Elektrická Dacia Spring prišla na Slovensko! Boli sme ju vyskúšať

Spring je typické elektrické miniauto do mesta. Má zaujímavo nastavenú cenu, skvele vyzerá, no trochu mu chýba dynamika.

05.11.2021 10:00
debata (25)
Dacia Spring je nielen kompaktná, ale na pomery... Foto: Martin Domček, Pravda
Dacia Spring (2021) Dacia Spring je nielen kompaktná, ale na pomery elektromobilov aj veľmi ľahká- váži len 970 kg.

Viete, ktoré tri modely Dacie sú historicky najúspešnejšie? Rumunským bestsellerom je jednoznačne Sandero, z ktorého sa doteraz predalo 2,43 milióna kusov. Za ním nasledujú dva porovnateľne úspešné modely: Duster s 1,96 miliónom predaných kusov a Logan, z ktorého sa predalo 1,93 milióna kusov.

Spring má k týmto číslam ďaleko, do predaja aktuálne len vstupuje, takže jeho predaj po prvých týždňoch dosahuje hranicu 10-tisíc kusov. Okamžite si však zapísal jeden dôležitý úspech – už v septembri sa dostal do prvej desiatky najpredávanejších elektromobilov v Európe. Zatiaľ ju len uzatváral, no z nášho pohľadu má veľký potenciál na to, aby rebríčkom putoval rýchlo nahor. Jednak vôbec nevyzerá zle a jeho ďalším tromfom je výborná cena.

Najdostupnejší elektromobil

Aktuálne je z mainstreamových značiek jednoznačne cenovo najdostupnejším elektromobilom. Jeho slovenská cena začína na 16 700 eurách. Ak by sme mali na Slovensku dotácie na elektrické autá porovnateľné s nemeckými alebo francúzskymi, dal by sa Spring kúpiť už za cenu pod hranicou desaťtisíc eur.

Dacia Spring (2021)
Dacia Spring (2021)
+14Dacia Spring (2021)

Samozrejme, na cene sa podpisuje napríklad aj nižšia kapacita elektrických batérií, ktorá je len 24,7 kWh. K tomu treba dodať jednu dôležitú vec – na pomery „čistých“ elektromobilov je Sping mimoriadne ľahký – váži len 970 kg. Aj preto elektrický motor s výkonom 33 kW (45 koní) a krútiacim momentom 125 Nm je pre toto auto relatívne dostatočnou voľbou.

Parametre samozrejme nemá oslňujúce – zrýchlenie na 100 km/h trvá elektrickej Dacii takmer 20 sekúnd a na diaľnici s ňou nedosiahnete ani povolený rýchlostný limit. Do kufra však naložíte 290 litrov nákladu, čo je na túto triedu mimoriadne dobrá hodnota. Sklopné operadlo je nedelené.

Ak si do neho – ako v našom prípade – sadnú dvaja statní chlapi, na dynamike to cítiť. Spring sa však profiluje jednoznačne ako praktické a cenovo dostupné ekologické približovadlo, určené predovšetkým do mesta. Aj napriek svojmu „crossoverovému“ vzhľadu patrí do mestskej džungle, nanajvýš na cesty zo satelitov do (bezemisných) centier veľkomiest.

Interiér pôsobí jednoducho a prehľadne. Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Spring (2021) Interiér pôsobí jednoducho a prehľadne.

A na to má viac než dostatočný dojazd, ktorý dosahuje v kombinovanom režime až 230 kilometrov (podľa prísnejšej procedúry WLTP) a čisto v mestskom cykle môže dojazd dosiahnuť až vyše 300 kilometrov. Keďže väčšina ľudí najazdí v meste denne v priemere 40 až 50 kilometrov, v úlohe „približovadla do práce“ ho zrejme budete nabíjať nanajvýš jeden alebo dvakrát týždenne.

Aj preto môže byť jeden z jeho hlavných hendikepov (podľa nás) napokon marginálny. Rýchle nabíjanie nie je v štandarde, je príplatkovou záležitosťou, stojí 400 eur. V rýchlonabíjačke ho nabijete za menej ako hodinku a pol, z wall-boxu za menej ako 5 hodín (7,4 kW) a ak by ste ho chceli nabíjať z bežnej domácej zásuvky, zaberie vám to 14 hodín.

© Autorské práva vyhradené

25 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Dacia #prvá jazda #Dacia Spring #test auta #elektrická Dacia
Články podľa značiek