Test: BMW iX3 – elektrický ‘pragmatik‘ má takmer cenu dieselu

BMW iX3 je nepochybne skvelé elektrické SUV. No nato, aký náskok mal Mníchov v elektrifikácii, prekvapuje možno až príliš konvenčným prístupom. Má to plusy aj mínusy.

02.10.2021 07:00
debata (2)
BMW iX3 je proste elektrickou verziou bežného... Foto: Ivan Majerský
BMW iX3 - test 2021 BMW iX3 je proste elektrickou verziou bežného BMW X3. Nebyť zaslepených ľadviniek, modrých akcentov a aerodynamicky optimalizovaných kolies, ani by ste si rozdiel nevšimli.

BMW vhuplo do éry elektrifikácie už v roku 2013 revolučným hatchbackom i3. Vyvinulo preň dokonca technológiu veľkosériovej výroby karosérií z kompozitných materiálov. To preto, aby bolo čo najľahšie. S bežnou mníchovskou produkciou nemalo spoločnú ani jedinú skrutku. O to viac prekvapuje, že na druhý elektromobil BMW sme museli čakať nekonečných sedem rokov a ten je absolútnym protikladom i3. Elektrické SUV iX3 nie je totiž ničím iným, ako elektrickou konverziou súčasnej generácie x-trojky. Revolúcia sa teda nekoná. To ale neznamená, že by v Mníchove zlyhali. Veď na ceste je už inovatívne iX aj kupé i4, ktoré sa rodili od počiatku výlučne pre elektrický pohon. Takže automobilka vám dáva na výber. A dokonca láka cenou, keďže unifikácia s X3 a výroba v Číne umožnila zraziť náklady.

Takmer bežné SUV

Konkurentmi iX3 sú najmä Mercedes-Benz EQC a o čosi väčšie Audi e-tron, tiež autá postavené v podstate na tradičných platformách. A BMW má v tomto súboji čo ponúknuť. Príbuznosť k X3 demonštruje novinka nielen rázvorom 2 864 mm, ale rozmermi a dizajnom. Na dĺžku má 4 734 mm. Na ekologickú povahu upozorňuje len zaslepenou maskou a aerodynamickou optimalizáciou nárazníkov či kolies. A, samozrejme, chýbajú výfuky. Namiesto nich tu máme náznak difúzora v tyrkysovej metalíze. Tá sa objavuje aj na ďalších dekoratívnych prvkoch, napríklad v ľadvinkách, na logu, vo svetlách či na podbehoch. Bežne obúva iX3 19-palcové disky, ale ako to už býva pri „novinárskych“ autách zvykom, demonštrujú maximum ponuky. A tak mala naša iX3 20-palcové disky Bicolour z balíka Impressive, za ktorý si priplatíte 5 116 eur a ktorý obsahuje aj ďalšie extra prvky.

Vzadu nahrádza elektrická verzia výfuky modrými... Foto: Ivan Majerský
BMW iX3 - test 2021 Vzadu nahrádza elektrická verzia výfuky modrými vložkami nárazníkov. Aerodynamické kolesá majú priemer 19 alebo 20 palcov. My sme mali tie väčšie.
JATO Dynamics - emisie 2019 Čítajte viac Nemeckí ekológovia pokračujú v útoku na BMW, Daimler a VW

Inak je iX3 v podstate bežnou x-trojkou a podobne je to v kabíne. Ak ste priaznivcom modrej vrtule, budete sa tu cítiť okamžite ako doma. Nič futuristické vás na palube nečaká. Rozloženie prvkov zodpovedá benzínovým a naftovým BMW. Dokonca ani infotainmentom nevytŕča iX3 z radu. Je tu síce virtuálny „kokpit“, lenže ten nájdete v každom novom BMW a navyše rozhranie iDrive s voľne stojacim displejom v centre palubnej dosky má na dnešné časy relatívne malú uhlopriečku. Nekoná sa ani žiadna prehnaná integrácia ovládacích prvkov. A to je dobré, pretože iX3 dostalo samostatný panel klimatizácie a klasický hardvér ovládania hlasitosti či výberu staníc rádia. Pomáha tiež kruhový „controller“ na stredovom tuneli, vďaka ktorému je práca s infotainmentom oveľa intuitívnejšia.

