Test: Cupra Formentor 2,0 TSI 4Drive – keď netreba 300 koní

Vďaka Formentoru sa z Cupry stáva normálna automobilová značka. Už nechce iba omračovať výkonom. Nový crossover ponúka konečne „civilné“ motorizácie. No čo je podstatné, štýlu má stále na rozdávanie.

09.10.2021 07:00
Formentor vniesol do triedy crossoverov... Foto: Ľuboš Pilc
Cupra Formentor 2,0 TSI 4Drive - test 2021 Formentor vniesol do triedy crossoverov poriadny prievan. Vyzerá ako dielo talianskych karosárov. Má krásnu dlhú kapotu, nízku kabínu a mimoriadne svalnaté zadné blatníky.

Formentor je prvým autorským modelom Cupry. Aj preto si môže dovoliť to, čo je ostatným Cuprám upreté. Kým Cupra Ateca či Cupra Leon musia mať pod kapotou povinne to najsilnejšie z ponuky, veď inak by nemali náskok pred Seatmi, Formentor vám dáva na výber. Od „nadupaných" verzií VZ5 či Veloz cez plug-in hybridy až po bežné modifikácie s motormi 1,5 TSI a 2,0 TDI. My sme si vyskúšali zlatý stred – verziu 2,0 TSI s výkonom 140 kW a pohonom oboch náprav 4Drive. Môže takáto kombinácia vôbec fungovať? Stačí 195 koní autu s logom, ktoré sa pýta skôr na okruh ako na bežné cesty? Odpoveď je – áno.

Blesk z jasného neba

Formentor totiž vyzerá fantasticky, nech má už pod kapotou čokoľvek. Dizajnérom sa podaril doslova husársky kúsok. Kým materský Volkswagen sa už roky točí v bludnom kruhu, Formentor je bleskom z jasného neba. Len si pozrite jeho dlhú prednú kapotu, nízku kabínu, svalnaté zadné blatníky, bronzové 19-palcové disky a to celé zabalené do temného modrého laku Asphalte Blue, ktorý si takmer tyká s čiernou. Za tento štylistický počin by sa nemuseli hanbiť ani talianske prémiové značky. Ak chcel koncern Volkswagen urobiť zo Seatu už roky španielsku Alfa Romeo, tak vďaka Cupre Formentor sa mu to konečne podarilo.

Príplatkové 19-palcové disky Formentoru naozaj... Foto: Ľuboš Pilc
Cupra Formentor 2,0 TSI 4Drive - test 2021 Príplatkové 19-palcové disky Formentoru naozaj svedčia. Jedinou chybičkou krásy sú falošné zadné výfuky.
Cupra Born - 2021 Čítajte viac Cupra Born: Elektrický ‘hothatch‘ výkonom neoslní. Doháňa to dizajnom

Lenže Formentor sa vymyká zo súčasnej produkcie aj z iného dôvodu. Možno na prvý pohľad zvádza k predstave, že je akýmsi SUV-kupé z Tarraca, no nie je to pravda. Formentor sa drží skôr menšieho Leonu. Aj preto to vo svete módnych crossoverov nepreháňa s rozmermi. Jeho proporcie sú priam dokonalé. Až naživo si uvedomíte, že je to relatívne kompaktné auto. Formentor je dlhý 4 450, široký 1 839 a vysoký len 1 528 mm. To znamená, že od Atecy je dlhší len o 87 mm, no zároveň o 285 mm kratší ako spomínané Tarraco. Jednoducho, Cupra využila modulárnu platformu MQB naplno. A to tak, aby Formentor získal plne autonómnu pozíciu. Azda jedinou chybičkou krásy sú falošné výfuky.

