Nové EQS je skutočnou stuttgartskou revolúciou. Predstavuje to najluxusnejšie a technicky najvyspelejšie, čo si možno v súčasnosti vo svete elektromobilov dopriať. Toto auto v sebe totiž spája dynamiku superšportu a luxusu triedy S. Pochopíte to už po prvých kilometroch za volantom. My sme mali možnosť vyskúšať novinku v najvýkonnejšej verzii EQS 580 4Matic, teda kým neprídu tie ešte silnejšie z dielne AMG. Prvý dojem zodpovedá zmene, ktorú EQS predstavuje. Je prvým elektromobilom Mercedesu-Benz vyvíjaným od začiatku výlučne pre batériový pohon. Tie ostané, ako EQC, EQA či EQB sú totiž len elektrifikovanými derivátmi, postavenými na platformách modelov, ktoré môžu pokojne tankovať benzín či naftu.
Školenie z aerodynamiky
Čisto elektrické korene formovali nezvyklé proporcie, na ktoré si treba chvíľu zvykať. Klasický „lejaut“ s krátkym predným a dlhým zadným previsom je jednoducho preč. Batériová platforma EVA 2.0 dáva prednosť priestoru pre posádku. Rázvor náprav má preto neuveriteľných 3 210 mm a rovnako omračujúca je dĺžka 5 179 mm. V oboch parametroch tak EQS poráža klasické esko. Naopak, previsy sú krátke a nezvyklo krátka je aj predná kapota. Aby toho nebolo málo, EQS nie je sedanom, ale liftbackom, s veľkým výklopným vekom kufra. Takže s triedou S si ho rozhodne nepomýlite. Naživo pôsobí priam omračujúco, akoby ktosi ukradol koncept priamo z autosalóna. Už kvôli monumentálnym 22-palcovým diskom. Na konzervatívnu klientelu bude ale EQS nepochybne až príliš futuristické.
Splývavé tvary modelovala najmä aerodynamika. Napokon, EQS je koeficientom odporu vzduchu Cw 0,20 najaerodynamickejším sériovým autom planéty. To napriek tomu, že Mercedes-Benz nešiel do virtuálnych spätných zrkadiel. Zachoval tie klasické. Inak je karoséria dokonale hladká a utesnená. Prdnú kapotu nie je možné ani otvoriť. Čistiacu zmes do ostrekovačov dostanete len vďaka výsuvnému „lieviku“ na ľavom prednom blatníku. Trochu kazí úhľadný dizajn, ale je funkčný. Aj kľučky sa vysúvajú len ak ich je treba. Predná maska, typická pre rodinu EQ ukrýva všetky potrebné senzory vrátane dvojice lidarov. Úžasné svetlá Digital Light prepojené svetelnou lištou obsahujú 2,6 milióna pixelov. Prirovnať ich možno k čiernobielemu projektoru s vysokým rozlíšením. Zatiaľ však ešte nie sú k dispozícii všetky ich funkcie, ako napríklad navádzanie v jazdnom prúde.
Kabína kozmickej lode
Rovnako omračujúca je kabína. Priestorom nemá ďaleko k predĺženej triede S a čerpá aj z jej technológií. Verzia 580 4Matic je sériovo vybavená megaobrazovkou Hyperscreen. V skutočnosti ide o tri displeje prekryté spoločným zaobleným sklom. Pred vodičom je 12,3-palcový LCD displej. Zvyšné dva s uhlopriečkou 17,7 a opäť 12,3 palca využívajú technológiu OLED. Ten tretí je priamo pred spolujazdcom. Áno aj ten dostáva možnosť prezerať si dáta palubného počítača či dokonca hrať hry. Zábava je ale umožnená len keď vozidlo stojí. Keď sa celá táto digitálna šou rozžiari, spolu s 190 diódami ambientného osvetlenia, ste razom v inom svete. Displeje majú brilantnú grafiku a rýchle reakcie. A k tomu pridáva EQS najväčší head-up displej s uhlopriečkou 77 palcov. Navyše s virtuálnou realitou. Je to doslova dotyk s budúcnosťou. Chce to však cvik.
Jednodňové zoznámenie je prikrátke na to, aby ste odhalili všetky zákutia infotainmentu s umelou inteligenciou. Zo začiatku sme tak trochu „blúdili“ v nekonečných možnostiach nastavení a informačnom menu. Mercedes-Benz však urobil maximum preto, aby bolo ovládanie čo najintuitívnejšie. Hovorí o rozhranie s takzvanou „nulovou vrstvou.“ Spätnú väzbu analógových ovládačov supluje 12 aktuátorov v ploche displeja, ktoré vám naznačia, že váš povel bol zaregistrovaný. Platí to aj pre volant. Pritom vás EQS rozmaznáva fantastickými sedadlami s masážou lávových kameňov a mäkučkým vankúšikom opierky hlavy zo sveta 5-hviezdičkových hotelov, aromatizačným systémom interiéru či klimatizáciou ktorá zachytáva až 99,6 % prachových častíc. Displeje dotvárajú atmosféru animáciou prírodných motívov. Aparatúra Burmester s výkonom 710 W a 15 reproduktormi robí z kabíny koncertnú sieň .
