzená ponuka priestoru. Limity dvestoosmičky sú zjavné najmä na zadných sedadlách. Miesta na nohy tu veru nie je nazvyš a podobne je to s priestorovou rezervou nad hlavou. Problematický je už samotný prístup. Zadné dvere sú krátke a otvor za nimi ešte menší ako sľubujú. Ale vpredu si dvestoosmičku rýchlo zamilujete. Sedíte nízko a pozeráte sa na špecifický i-Cockpit s efektnou 3D grafikou. Údaje sa naozaj zobrazujú v dvoch vrstvách.

Športový aj vnútri

Maličký skosený volant vám padne hneď do ruky. Joystick „prevodovky“ vyzerá ako z kozmickej lode. Poteší nastaviteľná lakťová opierka. Problémom je, že nie každému táto ergonómia vyhovuje. Predsa len existujú polohy, kedy veniec volantu zakrýva časť digitálneho prístrojového panela. A možno by práve verzii GT viac svedčali analógové prístroje ako 3D show displeja v ktorého údajoch sa i tak občas strácate. To napriek tomu, že máte na výber niekoľko typov zobrazení – od športového až po nočný „digitálny detox.“ Nakoniec však nájdete nejaký kompromis. To čo však zmeniť neviete, je obmedzený výhľad cez široké predné stĺpiky. Tu mohol Peugeot zapracovať viac. Dobre známy infotainment využíva centrálnu 10-palcovú dotykovú obrazovku. Našťastie, Peugeot celkom nerezignoval na mechanické ovládače.

V kabíne vládne športová atmosféra. Aj vďaka... Foto: Martin Domček, Pravda
Peugeot e-208 (2020) V kabíne vládne športová atmosféra. Aj vďaka perforovanému volantu, športovým sedadlám a karbónovým dekoráciám. Na i-Cockpit si treba chvíľku zvykať.

GT má pod displejom hneď dve „klaviatúry“. Jednu s klávesmi a druhú s kapacitnými tlačidlami. Bohužiaľ, sú hneď za sebou, čo komplikuje orientáciu. Od kufra zázraky nečakajte. Ale jeden tu predsa len je. Peugeot e-208 má totiž na chlp rovnaký objem batožinového priestoru, ako jeho súrodenci so spaľovacím motorom. Batérie sú uložené v podlahe, takže nezavadzajú. Je tu identických 311 litrov. Vzdať sa musíte len rezervy, ktorú nahradila lepiaca súprava. Bohužiaľ, na miesto pre nabíjacie káble Peugeot nemyslel. Po sklopení operadiel delených v pomere 2 : 3 vznikne na podlahe schod, to ale v mestskom hatchbcaku kritizovať nebudeme, podobne ako relatívne vysokú nakladaciu hranu. Tá sa však stará o potrebnú tuhosť karosérie, ktorá príde e-208 nepochybne vhod, keďže s batériami nie je žiadnou ľahkou váhou. Oceníte aj relatívny dostatok odkladacích priestorov v kabíne. Napríklad na mobil a dva poháre či vo dverách na fľaše.

Peugeot  e-2008 (2020) Čítajte viac Test: Elektrický Peugeot e-2008 zaujme vzhľadom aj cenou

Adrenalín krotí hmotnosť

Peugeot e-208 poháňa elektromotor spojený s kolesami prednej nápravy. Má výkon 100 kW a krútiaci moment 260 Nm. Nič silnejšie teda v modelovom rade 208 nenájdete. Neznie to zle, ale pozor! Sú tu dva faktory, ktoré športové ambície e-208 trochu krotia. Maximálny výkon je k dispozícii len v športovom režime, inak produkuje 80 kW a 220 Nm. A potom je hmotnosť. Batériová dvestoosomička má na váhe 1 558 kg. Samotné akumulátory sa na tom podieľajú 350 kilogramami. Peugeot e-208 je teda o 480 kg ťažší ako základná dvestoosmička 1,2 PureTech, o 390 kg ťažší v porovnaní s naftovou verziou 1,5 Blue HDi a o 331 kg ťažší, ako ho porovnáme s najvýkonnejšou benzínovou verziou 1,2 PureTechs 8-stupňovým automatom. A to sa už celkom utajiť nedá. Aj preto sa nejaví Peugeot e-208 extra živý.

