Pokračovanie článku: Prvá jazda: V okolí Paríža sme vyskúšali nový Citroën ë-Berlingo

Jazda s nákladom

A aké sú teda naše dojmy z prvých desiatok kilometrov, absolvovaných v novej elektrododávke? Spotrebu dokážeme objektívnejšie zhodnotiť až po dlhšom týždňovom teste. Teraz sme najviac kilometrov absolvovali v predĺženej verzii ë-Berlinga, ktorá má označenie XL. Navyše sme si vybrali kus, ktorý mal vzadu aj 200-kilogramový náklad (maximum je 800 kg).

Citroën ë-Berlingo (2021)
Citroën ë-Berlingo (2021)
+14Citroën ë-Berlingo (2021)

Pokiaľ ide o nové elektrické Berlingá (a aj Partnery od Peugeotu), všetky využívajú platformu e-CMP a majú bez rozdielu karosárskej verzie rovnaký elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní) a krútiacim momentom 260 Nm. Ten je doplnený li-ion batériou s kapacitou 50 kWh, čo značí deklarovaný kombinovaný dojazd 276 km.

Dlhá XL verzia sa od štandardnej odlišuje samozrejme rozmermi. Meria 4 473 mm a rázvor má 1 849 mm. To značí, že od štandardnej verzie M je dlhšia o 350 mm, má o 190 mm väčší rázvor a nákladový priestor má objem až 4,75 kubického metra (XL verzia). Výška auta je 1,84 metra, takže sa s ním dostanete do väčšiny parkovacích domov a podzemných garáží.

My sme prešli s testovaným autom necelých 200 kilometrov, mali sme v ňom však 200-kilogramový náklad, jazdili sme v chladnom počasí s teplotami menej ako 10 stupňov Celzia prevažne po okreskách a navyše sme aj skúšali, čo všetko auto vie. Výsledkom bol priemer približne 26 kWh na sto kilometrov, to je však naozaj len veľmi orientačný údaj. Priemerná deklarovaná spotreba auta je 21,1 až 22,5 kWh na sto kilometrov (podľa WLTP).

Náklad na jednej strane zvyšoval spotrebu, ale na druhej, 200 kilogramov, z ktorých časť priamo zaťažila zadnú nápravu, mala výrazne pozitívny vplyv aj na jazdný komfort. Auto si s ním dokázalo veľmi dobre poradiť s priečnymi nerovnosťami, nebolo vôbec tak „uskákané“ ako prázdne, jazda bola až prekvapivo pohodlná. Kratší úsek sme absolvovali aj po diaľnici, kde sme ocenili aj tichú kabínu.

To pri elektromotore samozrejme neprekvapuje, ale vo väčších rýchlostiach sme čakali na diaľnici podstatne väčší aerodynamický hluk. Ten sa však na naše (príjemné) prekvapenie pri rýchlostiach okolo 110 km/h (maximálka elektrickej dodávky je obmedzená na 130 km/h) prakticky nekonal.

Citroën ë-Berlingo (2021)
Citroën ë-Berlingo (2021)
+5Citroën ë-Berlingo (2021)

Spotreba samozrejme závisí od nákladu, profilu trasu a aj štýlu jazdy. V prípade elektrického Berlinga máte volič jazdných režimov, umožňujúci nastaviť tri rozličné jazdné módy: Eco, Normal a Power. Pri každom z nich má auto iný maximálny výkon a aj iný krútiaci moment.

Jazdné režimy a nabíjanie

V režime Eco jazdíte s maximálnym výkonom 60 kW a krútiacim momentom 190 Nm. V režime Normal sa hodnoty upravia na 80 kW a 210 Nm. A napokon v režime Power, ktorý je vhodný napríklad pri jazde s výrazne zaťaženým vozidlom, stúpne maximálny výkon na 100 kW a krútiaci moment na 260 Nm.

A keď sme už pri číslach, pozrime sa aj na nabíjanie. Elektrické Berlingo môže využívať buď jednofázovú palubnú nabíjačku s výkonom 7,4 kW, alebo 11 kW trojfázovú. Na rýchlej nabíjačke nabijete auto s nabíjacím výkonom 100 kW z nuly na 80 percent približne za polhodinku. Z wall-boxu to pri 11 kW bude trvať z nuly na sto percent približne 5 hodín a pri 7,5 kW ešte o dve a pol hodinky viac.

Dizajnéri sa snažili elektrické Berlingo navrhnúť tak, aby si zachovalo všetky vlastnosti a modularitu verzií so spaľovacím motorom. A tak v našom testovanom aute s najsilnejšou výbavou nechýbal napríklad otvor medzi nákladnými priestorom a kabínou, ktorý po sklopení pravého predného sedadla umožňuje prepravovať extra dlhé predmety. Po sklopení stredného sedadla ste zas z jeho chrbtovej časti mohli jednoduchým pootočením spraviť praktický stolík na „papiere“ a rôzne dokumenty. A 113 litrov rôznych odkladacích priestorov v trojmiestnej kabíne je tiež celkom zaujímavý údaj, svedčiaci o modularite auta.

Bočné dvere navyše boli posuvné a dozadu ste dobre videli aj preto, lebo namiesto vnútorného spätného zrkadla ste v aute mali kameru, snímajúcu priestor za vozidlom. Pomocou tlačidla priamo na nej ste si mohli zmeniť aj uhol pohľadu zo zadného na bočný, čo je vhodné napríklad pri cúvaní a vykladaní nákladu zboku auta.

Auto využívalo automatickú prevodovku, pomocou prepínača v stredovej konzole ste okrem jazdy vpred, dozadu a neutrálu mohli voliť aj brzdenie rekuperáciou. Na displeji infotainmentu si napríklad môžete zvoliť v menu aj rozhranie „Energy“. To umožňuje prístup k elektrickým funkciám vozidla: toku energie, štatistikám spotreby, programovaniu nabíjania, alebo predklimatizovaniu.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Citroën Berlingo #prvá jazda #test auta #elektrická dodávka #elektrický van #ë-Berlingo
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek