Pokračovanie článku: Test: Vynovený SEAT Ibiza - zvonku evolúcia, vnútri revolúcia

Bez nafty a elektriny

A ako to vyzerá pod kapotou? Naftu už v ponuke nenájdete, rovnako ako ani žiadnu elektrifikovanú verziu. Nájdete tam však jeden motor na stlačený zemný plyn a štyri benzínové agregáty. Úplným základom je benzínový trojvalec 1.0 MPI s 5-stupňovým manuálom a výkonom 59 kW, ten však v aktuálnom slovenskom cenníku (našťastie) nefiguruje.

Okrem neho je v ponuke „litrák“ posilnený turbom v dvoch výkonových verziách – 70 kW (95 k) a 81 kW (110 k). Prvý z nich sa kombinuje výlučne s 5-stupňovým manuálom, druhý využíva 6-stupňovú manuálnu prevodovku alebo 7-stupňový dvojspojkový automat DSG.

SEAT Ibiza 1,0 TSI 110 a Ibiza FR 1,5 EVO (2021)
SEAT Ibiza 1,0 TSI 110 a Ibiza FR 1,5 EVO (2021)
+16SEAT Ibiza 1,0 TSI 110 a Ibiza FR 1,5 EVO (2021)

„Čerešničkou na torte“ je štvorvalec 1,5 Eco TSI s výkonom 110 kW (150 k). Ten je doplnený aj systémom vypínania valcov pri nižšom zaťažení, ktorý je známy pod skratkou ACT. A aby sme nezabudli na „plynový variant“. Ten predstavuje trojvalec 1.0 TGI s výkonom 66 kW (90 k), využívajúci ako palivo stlačený zemný plyn – CNG.

My sme skúšali dve verzie, ktoré od seba v oficiálnom cenníku (a bez nadštandardnej výbavy) delí vyše 6-tisíc eur. Boli nimi trojvalec s 81 kW výkonom a 6-stupňovým manuálom a najsilnejší štvorvalcový agregát s výkonom 110 kW s dvojspojkovou DSG prevodovkou a elektronickou uzávierkou diferenciálu. Rozdiel v cene nejde len na vrub motorov a rozdielu v prevodovkách, ale zaváži aj fakt, že štvorvalec je dostupný len v najvyššej výbave FR, zatiaľ čo 81-kilowattový trojvalec môžete mať už so základnou výbavou.

Jazdné dojmy

Po naštartovaní sa na chvíľku prejaví typický a trochu nepríjemne znejúci zvuk trojvalca, akonáhle sa však auto rozbehne, motor už takmer nepočuť, správa sa kultivovane a aj kabína je veľmi slušne odhlučnená. Tento motor je asi v kombinácii s manuálom z pohľadu cena/hodnota najrozumnejšou voľbou a zrejme bude patriť k najpredávanejším.

Umožňuje už Ibize pomerne dynamickú jazdu so zrýchlením nad stovku tesne nad desiatimi sekundami, čo je veľmi slušné. Pritom priemernú spotrebu by sa vám s ním, aspoň na základe našich skúseností, malo dariť udržiavať niekde mierne pod hranicou 6 litrov.

Predná doska sa zmenila kompletne, dominuje jej... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
SEAT Ibiza 1,0 TSI 110 a Ibiza FR 1,5 EVO (2021) Predná doska sa zmenila kompletne, dominuje jej veľký samostatné stojaci displej infotainmentu.

Celkovo sa s Ibizou jazdí príjemne a vôbec sa nebráni aktívnejšej jazde, čo podporuje aj veľmi dobre nastavený podvozok. S ním má Ibiza len minimálne náklony v zákrutách, pritom však nie je vôbec prehnane tvrdá – a to dokonca ani na 17-palcových kolesách, ktoré „obúvala“ výkonnejšia testovaná verzia s 1,5-litrovým štvorvalcom. Pochváliť treba aj účinné brzdy s rýchlym nástupom, riadenie je také – ani ryba, ani rak, žiadnu extra odozvu od kolies nečakajte. Ak chcete tento agregát s dvojspojkovým automatom DSG, tak k základnej cene 15 870 eur si priplatíte cca 1 500 eur.

