Prvá jazda: Vo Francúzsku sme vyskúšali nový Peugeot 308

Nový Peugeot 308 prichádza nielen s vylepšeným dizajnom, ale po technologickej a jazdnej stránke sa oproti predchodcovi posunul o triedu vyššie. Chválime, že francúzska značka zachovala v ponuke aj naftový agregát.

26.09.2021 07:00
debata (2)
Na prednej maske zaujme nielen logo, ale aj... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 308 1.2 PureTech 130k EAT8 (2021) Na prednej maske zaujme nielen logo, ale aj fakt, že radar sa vďaka novej technológii podarilo zaň úplne schovať.

Model 308 je pre značku Peugeot zo strategického hľadiska jedným z najdôležitejších. „Berie“ totiž rovnakých zákazníkov, ako napríklad nemecký Golf, s ktorým býva často porovnávaný. A o jeho úspechu svedčia aj niektoré čísla. Napríklad z predošlej generácie sa predalo vyše 1,3 milióna kusov, auto doteraz získalo viac než štyri desiatky rôznych ocenení a v roku 2014 získalo aj titul európskeho Auta roku.

Do tretice všetko dobré

Aktuálne prichádza už vo svojej tretej inkarnácii a je to prvý model značky Peugeot, ktorý sa predstavuje s novým logom, všimnite si ho na fotografiách. S logom sa spája aj jedna technologická zaujímavosť: radar slúžiaci pre jazdné asistenčné systémy je úplne skrytý za novým logom na prednej maske (použitá je radomová technológia využívajúca indium, prepúšťajúce radarové vlny), to tým pádom zostáva dominantným prvkom mriežky chladiča.

K zákazníkom na Slovensku by sa v podobe hatchbacku mal dostať nový Peugeot 308 už na jeseň, krátko na to príde aj kombi a napokon hybrid. My sme mali možnosť v predstihu na cestách v okolí francúzskeho mesta Cannes vyskúšať všetky tri verzie. V tomto texte sa však budeme venovať len hatchbacku, pretože k nám príde ako prvý. Mimochodom – aj vzhľadom na polovodičovú krízu sme sa vo Francúzsku spýtali, či sa nemôže stať, že auto na trh príde dočasne len s analógovým kokpitom. Odpoveď bola jednoznačná: „Tento model má u nás jednoznačnú prioritu a navyše si zakladáme na jeho technickej a technologickej vyspelosti. To neprichádza do úvahy.“

Peugeot 308 1.2 PureTech 130k EAT8 (2021)
Peugeot 308 1.2 PureTech 130k EAT8 (2021)
+9Peugeot 308 1.2 PureTech 130k EAT8 (2021)

Aj keď auto prichádza na rovnakej platforme EMP2 (Efficient Modular Platform) ako predchodca, zmien je naozaj veľa a jednoznačne ide o generačný posun, ktorý sa prejavil nielen na dizajne, ale výrazne aj na kvalite a predovšetkým na použitých technológiách. Porovnajme ho ale najprv s predchodcom z hľadiska rozmerov. Priestor v kabíne sa jednoznačne zväčšil, pribudlo miesto najmä pre cestujúcich vzadu v oblasti kolien.

Vzadu sa zväčšil priestor najmä v oblasti... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 308 1.2 PureTech 130k EAT8 (2021) Vzadu sa zväčšil priestor najmä v oblasti kolien, auto za to vďačí hlavne nárastu rázvoru.

Ak máme byť konkrétni, tak rázvor, definujúci vnútorný priestor, sa oproti predchodcovi zvýšil až o 55 milimetrov, aktuálne má 2 675 mm. Zaujímavé je, že pri kombíku je väčší nielen batožinový priestor, ktorý sa však nenatiahol len zväčšením zadného previsu, ale táto verzia ponúka aj výrazne lepší rázvor, než hatchback, konkrétne 2 732 milimetrov. Pri kombi je to však prakticky rovnaká hodnota, ako pri predošlej generácii, rozdiel je len 2 mm.

