Hyundai Kona Electric: Menšej batérie sa nebojte. Nie je len do mesta

Najväčšie obavy majú potenciálni záujemcovia o elektromobily z dojazdu. Malá batéria je tak doslova strašiakom. Lenže kapacita nie je všetko. Ak elektromobil dokáže šetrne narábať s energiou, stres nie je celkom namieste. Je to aj prípad Hyundaia Kona Electric. V štichu vás rozhodne nenechá. A nezničí ani váš bankový účet.

20.11.2021 07:00
debata (4)
Po facelifte má Kona Electric výrazne... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Po facelifte má Kona Electric výrazne autonómnejší vzhľad. Ale aj lepšiu aerodynamiku, čo nie je pri elektromobile na zahodenie. Z exteriéru zmizla napríklad masívna plastová ochrana blatníkov a celá predná časť je hladšia a homogénnejšia.

Najväčšou elektrickou hviezdou Hyundaia je nepochybne revolučný Ioniq 5. Lenže to vidieť aj na jeho cene. Čo sa tak poobzerať po lacnejšej alternatíve? Veď Hyundai nie je v elektromobilite žiadnym nováčikom. V ponuke má elektrickú Konu. Tá síce prišla na trh už v roku 2018, no kórejská automobilka sa ju snaží udržať v dobrej kondícii aj napriek extrémne rýchlemu pokroku. Takže vlani Kona podstúpila rozsiahlu modernizáciu. A práve vynovenú Konu sme si vyskúšali v mesačnom teste. Do rúk sa nám dostala verzia s menším akumulátorom s kapacitou 39,2 kWh. O to zaujímavejšie, pretože z kapacity batérií sa stáva mantra. Čím väčšie, tým lepšie. Lenže celkom to tak neplatí. Sú to totiž aj elektromobily s veľkými batériami ale krátkym dojazdom.

Krajšia a aerodynamickejšia

To, ako Hyundaiu na elektrickej Kone záleží, je vidieť na prvý pohľad. Na facelifte nešetril. Prepracovaná je celá predná časť. Je homogénnejšia a aerodynamickejšia. Nové sú svetlá, nárazník aj kapota. Spodný sací otvor je ozdobený dvoma lištami. Prúdenie vzduchu uľahčuje odstránenie masívnej plastovej ochrany v oblasti blatníkov. Na menšom odpore a turbulenciách sa podieľa aj nové riešenie podblatníkov. Zadná časť pôsobí tiež harmonickejšie. Najmä vďaka novému nárazníku s menšou plastovou vložkou. Zmena dizajnu sa podpísala dokonca pod mierne zväčšenie vonkajších rozmerov. Novinka je teraz o 40 mm dlhšia. A čo je podstatné, elektrická verzia získala v ponuke oveľa autonómnejšiu pozíciu. Tento facelift sa naozaj podaril.

Aerodynamicky optimalizované sú aj 17-palcové... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Aerodynamicky optimalizované sú aj 17-palcové disky kolies. To však neznamená, že by sa báli zísť z asfaltu. Sú totiž obuté pneumatikami s vysokým profilom 215/55 R17.

Naša Kona sa navyše mohla pochváliť atraktívnym modrým lakom a parádnymi 17-palcovými diskami s diamantovým výbrusom, ktoré obúvajú relatívne vysoké pneumatiky s profilom 215/55. Takže Kona ani v tejto verzii nezabudla na to, že je crossoverom. A dokladuje to aj svetlou výškou 160 mm. Nie je to extra údaj, ale viac ako na konvenčných hatchbackoch. Zmenám sa nevyhla ani kabína. V prvom rade dostala Kona Electric ako štandardnú výbavu 10,25-palcový digitálny kokpit. Na rozdiel od Ioniqu 5 oceňujeme, že stále poskytuje klasickú analógovú grafiku. Navyše veľmi detailne spracovanú. Farebné motívy sa menia v súlade so zvoleným jazdným módom.