Známy interiér, slabší kufor

Na konto „prístrojovky“ sa ale nemôžeme opäť nezmieniť o nevydarenej grafike, ktorej chýba mód klasických „budíkov“. Stupnice sú po okrajoch horšie čitateľné. Je to škoda, pretože obrazovka môže zobraziť prakticky čokoľvek, no BMW vám v tomto smere nedáva na výber. A ak si zvolíte napríklad režim navigácie, stáva sa prístrojový panel ešte neprehľadnejším. O to viac sme ocenili prítomnosť head-up displeja, ktorý zobrazuje len to najnutnejšie. Na priestor sa ale sťažovať nebudete. BMW iX3 je z tohto pohľadu veľkorysé, čo cítiť aj vzadu. Navyše má kabína prémiovú atmosféru, čo vidieť z použitých materiálov, oveľa kvalitnejších než napríklad v Škode Enyaq iV, ktorá nie je iX3 cenovo až tak vzdialená. Oceníte športovo tvarovaný volant aj sedadlá. Ergonómia nemá slabé miesta. Nechýba nastaviteľná lakťová opierka ani klasický volič „prevodovky“. A celé to završuje bezproblémový výhľad.

Kabína ostáva verná klasickej mníchovskej... Foto: Ivan Majerský
BMW iX3 - test 2021 Kabína ostáva verná klasickej mníchovskej ergonómii. Žiadna revolúcia sa nekoná. A to je dobré. Je tu samostatný panel klimatizácie, tradičný volič aj dostatok hardvéru.
BMW iX xDrive50 - 2021 Čítajte viac BMW iX: Revolučné elektrické SUV prezrádza viac. Poznáme výkony aj dojazd

V kufri to ale až taká veľká sláva nie je. Pod podlahou sa totiž skrýva elektromotor s prevodovkou. Takže výsledných 510 litrov síce neurazí, ale ani neočarí. Je však fajn, že po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40, a to priamo z kufra, vyčaruje iX3 úplne vodorovný ložný priestor a celkový využiteľný objem 1 560 litrov. Pod podlahou je ešte malá schránka na nabíjací kábel. Rezervu zastúpila lepiaca súprava. Dojazdovka by sa sem nezmestila. Najväčšou výhradou je tak plytvanie priestorom pod obrovskou prednou kapotou. Tá sa tvári, akoby sa tu ukrýval radový 6-valec, no priestor pod ňou je absolútne nevyužitý. Nenájdete tu ani jediný liter pre ďalšiu batožinu. Práve tu vidno limity konvenčnej konštrukcie iX3 v porovnaní s rýdzimi elektromobilmi. I keď pravdu povediac, ani Škoda Enyaq iV nemá dva kufre.

Kufor má 510 litrov, čím neurazí, no ani... Foto: Ivan Majerský
BMW iX3 - test 2021 Kufor má 510 litrov, čím neurazí, no ani neoslní. Je však súmerný a pod podlahou je ešte miesto pre nabíjacie káble. Zvyšok zabral elektromotor integrovaný s výkonovou elektronikou a prevodovkou.

Rýchle, ale bez štvorkolky

Hoci je iX3 SUV, s pohonom oboch náprav si ho dopriať nemôžete. V ponuke je len jedna jediná motorizácia. A je vybavená zadným synchrónnym elektromotorom bez použitia magnetov. Dáva 210 kW a 400 Nm krútiacieho momentu. To neznie sľubne, i keď iX3 nie je rozhodne žiadna ľahká váha. Pohotovostná hmotnosť začína na 2 185 kilogramoch. Napriek tomu sa vie iX3 správať takmer ako emkový bavorák. Nástup sily je priam raketový. Šprinty z miesta vám vyčarujú úsmev na tvári. Najmä ak zvolíte režim Sport, v ktorom priostrý emócie virtuálna zvuková kulisa, evokujúca benzínový 6-valec s akýmsi vesmírnym nádychom. Hoci zvuk nesimuluje radenie, ponúka počas jazdy dobrú spätnú väzbu.

Škoda, že pod prednou kapotou BMW nevyužilo... Foto: Ivan Majerský
BMW iX3 - test 2021 Škoda, že pod prednou kapotou BMW nevyužilo miesto na vytvorenie druhého kufra. Priestor je prekrytý plastom.
BMW i4 - 2021 Čítajte viac BMW i4: Elektrické Gran Coupé dá stovku pod 4 sekundy!

A iX3 prekvapuje aj suverénnou schopnosťou preniesť výkon na vozovku. Trakciu majú v Mníchove zvládnutú na jednotku. Stovku dá za atraktívnych 6,8 sekundy a pokračuje až do limitovaných 180 km/h. Milým prekvapením bola pritom spotreba energie a s tým súvisiaci dojazd. Je vidieť, že i keď malo BMW v elektrifikácii, s výnimkou plug-in hybridov, priam nekonečnú prestávku, technológiu pohonu neustále vyvíjalo. Ekologické SUV si z batérií „potiahlo“ priemerne 17,1 kWh na 100 km, čo je menej ako udáva výrobca a podobne ako spotreba výrazne slabšej Škody Enyaq. V meste to bolo občas aj pod 15 kWh. Samozrejme, diaľnica je na energiu náročnejšia. No aj tam sa iX3 snažilo šetriť. Pri stotridsiatke si vypýta asi 22 kWh. Aj vďaka tepelnému čerpadlu a účinnej, ale nie otravnej rekuperácii.

