Pokračovanie článku: Prvá jazda: BMW iX - ako sa jazdí s elektromobilom dvojstovkou?

Zrýchlenie superšportu

BMW iX prichádza s dvoma silnými elektromotormi a elektrickým pohonom všetkých kolies BMW xDrive, ktorý je súčasťou oboch. My sme prvé kilometre absolvovali s tým výkonnejším, označeným xDrive50. Parametre hovoria jasnou rečou: má výkon 523 koní, zrýchlenie na stovku takmer na úrovni superšportov (4,6 sekundy) – a to všetko pri hmotnosti na úrovni 2,6 tony.

BMW iX xDrive50 (2021)
BMW iX xDrive50 (2021)
+20BMW iX xDrive50 (2021)

A keďže máte maximálny krútiaci moment 760 Nm k dispozícii prakticky hneď od rozjazdu, akcelerácia vás doslova zarazí do sedadla tohto veľkého auta. Samozrejme, pokračuje, hoci nie s tak veľkou razanciou aj výrazne nad sto kilometrami, takže napríklad dvojstovku na ňom dosiahnete podobne ľahko, ako na nejako slušnom veľkom osemvalci.

Len pre zaujímavosť – BMW iX xDrive 50 je prvé nami testované čisto elektrické auto, ktoré nás „pustilo“ na dvestokilometrovú rýchlosť. A aj keď je deklarovaná, ako maximálna, pustilo nás aj o niečo ďalej. Akusticky a pocitovo je to však iný zážitok, než na aký sme zvyknutí zo spaľovacích áut. Ani pri vysokých rýchlostiach nepočujete príliš odvaľujúce sa pneumatiky (a motor samozrejme, už vôbec nie), ale skôr vzduch obtekajúci auto, čo je zvláštny, ale celkom príjemný zvuk.

Navyše auto má mimoriadne tuhú karosériu a k tomu nízke ťažisko, takže s ním možno jazdiť až prekvapivo vysokými rýchlosťami aj v zákrutách. A pritom je pomerne komfortné, a to aj na veľkých 21-palcových kolesách. Batéria má využiteľnú kapacitu nejakých 105 kWh, či v praxi znamená dojazd niekde medzi 550 až 630 kilometrami. Aký je reálny, uvidíme až po štandardnom teste. Po pár hodinách, ktoré sme strávili za volantom tohto zaujímavo navrhnutého a aj vyzerajúceho auta si ho netrúfame hodnotiť.

Vypnuté zadné svetlá sú úplne nenápadné. Foto: Pravda, Martin Domček
BMW iX xDrive50 (2021) Vypnuté zadné svetlá sú úplne nenápadné.

Pri BMW iX sa naozaj tešíme na dlhší test. Pri prvom krátkom zoznámení nás totiž mimoriadne oslovilo svojim dizajnom, hlavne interiéru, prekvapilo jazdnými vlastnosťami a niektorými konštrukčnými riešeniami, s ktorými by sme sa potrebovali zoznamovať dlhšie.

Takže zatiaľ asi toľko: BMW iX nás z doteraz testovaných elektromobilov rozhodne zaujalo najviac a preto sme možno k nemu po prvých hodinách za volantom trochu nekritickí. V každom prípade si však zaslúži extra pozornosť a BMW pochvalu za odvahu zásadným avšak zmysluplným spôsobom vykročiť zo zabehnutých a bezpečných koľají.

Technické údaje, rozmery a ceny

Rozmery, objemy, hmotnosti BMW iX xDrive50
Dĺžka (mm) 4 953
Šírka (mm) 1 967
Výška (mm) 1 696
Rázvor náprav (mm) 3 000
Objem kufra (dm3) 500
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) 2 585
Technické údaje, spotreba a dojazd BMW iX xDrive50
Max. výkon (kW/k) 385/523
Max. krút. moment (Nm) 765
Prevodovka jednostupňová, automatická
Kapacita batérií (kWh) 105,2
0 – 100 km/h (s) 4,6
Maximálna rýchlosť km/h 200
Spotreba na 100 km (podľa WLTP, kWh) 17,7 – 19,0
Spotreba počas testu (l) X
Dojazd (km, WLTP) 590 – 630
Dojazd počas testu (km) X
Čas nabíjania BMW iX xDrive50
DC 195 kW 10% – 80% (min) 35 min
Wallbox, AC 11 kW 0% – 100% (h) cca 10,8 h
Ceny a výbavy BMW iX
Zákl. cena BMW iX (€) 78 550
Zákl. cena BMW iX xDrive50 (€) 104 100
Cena testovaného auta(€) 154 803

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #prvá jazda #BMW iX #test auta
Články podľa značiek