Test: Hyundai Ioniq 5 - elektromobil ako zo sci-fi filmu

Ioniq 5 využíva revolučnú 800-voltovú elektrickú architektúru, má väčší rázvor ako Mercedes triedy E a na jedno nabitie prejde až 460 kilometrov. Navyše na stovku dokáže zrýchliť za 5,2 sekundy.

14.11.2021 07:00
debata (7)
Hyundai Ioniq 5 má rázvor až 3 000 mm. Toľko... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai Ioniq 5 (2021) Hyundai Ioniq 5 má rázvor až 3 000 mm. Toľko vám neponúkne ani Mercedes triedy E.

Tento rok mal byť z hľadiska predaja elektromobilov prelomový a na Slovensku sa mali konečne presadiť nejakým zásadnejším spôsobom. Ale všetko je inak. Zaúradovala koronakríza, následne čipová kríza a k tomu pretrváva štátny nezáujem o masívnejšie rozšírenie elektromobility formou zmysluplných dotácií na nákup elektrických áut.

Výsledkom je preto aktuálny smutný stav. Za prvých desať mesiacov tohto roku sa podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu predalo na Slovensku 817 elektromobilov. To je podiel len 1,27 percenta z celkového predaja áut. A to v čase, keď vo zvyšku Európy elektromobily hovoria do predaja áut úplne zásadným spôsobom. Napríklad v septembri bolo najpredávanejším autom v celej Európe bez ohľadu na druh pohonu elektrické – konkrétne Tesla Model 3. O niečom takom sa nám na Slovensku môže len snívať.

No aspoň v niečom je tento rok prelomový aj u nás. Na trh totiž počas posledných desiatich mesiacov prišli elektromobily úplne novej generácie, ktoré už ako čisto elektrické boli vymyslené, navrhnuté a aj skonštruované. Elektrické technológie v nich sú optimalizované pre čo najdlhší dojazd a čo najrýchlejšie nabíjanie. Jedným z nich je aj Hyundai Ioniq 5, ktorý navyše aj vyzerá, akoby na cesty vyrazil rovno z nejakého vedecko-fantastického fil­mu.

Úplne iná liga

Ioniq 5 je postavený na novej revolučnej platforme, navrhnutej výlučne pre elektromobily, pričom pracuje s 800-voltovým systémom, umožňujúcim ultrarýchle nabíjanie. Je to jeden z najväčších „highlightov“ Ioniqu 5, preto začnime rovno ním. Základom auta je elektrická architektúra E-GMP (Electric-Global Modular Platform), ktorá podobne ako pri Porsche Taycan, podporuje už zmienenú nabíjaciu infraštruktúru s napätím 800 V.

To napríklad znamená, že na ultrarýchlej nabíjačke dokážete toto auta z 10 na 80 percent dobiť približne za 20 minút. A nie je to len deklarovaná hodnota, skutočne sa nám ho počas testu podarilo v tomto čase opakovane dobiť.

Hyundai Ioniq 5 (2021)
Hyundai Ioniq 5 (2021)
+6Hyundai Ioniq 5 (2021)

A dobité auto pre zmenu možno vďaka systému V2L využiť aj ako pojazdnú nabíjačku, napríklad na napájanie elektrobajkov alebo kempingového príslušenstva, a to príkonom 3,6 kW. Jeden konektor V2L sa nachádza pod druhým radom sedadiel, druhý pri nabíjacom konektore na vonkajšej strane vozidla. Ten poskytuje energiu, aj keď je vozidlo vypnuté.

Deklarovaný kombinovaný dojazd Ioniqu 5 je pritom 460 kilometrov s 19-palcovými kolesami, respektíve 430 kilometrov s väčšími 20-palcovými. Ten samozrejme závisí od profilu trasy, vášho jazdného štýlu a rýchlosti. Napríklad na diaľnici pri rýchlosti na hranici povolených diaľničných limitov sme sa so spotrebou pohybovali tesne pod hranicou 30 kWh. Takže s plne nabitým Ioniqom 5 na nej môžete „na doraz“ absolvovať okolo 250 kilometrov.

Naopak, na okreskách a s ľahšou nohou na plyne a pri dodržiavaní predpisov sa môžete dostať dokonca aj na priemer pod hranicou 17 kWh. A to je na takto veľké a ťažké auto s pohotovostnou hmotnosťou cez dve tony naozaj obdivuhodný údaj. Pri tejto spotrebe „urobíte“ s autom na jedno nabitie okolo 430 kilometrov. Deklarovaný priemer podľa meracieho cyklu WLTP má táto elektrická štvorkolka 19 kWh. Dojazd závisí aj od miery využívania rekuperácie, jej intenzitu možno regulovať páčkami pod volantom.

Hyundai Ioniq 5 (2021)
Hyundai Ioniq 5 (2021)
+18Hyundai Ioniq 5 (2021)

Ioniq je dostupný s batériou s dvomi kapacitami – majú buď 58 alebo 72,6 kWh. My sme testovali najvyššiu – a najdrahšiu – verziu s pohonom 4×4. Vybavená bola dvojicou elektromotorov a silnejšou z batérií, slabšia pri štvorkolke nie je k dispozícii.

V takomto prípade má Ioniq 5 celkový výkon 225 kW, respektíve 305 koní a k tomu maximálny krútiaci moment 350 Nm na zadnom a 255 Nm na prednom elektromotore. Takto vybavená štvorkolka dosahuje zrýchlenie, ktoré je už blízke vysokovýkonným športovým autám – na stovku mu stačí 5,2 sekundy. Maximálnu rýchlosť má elektricky obmedzenú na 180 kilometrov za hodinu.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #elektromobilita #Hyundai Ioniq 5 #test auta
Články podľa značiek