A keď sme pri audiu, spomeňme, že Mercedes-Benz vyvinul pre EQS špecifické zvuky, ktoré reagujú na akceleráciu či brzdenie. Nejde však o simuláciu zvuku motora, ale zvláštne akustické „podfarbenie“, ktoré príde v dokonale izolovanej kabíne naozaj vhod. Inak strácate pojem o realite aj rýchlosti. Nechýba ani koža či pravé drevo, kontrastujúce s futuristickou atmosférou na palube. A EQS nijako nezaostáva ani na zadných sedadlách. Opäť je tu kráľovstvo priestoru, s množstvom luxusných vychytávok, vrátane ventilovaných, masážnych a plne nastaviteľných sedadiel či displeja vo výklopnej opierke s funkciami infotainmentu. Podlaha je úplne rovná. Navyše šokuje EQS svojim kufrom, do ktorého je fantastický prístup cez výklopné piate dvere. A nechýba ani celý rad odkladacích priestorov, napríklad pod vznášajúcou sa stredovou konzolou.
Brutálna sila, nízka spotreba
Mercedes-Benz dobre poznal svojho úhlavného konkurenta a tak si dal záležať, aby EQS posunul ešte vyššie. Platforma EVA 2.0 ukrýva batérie s využiteľnou kapacitou 107,8 kWh. Zaujímavé je, že pracujú s napätím 400 V a nie 800, tak ako Porsche Taycan či nové elektromobily od Audi, Hyundaiu a Kie. Automobilka tvrdí, že pri nižšom napätí ostala z pragmatických dôvodov. Osemstovoltová architektúra síce umožňuje nabíjať vyššími výkonmi, ale 400 V systém zas umožňuje udržať nabíjaciu krivku vysoko až do takmer maximálneho nabitia batérie. V konečnom dôsledku má byť tak nabitie rýchlejšie. EQS podporuje maximálny nabíjací výkon na úrovni 200 kW. Len 15 minút na rýchlonabíjacej stanici má stačiť na predĺženie dojazdu o 300 km. To sme si ale nevyskúšali. Jednoducho preto, že našu trasu merajúca približne 330 km, vrátane diaľnice, okresiek či mesta, zvládlo EQS s obrovskou rezervou.
Najmä preto, že túto ohromnú kapacitu kombinuje s fantastickou aerodynamikou a teda aj prekvapivo nízkou spotrebou. Palubný počítač ukázal na konci údaj 23 kWh. To je naozaj fantastický výsledok ak si predstavíme, že pri takom Peugetote e-208 sme v oveľa teplejšom počasí dosiahli priemer okolo 17 kWh. Tých šesť navyše je zanedbateľných, ak uvážime, čo EQS dokáže na ceste. Nehovoriac o porovnaní s SUV EQC, ktoré je na trhu približne dva roky, no jeho spotreba je podstatne vyššia. Jednoducho, EQS je technologicky o generáciu ďalej, tak rýchlo ide vpred vývoj elektromobilov. Veď len energetická hustota batérii EQS je o 25 % vyššia v porovnaní s EQC. Dojazd teda riešiť nebudete. Deklarovaných 670 km je síce fikciou, ale mať istotu, že bez obmedzenia v dynamike zvládnete 450 km, je skvelé.
A teraz to podstatné. EQS 580 4Matic disponuje dvojicou synchrónnych elektromotorov, ktoré dávajú 385 kW a krútiaci moment 855 Nm. V praxi to znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h 4,3 sekundy! Je to omamné, pretože vás to do operadla tlačí v neskutočnom tichu. A EQS pokračuje v zrýchlení až do 210 km/h. Predbiehacie manévre sú hračkou. EQS reaguje na stlačenie „plynu“ priam svetelnou rýchlosťou. Dynamika je šokujúca zvlášť ak si predstavíte, že toto monštrum má na váhe 2 600 kg! Táto hmotnosť akoby ale neexistovala. Nad asfaltom sa EQS vznáša na pneumatickom odpružení. Ani 22-palcové disky nie sú prekážkou komfortnej jazdy. Nerovnosti žehlí s bravúrou, rovnakou ako trieda S.
Parkovanie ako s áčkom
A podobne je to so stabilitou a manevrovateľnosťou. Za volantom máte pocit, akoby ste ovládali oveľa menšie auto. Zákrutami Záhoria sa EQS prepletalo s neuveriteľnou ľahkosťou. Jeho tajomstvo sa totiž skrýva v riadení všetkých kolies. Tie zadné sa vychyľujú v uhle 4,5 stupňa, no a ak si priplatíte, dokážu uhol natočenia zväčšiť až o 10 stupňov. Pri parkovaní či otáčaní sme si museli doslova zvykať na miniatúrny polomer zatáčania. Všetky odhady, ktoré sa vám viažu k autám s dĺžkou cez päť metrov, musia ísť razom preč. Jednoducho, s EQS parkujete takmer ako s „áčkom“. A ak sa vám to máli, Prak Assist zaparkuje za vás. Pritom nemusíte byť ani za volantom. Celkovo stráži bezpečnosť 350 senzorov. Únavu vodiča kontroluje priamo kamera sledujúca oči.
