Facelift – najdôležitejšie zmeny
A čo sa vlastne na vynovenej Arone zmenilo? V prvom rade predná maska, ktorá pôsobí o niečo extravagantnejšie, zmenený je tvar predného nárazníku s novými (pomerne vysoko umiestnenými) svetlami do hmly a pozmenené sú aj svetlomety eco-LED vpredu a aj vzadu. Za príplatok môžete mať vpredu aj full LED svetlá.
Zmenil sa aj tvar zadného nárazníku s integrovanými koncovkami výfukov. V každom prípade ide zvonku skôr o decentnú modernizáciu, sympatické je dvojfarebné prevedenie. O niečo výraznejšie sa zmenil interiér a aj použité technológie.
Na prístrojovej doske sú použité kvalitnejšie plasty, nový je aj multifunkčný volant, dotykový displej infotainmentu sa posunul podstatne vyššie a je samostatne stojaci, zaujímavé sú kruhové klimatizačné výduchy, doplnené podsvietením. Komfort umocňuje aj prítomnosť Apple Car Play a Android Auto, po novom možno oba protokoly s mobilom využívať aj bez káblu. Poteší aj taká drobnosť, akou je samostatné osvetlenie pre cestujúcich vzadu.
A ako je to s tým manuálom a automatom? Z hľadiska hmotnosti a aj jazdných výkonov je medzi oboma verziami minimálny rozdiel. Arona s automatom je o necelých 20 kg ťažšia, na stovku zrýchli za 10,3 sekundy, čo je o dve desatinky horší čas, než pri manuálnej prevodovke, „maximálku“ majú obe verzie rovnakú – 190 km/h.
Manuál alebo automat?
Pokiaľ ide o deklarovanú spotrebu, tak priemer podľa prísnejšej a presnejšej meracej procedúry WLTP je pri automatickej dvojspojkovej prevodovke DSG 5,9 až 6,2 litra na 100 km, zatiaľčo pri manuále to je 5,3 až 5,7 litra. V reále sme pri oboch verziách jazdili rovnomerne okresky, mesto a aj diaľnicu, pričom s manuálom sme sa dostali na priemer okolo 5,8 litra na sto kilometrov s automatom približne na 6.5 litra.
A pri oboch verziách nás celkom príjemne prekvapila spotreba na diaľnici. Očakávali sme, že nízkobjemovému trojvalcu bude pri jazde na hranici povolených diaľničných limitov dochádzať dych a bude sa trochu trápiť, čo sa prejaví na vyššej spotrebe. Reálne sme však jazdili s „diaľničným“ priemerom okolo siedmych litrov, možno o niečo vyššie, čo je naozaj fajn.

Automat celkovo nie je zlý, len vás pomerne často núti jazdiť až v príliš nízkych otáčkach, kde sa litrový motor naozaj trochu trápi a má komótnejší prejav. Ak chcete jazdiť dynamickejšie, budete sa musieť zmieriť s tým, že je nutné častejšie podraďovať, respektíve k tomu prevodovku „nútiť“ intenzívnejšou prácou s plynom.
Taktiež občas trochu oneskorene reaguje na plyn pri rozbiehaní sa z križovatky, čo sa potom snaží „dobehnúť“ až priveľmi výraznou akceleráciou vo vyšších otáčkach. Naproti tomu máte s manuálom auto viac pod kontrolou, páka ma krátke dráhy a radenie je presné. Sprevodovaná je pomerne „na krátko“, dlhšie sú až vyššie stupne, čo sa tiež podpisuje na úspornosti jazdy.
Tým nechceme povedať, že manuál je jednoznačne lepšou voľbou. Závisí to v prvom rade od vášho štýlu jazdy. S manuálnou prevodovkou viete efektívnejšie a hlavne citlivejšie pracovať s otáčkovým spektrom a auto sa pri nižšej spotrebe správa o poznanie živšie.
Dvojspojková prevodovka DSG je ideálna pre tých, ktorí sa chcú komfortne a pohodlne odviezť, manuál bude viac vyhovovať šoférom, preferujúcim aktívnejšiu jazdu. Opäť môžeme len subjektívne konštatovať – s manuálom sa nám jazdilo lepšie, pretože bol citeľne agilnejší a o niečo úspornejší.
To, čo na oboch autách môžeme pochváliť rovnako, je veľmi slušné odhlučnenie kabíny a kultivovanosť trojvalca, pri ktorom nejaké neželané vibrácie prakticky necítite. Občas pocítite skôr prejazd priečnymi nerovnosťami, kde je Arona možno o niečo viac „uskákaná“ než sme si mysleli. Nie je to však nijako neúnosné, skrátka je o niečo tvrdšie naladená.