Hyundai Kona Electric - test 2021
Hyundai Kona Electric - test 2021
+9Hyundai Kona Electric - test 2021

V kabíne pár chybičiek

V centre palubovky sa zas objavuje 10,25-palcové rozhranie Blue Link. Zaplaťpánboh zato, že mu ostali hardvérové tlačidlá pre vstup do hlavný vetiev menu a dokonca aj dva otočné ovládače. Chýbalo nám len samostatné tlačidlo pre rýchly vstup do menu informácií o elektrickom pohone, ktoré má napríklad Kia e-Niro. K tomu Kona pridáva samostatný panel klimatizácie. Takže ovládanie je jednoduché a intuitívne, čo je pomaly vzácnosťou. Hardvér nájdete aj na multifunkčnom volante. Naopak, nepáčili sa nám štyri tlačidlá voliča „prevodovky“ umiestnené na vznášajúcej sa konzole. Kruhový ovládač sesterského e-Nira je praktickejší, pretože nemusíte odvrátiť zrak od premávky.

V kabíne pribudol po modernizácii virtuálny... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 V kabíne pribudol po modernizácii virtuálny kokpit s 10,25-palcovou obrazovkou. Rozhranie Blue Link má tiež 10,25 palcový displej. Sympatické je však zachovanie dostatočného počtu tlačidiel a dokonca samostatného panelu klimatizácie.

Podobne nevhodne sú umiestnené tlačidlá vyhrievania sedadiel a volantu či voľby jazdných režimov. Sú síce pred lakťovou opierkou, ale opäť sa to nezaobíde bez vizuálnej kontroly. Ospravedlniť sa to dá azda len tým, že tieto funkcie nepoužíva vodič často, prípadne ich volí ešte pred jazdou. Nový Blue Link je pre Konu Electric veľkou výhodou, pretože cez mobilnú aplikáciu sa dajú overovať aktuálne údaje o vozidle. Vhod prídu najmä pri nabíjaní, keď môžete na diaľku kontrolovať stav nabitia bez toho, aby ste museli byť fyzicky pri aute.

Vzadu nie je Kona Electric až taká štedrá v... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Vzadu nie je Kona Electric až taká štedrá v priestore. Limitom je najmä priestor na nohy.

Inak ostáva Kona Electric rovnako praktickým autom ako jej klasické verzie so spaľovacím motorom. Vpredu sa na priestor sťažovať nebudete. Slušný je aj výhľad. Textilné sedadlá a ich rozmery ako aj tvrdšie plasty zodpovedajú tejto kategórii. Oceníte množstvo odkladacích priestorov. Napríklad veľký pod stredovou konzolou, ktorý je výsadou práve Kony Electric. Vzadu je Kona o čosi menej štedrá. Sedadlá s krátkymi sedákmi sú umiestnené vyššie ako tie predné, takže ani vyššia stavba karosérie nie je zárukou extra veľkej priestorovej rezervy nad hlavou. S nohami to tiež nie je žiadna sláva, keďže pod prednými sedadlami nenájdete dostatočnú medzeru na chodidlá.

V kufri je slušných 332 litrov pre batožinu. Je... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 V kufri je slušných 332 litrov pre batožinu. Je súmerný a vďaka dvojitej podlahe aj praktický.

Bavíme sa však o kompaktnom crossoveri s dĺžkou 4 205 mm. Naopak, ku kufru s objemom 332 litrov nemáme výhrady. Je súmerný, dvojitá podlaha vytvára priestor pre nabíjací kábel a po sklopení operadiel vznikne takmer vodorovná ložná plocha. Len škoda, že pod prednou kapotou sa nenašiel ani jeden jediný liter úžitkového priestoru. Taký Ioniq 5 ho už má a je veľmi praktický, práve kvôli nabíjacím káblom, ktorým sa v elektrických autách hľadá ťažko miesto.

Hyundai Kona Electric - test 2021
Hyundai Kona Electric - test 2021
+19Hyundai Kona Electric - test 2021

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #test #Hyundai Kona #Hyundai Kona Electric
Články podľa značiek