Pod prednou kapotou je kompletná elektrická... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot e-208 (2020) Pod prednou kapotou je kompletná elektrická pohonná sústava. Elektromotor s výkonom 100 kW aj výkonová elektronika.

Krv sa mu rozprúdi v žilách až v móde Sport, keď zvláda stovku za 8,1 sekundy. Stále však nejde o vzrušenie, ktoré zažijete v elektrickom Mini či Honde e. Netvrdíme, že má ísť o pravidlo, ale ak s elektromobilmi súvisí množstvo limitov a nevýhod, toto je disciplína, v ktorej by mali vedieť vykúzliť úsmev na tvári. Peugeot e-208 to celkom nevie. Aj preto, že jeho predný náhon má s nádielkou krútiaceho momentu čo robiť. Elektronika má razom plné ruky práce. Jednoducho, nie vždy dokáže preniesť plný potenciál na asfalt. To ale neznamená, že sa s ním nedá „vyblázniť“. Je to obratné, kompaktné a relatívne silné auto, ale rozhodne nie plnohodnotný hot-hatch, ako sľubuje jeho dizajn a plakety na maske či zadnom veku. V meste je ale pri štartoch z križovatiek predátorom. A myslíme si, že mesto tomuto autu svedčí najviac.

Zázrakom je, že napriek batériovému pohonu... Foto: Martin Domček, Pravda
Peugeot e-208 (2020) Zázrakom je, že napriek batériovému pohonu neubudol z kufra ani liter. Akumulátory sú totiž v podlahe. Vzdať sa však musíte rezervného kolesa. Elektrická verzia má len lepiacu súpravu.

Batéria s kapacitou 50 kW, a tou využiteľnou 45 kW, totiž príliš nesvedčí „medzimestskej“ prevádzke. Najmä ak s elektrickou energiou nedokáže narábať e-208 tak šetrne ako niektorí konkurenti. Nevieme si to celkom vysvetliť, ale e-208 má napriek prítomnosti tepelného čerpadla a tepelného manažmentu batérií, pomerne vysokú spotrebu. Pritom sme jazdili vo vľúdnom počasí, s teplotou okolo 20 stupňov Celzia. Priemer sa ustálil po 1 845 km, ktoré obsahovali mestský aj diaľničný režim, na 17,8 kWh. T o je ale konzumácia, ktorú sme namerali aj podstatne väčšej, výkonnejšej a praktickejšej Škode Enyaq iV 80. Deklarovaný dojazd 340 km preto nepovažujeme za reálny.

Peugeot e-208 GT - test 2021
Peugeot e-208 GT - test 2021
+20Peugeot e-208 GT - test 2021

Dojazdom nenadchne, škoda

Samozrejme, do hry vstupuje množstvo faktorov. A e-208 je na ne veľmi citlivý. Tak napríklad na diaľnici sa aj v režime Eco, s miernym kúrením a pri rýchlosti medzi 110 a 120 km/h scvrkne dojazd aj na 200 km, pretože spotreba stúpne vysoko cez 20 kWh. Takže už jazda z Bratislavy, povedzme do Žiliny alebo Banskej Bystrice si vyžaduje „bezpečnostnú“ zastávku na nabíjacej stanici. Tu je ale e-208 v celku hrdina. Podporuje nabíjanie výkonom 100 kW, i keď len asi do 30 % kapacity, potom výkon nabíjania klesá. Ak sa batéria nabije na 50 % výkon klesne asi na 50 kW a nad 75 % zvládne maximálne 25 kW. Keďže však nejde o veľký akumulátor, stačí pol hodina na to, aby ste sa dostali takmer z nuly na 80 % a ak si dáte „kávičku“ a vydržíte 45 minút budete nabitý nad 90 %.

Spotrebou energie e-208 príliš neočarí.... Foto: Tomáš Andrejčák
Peugeot e-208 GT - test 2021 Spotrebou energie e-208 príliš neočarí. Dlhodobý priemer sa ustálil na 17,8 kWh na 100 km.

