
Najväčšou elektrickou hviezdou Hyundaia je nepochybne revolučný Ioniq 5. Lenže to vidieť aj na jeho cene. Čo sa tak poobzerať po lacnejšej alternatíve? Veď Hyundai nie je v elektromobilite žiadnym nováčikom. V ponuke má elektrickú Konu. Tá síce prišla na trh už v roku 2018, no kórejská automobilka sa ju snaží udržať v dobrej kondícii aj napriek extrémne rýchlemu pokroku. Takže vlani Kona podstúpila rozsiahlu modernizáciu. A práve vynovenú Konu sme si vyskúšali v mesačnom teste. Do rúk sa nám dostala verzia s menším akumulátorom s kapacitou 39,2 kWh. O to zaujímavejšie, pretože z kapacity batérií sa stáva mantra. Čím väčšie, tým lepšie. Lenže celkom to tak neplatí. Sú to totiž aj elektromobily s veľkými batériami ale krátkym dojazdom.
Krajšia a aerodynamickejšia
To, ako Hyundaiu na elektrickej Kone záleží, je vidieť na prvý pohľad. Na facelifte nešetril. Prepracovaná je celá predná časť. Je homogénnejšia a aerodynamickejšia. Nové sú svetlá, nárazník aj kapota. Spodný sací otvor je ozdobený dvoma lištami. Prúdenie vzduchu uľahčuje odstránenie masívnej plastovej ochrany v oblasti blatníkov. Na menšom odpore a turbulenciách sa podieľa aj nové riešenie podblatníkov. Zadná časť pôsobí tiež harmonickejšie. Najmä vďaka novému nárazníku s menšou plastovou vložkou. Zmena dizajnu sa podpísala dokonca pod mierne zväčšenie vonkajších rozmerov. Novinka je teraz o 40 mm dlhšia. A čo je podstatné, elektrická verzia získala v ponuke oveľa autonómnejšiu pozíciu. Tento facelift sa naozaj podaril.

Naša Kona sa navyše mohla pochváliť atraktívnym modrým lakom a parádnymi 17-palcovými diskami s diamantovým výbrusom, ktoré obúvajú relatívne vysoké pneumatiky s profilom 215/55. Takže Kona ani v tejto verzii nezabudla na to, že je crossoverom. A dokladuje to aj svetlou výškou 160 mm. Nie je to extra údaj, ale viac ako na konvenčných hatchbackoch. Zmenám sa nevyhla ani kabína. V prvom rade dostala Kona Electric ako štandardnú výbavu 10,25-palcový digitálny kokpit. Na rozdiel od Ioniqu 5 oceňujeme, že stále poskytuje klasickú analógovú grafiku. Navyše veľmi detailne spracovanú. Farebné motívy sa menia v súlade so zvoleným jazdným módom.
V kabíne pár chybičiek
V centre palubovky sa zas objavuje 10,25-palcové rozhranie Blue Link. Zaplaťpánboh zato, že mu ostali hardvérové tlačidlá pre vstup do hlavný vetiev menu a dokonca aj dva otočné ovládače. Chýbalo nám len samostatné tlačidlo pre rýchly vstup do menu informácií o elektrickom pohone, ktoré má napríklad Kia e-Niro. K tomu Kona pridáva samostatný panel klimatizácie. Takže ovládanie je jednoduché a intuitívne, čo je pomaly vzácnosťou. Hardvér nájdete aj na multifunkčnom volante. Naopak, nepáčili sa nám štyri tlačidlá voliča „prevodovky“ umiestnené na vznášajúcej sa konzole. Kruhový ovládač sesterského e-Nira je praktickejší, pretože nemusíte odvrátiť zrak od premávky.

Podobne nevhodne sú umiestnené tlačidlá vyhrievania sedadiel a volantu či voľby jazdných režimov. Sú síce pred lakťovou opierkou, ale opäť sa to nezaobíde bez vizuálnej kontroly. Ospravedlniť sa to dá azda len tým, že tieto funkcie nepoužíva vodič často, prípadne ich volí ešte pred jazdou. Nový Blue Link je pre Konu Electric veľkou výhodou, pretože cez mobilnú aplikáciu sa dajú overovať aktuálne údaje o vozidle. Vhod prídu najmä pri nabíjaní, keď môžete na diaľku kontrolovať stav nabitia bez toho, aby ste museli byť fyzicky pri aute.

Inak ostáva Kona Electric rovnako praktickým autom ako jej klasické verzie so spaľovacím motorom. Vpredu sa na priestor sťažovať nebudete. Slušný je aj výhľad. Textilné sedadlá a ich rozmery ako aj tvrdšie plasty zodpovedajú tejto kategórii. Oceníte množstvo odkladacích priestorov. Napríklad veľký pod stredovou konzolou, ktorý je výsadou práve Kony Electric. Vzadu je Kona o čosi menej štedrá. Sedadlá s krátkymi sedákmi sú umiestnené vyššie ako tie predné, takže ani vyššia stavba karosérie nie je zárukou extra veľkej priestorovej rezervy nad hlavou. S nohami to tiež nie je žiadna sláva, keďže pod prednými sedadlami nenájdete dostatočnú medzeru na chodidlá.

Bavíme sa však o kompaktnom crossoveri s dĺžkou 4 205 mm. Naopak, ku kufru s objemom 332 litrov nemáme výhrady. Je súmerný, dvojitá podlaha vytvára priestor pre nabíjací kábel a po sklopení operadiel vznikne takmer vodorovná ložná plocha. Len škoda, že pod prednou kapotou sa nenašiel ani jeden jediný liter úžitkového priestoru. Taký Ioniq 5 ho už má a je veľmi praktický, práve kvôli nabíjacím káblom, ktorým sa v elektrických autách hľadá ťažko miesto.