Ale späť k hatchbacku, ten sa oproti predchodcovi nielen zvýšil pokiaľ ide o rázvor, ale aj celková dĺžka auta narástla o 111 mm a výška je o 20 mm nižšia. Auto teraz vyzerá nielen opticky dynamickejšie, ale zlepšila sa aj jeho aerodynamika. Základný objem kufra je 412 litrov a chvíľku nám trvalo, kým sme našli jeho otváranie. Nie je totiž na jeho spodnej hrane, ale vyššie, pod hranou skla, respektíve lišty, prepájajúcej zadné svetlá.

Pokiaľ ide o motorizáciu, oceňujeme, že Peugeot zachoval v ponuke aj naftové motory s objemom 1,5 litra a výkonom 96 kW. Sekunduje im (výlučne) benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra, ponúkaný v dvoch výkonových verziách. Slabšia má 81 kW, silnejšia 96 kW. Prvú z nich si možno zadovážiť len s 5-stupňovým manuálom a v základnej výbave (cena auta je tesne pod hranicou 18 500 eur), druhú možno kombinovať aj s 8-stupňovým automatom, v prípade manuálnej prevodovky už máte k dispozícii 6-stupňovú. Všetky verzie sú k dispozícii už s full LED svetlami vzadu aj vpredu, vyššie výbavy majú ich vyspelejšiu „matrixovú“ technológiu.

Kabína je prepracovaná kompletne, prístroje... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 308 1.2 PureTech 130k EAT8 (2021) Kabína je prepracovaná kompletne, prístroje vodiča doslova obklopujú.

V rámci „povinnej“ elektrifikácie prichádza nová 308-ka aj ako hybrid, dobíjateľný zo zásuvky (plug-in). V tejto podobe ponúka čisto elektrický dojazd niečo cez 40 kilometrov a systémový výkon buď 133 alebo 166 kW. Výkonnejšia verzia je k dispozícii výlučne v dvoch najsilnejších výbavách GT a GT Pack, v druhej z nich už cena auta prekročí hranicu 40-tisíc eur. Na trh príde nový Peugeot 308 aj ako čistý elektromobil, ale až v roku 2023.

Cenník Peugeot 308 – hatchback

Motor Výkon Prevod. Active Pack Allure Allure Pack GT GT Pack
1,2 PureTech 81 kW 5M 18 490 €
1,2 PureTech 96 kW 6M 19 490 € 21 490 € 22 490 €
1,20 PureTech 96 kW 8AT 21 390 € 23 390 € 24 390 € 27 390 € 29 890 €
1,5 BlueHDi 96 kW 6M 21 190 € 23 190 € 24 190 €
1,5 BlueHDi 96 kW 8AT 23 090 € 25 090 € 26 090 € 29 090 € 31 590 €
1,6 PHEV 133 kW 8e-AT 30 990 € 32 990 € 33 990 € 36 990 € 39 490 €
1,6 PHEV 165 kW 8e-AT 38 990 € 41 490 €
k 27. 9. 21              

My sme v rámci testovacích jázd v prípade hatchbacku siahli po 81 kW benzínovom trojvalci s objemom 1,2 litra, ktorý sme krátko vyskúšali v jeho slabšej verzii s manuálom a dlhšie sme jazdili aj s 8-stupňovým automatom s benzínovým motorom s výkonom 96 kW.

Prvé dojmy

Úprimne povedané – manuál nás príliš o svojich kvalitách nepresvedčil, radenie bolo síce relatívne presné, ale spojkový pedál bol pomerne necitlivý. Je to samozrejme otázka zvyku, pokiaľ hľadáte čo najnižšiu cenu, tento variant určite stojí za zváženie, aj keď my sme sa oveľa lepšie cítili v 96-kW verzii s 8-stupňovým automatom. Tá je od základu v rovnakej výbave drahšia o necelé tri tisícky.

Najazdili sme s ním niečo vyše 100 kilometrov, prevažne po diaľnici a serpentínach s relatívne dlhšími stúpaniami. Spotrebu budeme hodnotiť až počas štandardného testu, no predbežne sa nám zdá, že ju bez zbytočného tlačenia plynu na podlahu bude možné udržiavať okolo hranice, deklarovanej výrobcom, teda bude sa dať jazdiť s dlhodobým priemerom niekde na hranici 6 litrov, možno o nejaké to deci vyššie.

