Zrýchlenie superšportu
BMW iX prichádza s dvoma silnými elektromotormi a elektrickým pohonom všetkých kolies BMW xDrive, ktorý je súčasťou oboch. My sme prvé kilometre absolvovali s tým výkonnejším, označeným xDrive50. Parametre hovoria jasnou rečou: má výkon 523 koní, zrýchlenie na stovku takmer na úrovni superšportov (4,6 sekundy) – a to všetko pri hmotnosti na úrovni 2,6 tony.
A keďže máte maximálny krútiaci moment 760 Nm k dispozícii prakticky hneď od rozjazdu, akcelerácia vás doslova zarazí do sedadla tohto veľkého auta. Samozrejme, pokračuje, hoci nie s tak veľkou razanciou aj výrazne nad sto kilometrami, takže napríklad dvojstovku na ňom dosiahnete podobne ľahko, ako na nejako slušnom veľkom osemvalci.
Len pre zaujímavosť – BMW iX xDrive 50 je prvé nami testované čisto elektrické auto, ktoré nás „pustilo“ na dvestokilometrovú rýchlosť. A aj keď je deklarovaná, ako maximálna, pustilo nás aj o niečo ďalej. Akusticky a pocitovo je to však iný zážitok, než na aký sme zvyknutí zo spaľovacích áut. Ani pri vysokých rýchlostiach nepočujete príliš odvaľujúce sa pneumatiky (a motor samozrejme, už vôbec nie), ale skôr vzduch obtekajúci auto, čo je zvláštny, ale celkom príjemný zvuk.
Navyše auto má mimoriadne tuhú karosériu a k tomu nízke ťažisko, takže s ním možno jazdiť až prekvapivo vysokými rýchlosťami aj v zákrutách. A pritom je pomerne komfortné, a to aj na veľkých 21-palcových kolesách. Batéria má využiteľnú kapacitu nejakých 105 kWh, či v praxi znamená dojazd niekde medzi 550 až 630 kilometrami. Aký je reálny, uvidíme až po štandardnom teste. Po pár hodinách, ktoré sme strávili za volantom tohto zaujímavo navrhnutého a aj vyzerajúceho auta si ho netrúfame hodnotiť.
Pri BMW iX sa naozaj tešíme na dlhší test. Pri prvom krátkom zoznámení nás totiž mimoriadne oslovilo svojim dizajnom, hlavne interiéru, prekvapilo jazdnými vlastnosťami a niektorými konštrukčnými riešeniami, s ktorými by sme sa potrebovali zoznamovať dlhšie.
Takže zatiaľ asi toľko: BMW iX nás z doteraz testovaných elektromobilov rozhodne zaujalo najviac a preto sme možno k nemu po prvých hodinách za volantom trochu nekritickí. V každom prípade si však zaslúži extra pozornosť a BMW pochvalu za odvahu zásadným avšak zmysluplným spôsobom vykročiť zo zabehnutých a bezpečných koľají.
Technické údaje, rozmery a ceny
Rozmery, objemy, hmotnosti | BMW iX xDrive50 |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 953 |
Šírka (mm) | 1 967 |
Výška (mm) | 1 696 |
Rázvor náprav (mm) | 3 000 |
Objem kufra (dm3) | 500 |
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) | 2 585 |
Technické údaje, spotreba a dojazd | BMW iX xDrive50 |
---|---|
Max. výkon (kW/k) | 385/523 |
Max. krút. moment (Nm) | 765 |
Prevodovka | jednostupňová, automatická |
Kapacita batérií (kWh) | 105,2 |
0 – 100 km/h (s) | 4,6 |
Maximálna rýchlosť km/h | 200 |
Spotreba na 100 km (podľa WLTP, kWh) | 17,7 – 19,0 |
Spotreba počas testu (l) | X |
Dojazd (km, WLTP) | 590 – 630 |
Dojazd počas testu (km) | X |
Čas nabíjania | BMW iX xDrive50 |
---|---|
DC 195 kW 10% – 80% (min) | 35 min |
Wallbox, AC 11 kW 0% – 100% (h) | cca 10,8 h |
Ceny a výbavy | BMW iX |
---|---|
Zákl. cena BMW iX (€) | 78 550 |
Zákl. cena BMW iX xDrive50 (€) | 104 100 |
Cena testovaného auta(€) | 154 803 |