Pre zmiernenie strachu z nedostatočného dojazdu mohol Peugeot korektnejšie naprogramovať palubný počítač. Ten síce zohľadňuje jazdný štýl, takže na diaľnici padajú zvyšné kilometre údaju o dojazde prudko nadol, ale po každom nabíjaní sa tvári akoby bola jeho pamäť zresetovaná. Jednoducho, predošlý štýl jazdy neberie do úvahy o opäť vám ponúka nereálnych 340 km. Akoby sa nechumelilo. Možno by to vedel napraviť softvérový upgrade. Najmä, ak sa informácie súvisiace s elektrickým pohonom obmedzujú len na zopár údajov. Infotainment dokonca nezobrazuje ani stav batérie v percentách a navigácia vám neponúka plánovanie optimálneho nabíjania. Tu je zrejmé, že e-208 má predsa len blízko k svojim súrodencom so spaľovacím motorom.

Cena tvrdým orieškom

Jazda s e-208 je veľmi príjemná. Už kvôli akustickému komfortu. Podvozok je nastavený tuhšie, ako sa na GT patrí, a k tomu pridáva nižší profil pneumatík a nízke ťažisko. V zákrutách je to veľmi obratné a hravé „levíča“, ktoré si vie poradiť aj so svojou nadváhou. S tvrdosťou to ale Peugeot neprehnal. Tlmiče dokážu mnohé odfiltrovať. Zvyknúť si musíte skôr na rekuperáciu, ktorá po zložení nohy z „plynu“ auto spomaľuje. Je len dvojstupňová – základná a zvýšená po presune voliča do polohy B. Ak chcete využiť zotrvačnosť, je nevyhnutné radiť neutrál. Logiku to má najmä mimo mesta, naopak, v meste je rukuperačné brzdenie prínosom. Trošku nás zarazilo udržiavanie v jazdnom prúde, ktoré sa chová akosi nervózne a volant vám berie z rúk s väčšou razanciou, než by bolo vhodné.

Peugeot 5008 2,0 BlueHDi (2021) Čítajte viac Test: Nový Peugeot 5008 - ‘Amerika‘ na francúzsky spôsob

Peugeot e-208 nás celkom dostal. Je to pôvabné a moderné auto. Škoda, že trošku viac nešetrí s elektrickou energiou, čo limituje jeho využitie. V meste to nie je najmenší problém, no na dlhších cestách sa to bez plánovania nezaobíde. Batéria s využiteľnou kapacitou 45 kWh pritom nie je malá. Podobnú má Renault Zoe, ale trúfne si na viac kilometrov. No a potom je tu cena, ktorou e-208 GT, tak ako mnoho elektromobilov, vyráža dych. Za najlacnejšiu verziu e-208 Active zaplatíte 29 390 eur, čo je cena dobre vybaveného Peugeotu 3008, ale za vrcholové prevedenie e-208 GT Pack si od vás Peugeot vypýta 33 590 eur. A to sme už vo vodách vlajkovej lode 508. Na druhej strane vás zahrnie štýlom a bohatou výbavou. Od športových sedadiel, cez kompletný balíček asistentov, cez LED svetlá, ambientné podsvietenie až po 3D displej a bezkľúčový prístup.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 055
Šírka (mm) 1 745
Výška (mm) 1 430
Rázvor náprav (mm) 2 540
Objem batožinového priestoru (l) 311
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 558

Technické údaje

Model e-208 GT Pack
Motor predný elektromotor
Max. výkon (kW) 100
Max. krútiaci moment (Nm) 260
Prevodovka jednostupňová
Max rýchlosť (km/h) 150
0 – 100 km/h (s) 8,1
Kapacita batérie (kWh) 50 (využiteľná 45)
Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km) 16,5
Spotreba počas testu (kWh/100 km) 17,8
Maximálny výkon nabíjania (kW) 100

Ceny

Základná cena e-208 29 390 €
Cena verzie GT Pack 33 590 €

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Peugeot #Peugeot e-208
Články podľa značiek