Viete, ktoré tri modely Dacie sú historicky najúspešnejšie? Rumunským bestsellerom je jednoznačne Sandero, z ktorého sa doteraz predalo 2,43 milióna kusov. Za ním nasledujú dva porovnateľne úspešné modely: Duster s 1,96 miliónom predaných kusov a Logan, z ktorého sa predalo 1,93 milióna kusov.
Spring má k týmto číslam ďaleko, do predaja aktuálne len vstupuje, takže jeho predaj po prvých týždňoch dosahuje hranicu 10-tisíc kusov. Okamžite si však zapísal jeden dôležitý úspech – už v septembri sa dostal do prvej desiatky najpredávanejších elektromobilov v Európe. Zatiaľ ju len uzatváral, no z nášho pohľadu má veľký potenciál na to, aby rebríčkom putoval rýchlo nahor. Jednak vôbec nevyzerá zle a jeho ďalším tromfom je výborná cena.
Najdostupnejší elektromobil
Aktuálne je z mainstreamových značiek jednoznačne cenovo najdostupnejším elektromobilom. Jeho slovenská cena začína na 16 700 eurách. Ak by sme mali na Slovensku dotácie na elektrické autá porovnateľné s nemeckými alebo francúzskymi, dal by sa Spring kúpiť už za cenu pod hranicou desaťtisíc eur.
Samozrejme, na cene sa podpisuje napríklad aj nižšia kapacita elektrických batérií, ktorá je len 24,7 kWh. K tomu treba dodať jednu dôležitú vec – na pomery „čistých“ elektromobilov je Sping mimoriadne ľahký – váži len 970 kg. Aj preto elektrický motor s výkonom 33 kW (45 koní) a krútiacim momentom 125 Nm je pre toto auto relatívne dostatočnou voľbou.
Parametre samozrejme nemá oslňujúce – zrýchlenie na 100 km/h trvá elektrickej Dacii takmer 20 sekúnd a na diaľnici s ňou nedosiahnete ani povolený rýchlostný limit. Do kufra však naložíte 290 litrov nákladu, čo je na túto triedu mimoriadne dobrá hodnota. Sklopné operadlo je nedelené.
Ak si do neho – ako v našom prípade – sadnú dvaja statní chlapi, na dynamike to cítiť. Spring sa však profiluje jednoznačne ako praktické a cenovo dostupné ekologické približovadlo, určené predovšetkým do mesta. Aj napriek svojmu „crossoverovému“ vzhľadu patrí do mestskej džungle, nanajvýš na cesty zo satelitov do (bezemisných) centier veľkomiest.
A na to má viac než dostatočný dojazd, ktorý dosahuje v kombinovanom režime až 230 kilometrov (podľa prísnejšej procedúry WLTP) a čisto v mestskom cykle môže dojazd dosiahnuť až vyše 300 kilometrov. Keďže väčšina ľudí najazdí v meste denne v priemere 40 až 50 kilometrov, v úlohe „približovadla do práce“ ho zrejme budete nabíjať nanajvýš jeden alebo dvakrát týždenne.
Aj preto môže byť jeden z jeho hlavných hendikepov (podľa nás) napokon marginálny. Rýchle nabíjanie nie je v štandarde, je príplatkovou záležitosťou, stojí 400 eur. V rýchlonabíjačke ho nabijete za menej ako hodinku a pol, z wall-boxu za menej ako 5 hodín (7,4 kW) a ak by ste ho chceli nabíjať z bežnej domácej zásuvky, zaberie vám to 14 hodín.