Posed ako v kupé

Formentor vás prekvapí v kabíne. Vládne tu strohá atmosféra, ktorá ladí so športovou DNA. Zabudnite na posed zo SUV. Za volantom sa budete cítiť temer ako v športovom kupé, i keď sedadlá sú nad asfaltom predsa len o čosi vyššie. Ale len kvôli zvýšenému podvozku. To je veľmi príjemné, navyše si vychutnáte pohľad na krásne modelovanú prednú kapotu. Oceníte tiež anatomické sedadlá s integrovanými opierkami hláv, stále však dostatočne pohodlné, aj skvelo tvarovaný veniec volantu. Našťastie, na ramenách ostal Formentor verný valčekovým ovládačom namiesto dotykových plôšok z nového Golfu. O to intuitívnejšia je práca s palubným počítačom či tempomatom.

Interiér je precízny, ale strohý. Zaujímavé je... Foto: Ľuboš Pilc
Cupra Formentor 2,0 TSI 4Drive - test 2021 Interiér je precízny, ale strohý. Zaujímavé je modré čalúnenie. Prekážala nám len dotyková lišta pod displejom na nastavovanie teploty klimatizácie a hlasitosti rádia. V tme ju vôbec nevidieť
Cupra Formentor VZ5 - 2021 Čítajte viac Cupra Formentor VZ5: Španielske CUV dostalo 5-valec! Pomohlo Audi

Prístrojový panel je síce digitálny, no umožňuje aj klasické zobrazenie analógových stupníc. Naprogramovaných má až päť druhov grafiky vrátane športovej pre režim Cupra, keď je ústrednou témou centrálny otáčkomer. Škoda len malej stupnice stavu paliva v nádrži. V centre ostro rezanej palubnej dosky sa nachádza dotykové rozhranie. Má brilantnú grafiku aj rýchle reakcie, no i tak to neospravedlní fakt, že Formentor podľahol nezmyselnej móde redukcie fyzických tlačidiel. Chýba samostatný panel klimatizácie aj ovládač hlasitosti audia. Čo je horšie, tieto dve funkcie integrovala Cupra do malej lišty pod obrazovkou. A tú v noci nevidieť. Nie je totiž nijako podsvietená! Aj také maličkosti, ako aktvácia vyhrievania sedadiel si vyžaduje niekoľko krokov.

Viac štýlu ako úžitku

Zato Cupra hýri až príliš intenzívnym ambientným podsvietením pod čelným oknom a vo dverách, ktoré v noci vyrušuje. Obeťou módy je aj klasický volič prevodovky, nájdete tu len miniatúrny joystick. Inak ale ergonómii niet čo vyčítať, azda s výnimkou vysokého stredového tunela, ktorý si nemusí rozumieť s vašim pravým kolenom, najmä preto, že Formentor v šírke stráca na Tarraco. Tento istý limit cítiť aj na zadných sedadlách v prípade, ak by tu sedeli traja cestujúci. No dvaja tú trpieť rozhodne nebudú. Formentor je štedrý v priestore na nohy aj v rezerve nad hlavou. Je tiež príjemné, že zadné sedadlá nie sú umiestnené oveľa vyššie ako tie predné.

Kufor má solídnych 420 litrov a k tomu... Foto: Ľuboš Pilc
Cupra Formentor 2,0 TSI 4Drive - test 2021 Kufor má solídnych 420 litrov a k tomu dojazdovú rezervu pod podlahou.
Cupra Formentor (2021) Čítajte viac Test: Cupra Formentor - keď jazda naozaj baví

Kufor Formentora robí z tohto športového modelu pomerne univerzálne rodinné auto. Má 420 litrov a pod podlahou ešte dojazdovú rezervu. Zadné operadlá delené v pomere 2 : 3 sa dajú ľahko sklopiť priamo z batožinového priestoru. A ešte k tomu lícujú s podlahou. Nakladanie uľahčuje elektricky ovládané veko. Nechýbajú ani odkladacie priestory v kabíne. Do dverí sa zmestia 1,5-litrové fľaše, v stredovej konzole je priestor na smartfón a indukčné nabíjanie, drobné predmety si odložíte do priehlbiniek na stredovom tuneli a tie väčšie do boxu medzi sedadlami. Aby sme ale nezabudli, že sedíte v Cupre, atmosféru zušľachťujú bronzové dekorácie či nezvyčajné modré čalúnenie sedadiel a palubnej dosky.

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #test #Cupra Formentor #Cupra
Články podľa značiek