S DSG sme jazdili najvýkonnejšiu verziu s 1,5-litrovým motorom. Tá je k dispozícii len v najvyššej výbave FR a navyše len s týmto automatom, čo je trochu škoda. Neznamená to však, že so 150-koňmi pod kapotou si aj s ním nemožno užiť nejakú tú zábavu – len s manuálom by to skrátka bolo možno lepšie.

Toto je však výhrada, ktorú budú mať len priaznivci aktívnejšej jazdy, inak je DSG na „civilné“ jazdenie úplne vhodná prevodovka – a ak chcete, máte k dispozícii aj obligátne páčky pod volantom. S vyššie spomínaným veľmi dobrým podvozkom je to z nášho pohľadu vhodná kombinácia, kde výkon auta už fakt cítiť pri štarte a aj pri pružnom zrýchľovaní.

3tvorvalec s objemom 1,5 litra môžete mať len s... Foto: Martin Chovanec
SEAT Ibiza 1,0 TSI 110 a Ibiza FR 1,5 EVO (2021) 3tvorvalec s objemom 1,5 litra môžete mať len s najvyššou výbavou FR.

V konečnom dôsledku, šprint na stovku za niečo vyše 8 sekúnd vôbec nie je zlý údaj. Netvrdíme, že s touto verziou budete prežívať nejaký extrémny adrenalín, ale po jazdnej stránke je naozaj slušná a čo je dôležité, má, aj vďaka vypínaniu valcov pri nižšom výkone, dobrú spotrebu. S priemerom by ste sa pri bežnom štýle jazdy mali vedieť udržať niekde medzi 6 až 6,5 litra.

Pri rozhodovaní sa medzi týmito dvomi verziami ide hlavne o peniaze. Šesťtisíc eur nie je práve málo. Litrový trojvalec s manuálom je v pomerne malom a ľahkom aute so svojimi 81 kW dostatočne silný, dynamický a uspokojí aj aktívnych šoférov. Z hľadiska pomeru cena/hodnota by sme však išli aspoň do strednej výbavy a bola by to nielen voľba z rozumu.

Verzia s objemom 1,5 litra je aj vďaka najsilnejšej výbave „cukríkom“ a rozdiel vidno zvonku a aj v kabíne. A 150-koní skutočne cítiť, ešte viac by ich však bolo cítiť so spomínaným manuálom. Na druhú stranu – DSG nie je zlá prevodovka, poskytuje vysoký komfort pri jazdení, len občas je trochu váhavá, čo sa vzápätí snaží vynahradiť zbytočne intenzívnym podradením. To sa však stáva skutočne zriedka. A bonusom je dobrá spotreba, ktorá je od testovaného jednolitrového 81 kW agregátu v priemere vyššia približne o liter, čo vôbec nie je dramatický rozdiel.

Auto má v strede piatych dverí modelové... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
SEAT Ibiza 1,0 TSI 110 a Ibiza FR 1,5 EVO (2021) Auto má v strede piatych dverí modelové označenie, ktoré vďaka použitému fontu vyzerá naozaj zaujímavo.

Ibiza je vo svojej kategórii jednou z rozumných volieb, silných konkurentov má však pomerne veľa. Z nášho pohľadu môže zaujať jednak pomerne slušnou výbavou v základe a určite osloví aj tých, ktorí nízkoobjemové motory z rozličných dôvodov nechcú. Škoda však, že v SEAT-e zo štvorvalcovej 1,5-ky urobili až príliš exkluzívnu záležitosť s cenou začínajúcou na hranici 20-tisíc eur.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Seat #Seat Ibiza #test auta #autotest #Ibiza facelift
Články podľa značiek