Autonómne riadenie Drive Pilot dokáže do rýchlosti 60 km/h prevziať úlohu vodiča. Bohužiaľ, nie u nás, kde to legislatíva nedovoľuje. V Nemecku to ale možné je. Zvlášť oceňujeme svetlá Digital Lights. Nielen za ich brilantný výkon, ale aj za to, že na diaľnici neoslňujú protiidúcich kamionistov. Toto býva častý problém áut s adaptívnym osvetlením. Naživo sme zažili aj varovanie systému vzájomnej komunikácie vozidiel Car2X, to keď tri vozidlá z našej kolóny ostali stáť na krajnici niekoľko 100 metrov pred nami. Okamžite vyslali signál o prekážke na ceste. Výhradu máme len k brzdám. Očakávali by sme, že budú mať ostrejší nástup. Predsa len, pri enormnej hmotnosti by dali vodičovi pocit lepšej kontroly nad vozidlom. Dané je to pravdepodobne tým, že EQS sa snaží v prvom rade využiť rekuperáciu a brzdové kotúče zapája do hry až keď sa vyčerpajú jej možnosti.
Čítajte viac Mercedes-Benz EQE: Elektrické éčko má techniku EQSMercedes-Benz sa snaží pritiahnuť pozornosť zákazníkov zárukou na batérie počas trvania desiatich rokov. Tiež bude poskytovať ročné nabíjanie zdarma na nabíjačkách siete Ionity. Taká je u nás zatiaľ ale len jedna. Automobilka tiež sľubuje aktualizáciu softvéru vzduchom, ktorá má EQS udržiavať neustále v dobrej kondícii. Týkať sa to bude aj aktualizácie softvéru batérií a ich tepelného manažmentu, čo je ďalšia snaha o čo najnižší pokles využiteľnej kapacity akumulátorov. Za túto technologickú exhibíciu si ale Mercedes-Benz účtuje vo verzii minimálne 117 380 eur. To je naozaj ale len začiatok, pretože cena našej verzie sa s príplatkami vyšplhala nad astronomických 170 000 eur. Ako je to možné?
Platiť môžete stále
Majitelia si totiž budú priplácať aj za niektoré funkcie aktivované na diaľku. Napríklad za spomínané väčšie natočenie zadných kolies. To sa nám zdá trochu nekorektné, pretože vozidlo obsahuje všetok hardvér, za ktorý majiteľ už zaplatil, len vám ho elektronika neumožní využiť naplno. Takto si chcú ale automobilky v budúcnosti prilepšovať aj po tom, čo auto už zákazníkovi predajú. Chápeme platby za lepšiu navigáciu, či niektoré pokročilé asistenčné systémy, ktoré vyžadujú drahý softvér a služby externých spoločností, teda dodatočné náklady, ale obmedzovať funkčnosť hardvéru nie je asi správny smer. I tak na nás zanechalo EQS silný dojem. Jazdiť s ním je priam zážitkom z budúcnosti.
Otázkou je, ku komu vlastne smeruje. EQS nebude nikdy triedou S. Tento aerodynamický „projektil“ na ňu z hľadiska prestíže jednoducho nemá. Esko je stále vrcholom s klasickými proporciami a do dokonalosti dovedenými detailmi. Nemení na tom nič ani fakt, že EQS môže mať prakticky totožnú výbavu. Navyše s eskom na jedno natankovanie prejdete dvojnásobnú vzdialenosť. Futuristické EQS bude teda musieť hľadať zákazníkov v iných vodách. Možno aj preto nemá vzadu „kapitánske kreslo“. Určené bude nie pre tých, ktorí sa chcú voziť, ale pre tých, ktorí chcú predsa len šoférovať. Odpoveď prinesie až budúcnosť. V každom prípade sa Mercedesu-Benz, alebo presnejšie Mercedesu-EQ, podarilo stvoriť nateraz ten najluxusnejší elektromobil planéty.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 216 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 926 |
Výška (mm) | 1 512 |
Objem kufra (l) | 610 – 1 770 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 480 – 2 585 |
Technické údaje
Verzia | EQS 450+ | EQS 580 4Matic |
---|---|---|
Pohon | 4×2 | 4×4 |
Max. výkon (kW) | 245 | 385 |
Krútiaci moment (Nm) | 568 | 855 |
0 – 100 km/h (s) | 6,2 | 4,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 210 |
Lapacita batérie (kWh) | 107,8 | 107,8 |
Dojazd podľa WLTP (km) | 770 | 670 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 16,0 – 19,1 | 16,9 – 20,0 |