
Vyzerá to tak, že situácia s predajom elektromobilov vo vyspelej Európe a na Slovensku je v tomto roku diametrálne odlišná. V Európe bol pre elektrické autá – a hlavne pre Teslu – neuveriteľne úspešný najmä september. Ukazujú to údaje od agentúr JATO Dynamics a aj Focus2Move.
Elektrické Slovensko verzus Európa
V septembri sa Tesla Model 3 stal historicky vôbec prvým elektromobilom, ktorý kraľuje európskemu rebríčku najpredávanejších áut a zároveň sa do čela európskeho predaja prvýkrát v histórii dostalo auto, ktoré bolo vyrobené mimo Európy. Navyše pokiaľ ide o rebríček najpredávanejších čisto elektrických áut, tam mu kraľuje nie jedna, ale hneď dve Tesly. Popri Modeli 3 to bol Model Y, ktorý sa dostal na 2. priečku.
Na Slovensku sa však modely využívajúce alternatívne palivá v tomto roku predávajú naozaj zle. Veľmi nepriaznivé sú podľa údajov ZAP registrácie vozidiel, ktoré využívajú nabíjaciu infraštruktúru. Elektrických vozidiel a plug-in hybridných vozidiel bolo od začiatku roku spolu zaregistrovaných len 1 545. Ich podiel na celkových registráciách kategórie M1 je iba 2,63 percenta. Týmto stavom podľa ZAP patrí Slovensko k najhorším krajinám v Európskej únii (EÚ).
Čistých elektromobilov sa za prvé tri kvartály v kategórii M1 na Slovensku predalo len 714 a aspoň jeden predalo 21 značiek. Rebríček Top 10 značiek s najvyšším predajom elektromobilov za prvých 9 mesiacov tohto roku vyzerá nasledovne:
– | Značka | Predaj 01–09/21 (ks) | |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 129 | |
2. | Škoda | 108 | |
3. | Mercedes-Benz | 72 | |
4. | Kia | 59 | |
5. – 6. | Hyundai | 44 | |
5. – 6. | Peugeot | 44 | |
7. | Opel | 40 | |
8. – 9. | Audi | 34 | |
8. – 9. | Renault | 34 | |
10. | Citroën | 28 | |
Zdroj: ZAP |