Nabíjanie bez problémov

Po zložení nohy z plynu spomaľuje iX3 len mierne a podľa situácie, keďže berie do úvahy dáta navigácie či kamier, takže vie využiť svoju zotrvačnosť. Rekuperáciu zvýši až pri dotyku nohy s brzdovým pedálom. Ak vám to nestačí, ponúka ešte režim zvýšenej rekuperácie B, keď možno iX3 ovládať prakticky len „plynom“. Pri kapacite akumulátorov s využiteľnou kapacitou 74 kWh to stačí na bezproblémový dojazd 350 až 400 km, čo naozaj nie je zlé. Testovanému autu však pomáhalo pekné septembrové počasie. No i keď v zime z dojazdu nepochybne ubudne minimálne 20 %, iX3 má na to účinný liek. Vie rýchlo dobíjať. Zvláda nabíjací výkon 150 kW, aspoň zo začiatku. Ak sú batérie nabité na 50 %, klesne na 70 kW a výkon 50 kW vie držať až do 80 %.

BMW iX3 poháňa zadný elektromotor s výkonom 200... Foto: BMW
BMW iX3 - 2021 BMW iX3 poháňa zadný elektromotor s výkonom 200 kW, napájaný z podlahových batérií. Toe majú využiteľnú kapacitu 74 kWh.

Nabíjacia krivka sa, samozrejme, líši podľa vonkajšej teploty aj teploty batérií, ale vo všeobecnosti platí, že 40-minútová zastávka na rýchlonabíjačke (150 kW) bohato stačí na predĺženie dojazdu aspoň o 250 až 300 km. Z „tankovania“ energie tak stres mať určite nebudete, zvlášť ak dorazíte k nabíjačke so správne zahriatym akumulátorom. A to je na dlhých tratiach v podstate pravidlom. Jazda v iX3 je veľmi príjemná. Nielen kvôli spomínanej dynamike. Väčšia hmotnosť v kombinácii s prémiovým zavesením dáva jasne na známosť luxusný pôvod BMW. V režime Comfort posádku doslova rozmaznáva. No ani v ostatných módoch, vrátane Sportu z pohodlia príliš neubudne. Adaptívne tlmiče sú stále zhovievavé. Zadný náhon navyše prepožičiava iX3 typickú „bavorácku“ charakteristiku. Jednoducho, vie byť zábavné. Výjazdy zo zákrut sú pôžitkom, len pri naozaj ostrom narábaní je cítiť, že s hmotnosťou majú pneumatiky 240/40 R20 čo robiť.

Cena ako za diesel

Za to všetko si však BMW vypýta minimálne 70 100 eur. A v našom prípade s balíkom Impressive, ktorý má na palube také vychytávky ako head-up displej, ovládanie gestami, športové sedadlá či ambientné osvetlenie a kompletný balíček asistenčných systémov, až 75 216 eur. Možno sa najprv chytíte za hlavu, ale rovnaké peniaze miniete aj za dobre vybavené 6-valcové dieselové X3 xDrive 30d, i keď so štvorkolkou a za nové „rýdzo“ elektrické BMW iX zaplatíte o 20 000 eur viac. Navyše, kompletne „nabúchaná“ elektrická X-trojka nie je zásadne drahšia od menej výkonných a menej prémiových konkurentov z dielne Volkswagenu.

BMW i Vision Circular Concept - 2021 Čítajte viac BMW i Vision Circular: Toto je ‘jednotka‘ pre rok 2040. Ani gram nevyjde na zmar

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 734
Šírka (mm) 1 891
Výška (mm) 1 668
Rázvor náprav (mm) 2 846
Objem batožinového priestoru (l) 510 –
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 260

Technické údaje

Model BMW iX3
Motor synchrónny elektromotor (vzadu)
Max. výkon (kW) 210
Max. krútiaci moment (Nm) 400
Prevodovka jednostupňová
Max rýchlosť (km/h) 180
0 – 100 km/h (s) 6,8
Kapacita batérie (kWh) 80 (využiteľná 74)
Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km) 17,8
Spotreba počas testu (kWh/100 km) 17,6
Maximálny výkon nabíjania (kW) 150

Ceny

Cena iX3 70 100 eur
Cena verzie Impressive 75 216 eur
Cena testovaného modelu 76 685 eur
BMW iX3 - test 2021
BMW iX3 - test 2021
+17BMW iX3 - test 2021
BMW iX3 - test 2021
BMW iX3 - test 2021
+14BMW iX3 - test 2021

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #BMW #elektromobily #BMW iX3
Články podľa značiek