Z hľadiska naladenia podvozku sa auto správa neutrálne, rozhodne nie je prehnane tvrdé a veľmi dobre si vie poradiť s nerovnosťami. Riadenie je presné a relatívne citlivé, kabína je odhlučnená výborne. Len mimochodom – volant je v rámci vylepšeného sytému i-Cockpit prepracovaný, pomerne malý a s relatívne hrubším vencom.

Peugeot 308 1.2 PureTech 130k EAT8 (2021)
Peugeot 308 1.2 PureTech 130k EAT8 (2021)
+9Peugeot 308 1.2 PureTech 130k EAT8 (2021)

Inak – kabína je kompletne vynovená a nemáme problém povedať, že z hľadiska vnímanej kvality zodpovedá prémiovým značkám. Zaujímavosťou je, že do interiéru, presnejšie do stredového tunelu si môžete vytlačiť na 3D tlačiarni stojan na mobil, okuliare alebo pohár. (Ako skutočne vyzerajú, si môžete pozrieť vo fotogalérii.) V menu infotainmentu máte možnosť využívať niekoľko obrazoviek, vrátane jednej, na ktorej si možno kompletne priradiť individuálne funkcie. Infotainmentový displej aj digitálny kokpit ponúkajú vysoko nadštandardnú mieru individualizácie. Digitálny kokpit má aj 3D zobrazenie. Nechýba ani bezdrôtové pripojenie k Apple Car Play a Android Auto.

Dotykový displej infotainmentu má nielen lepšiu a čitateľnejšiu grafiku, ale aj oveľa lepšie reaguje na dotyk. Navyše jeho spodná časť, respektíve digitálna lišta pod ním je taktiež programovateľná a môžete si na nej nastaviť skratkami prístup k najpoužívanejším, respektívne najobľúbenejším funkciám. Tým myslíme, že si tam môžete presunúť nie všeobecnú skratku k navigácii, ale zadať tam konkrétny cieľ, ktorý sa na lište v podobe virtuálneho tlačidla zobrazí, konkrétne nastavenie teploty, pripojenie vybraného mobilného zariadenia, skratku k masážnej funkcii sedadla vodiča a podobne.

Full LED svetlá sú v sérii už v základe, vo... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 308 1.2 PureTech 130k EAT8 (2021) Full LED svetlá sú v sérii už v základe, vo vyšších verziách sú predné matrixové.

Auto je celkovo technologicky na vysokej úrovni. Vo výbave, v závislosti od verzie, môžete mať napríklad 10-smerovo nastaviteľné vyhrievané predné sedadlá s masážnou funkciou a certifikátom AGR, zaručujúcim špičkovú ergonómiu, adaptívny tempomat s možnosťou nastavenia vzdialenosti medzi vozidlami, rozšírený monitoring mŕtveho uhla až do vzdialenosti 75 metrov, systém núdzového brzdenia, pokročilý parkovací asistent so štyrmi kamerami a ďalšie vymoženosti.

Z nášho pohľadu je nový Peugeot 308 po dizajnovej stránke naozaj vydarený, chválime možnosť výberu medzi benzínovým, naftovým a hybridným agregátom a výborné jazdné vlastnosti. Po technologickej stránke sa auto posunulo o level vyššie a ceny su nastavené rozumne, aj keď hybrid v najvyššej výbave GT Pack za viac než 40-tisíc naozaj nie je lacný. Na druhú stranu – zodpovedá tomu aj výbava.

Rozmery, objemy, hmotnosti Peugeot 308 1,2 PureTech 130k 8EAT
Dĺžka (mm) 4 367
Šírka (mm) 1 859 (bez zrkadiel)
Výška (mm) 1 444
Rázvor (mm) 2 675
Objem batožinového priestoru(l) 412
Objem palivovej nádrže (l) 52
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 363 – 1 479
Technické údaje Peugeot 308 1,2 PureTech 130k 8EAT
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 199
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot. za min.) 96/130 pri 5 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 230 pri 1 750
Prevodovka automat, 8 st.
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,7
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 5,6 – 5,9
Spotreba (test) (l/100km)
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Peugeot 308 (1,2 PureTech 110k, man. 6 st.) 17 490 eur
Základná cena Peugeot 308 1,2 PureTech 130k 8EAT od 20 390 eur

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #hatchback #Peugeot 308 #prvá jazda #test auta
Články podľa značiek