Pokračovanie článku: Hyundai Kona Electric: Menšej batérie sa nebojte. Nie je len do mesta

Kapacita nie je všetko

Naša Kona Electric bola slabšou verziou s výkonom 100 kW a menšou kapacitou akumulátorov 39,2 kWh. Ide pritom o využiteľnú kapacitu. I tak neznie tento udaj príliš lákavo v časoch, keď niektoré batériové elektromobily uskladnia až 100 kWh energie a bežnejšie sú hodnoty ako 70 či 80 kWh. Lenže Hyundai už má s elektromobilmi nejaké tie skúsenosti a na výsledku to poznať. V porovnaní s drahšou verziou Electric+ (150 kW, 64 kWh) je navyše tá slabšia minimálne o 150 kg ľahšia. To znamená, že s dvoma pasažiermi na palube váži približne toľko ako prázdna Kona Electric+. Nižšia hmotnosť potom znamená nižšie odpory a nižšiu spotrebu energie. A práve tu je Kona majstrom. Čo stráca na kapacite, doháňa úspornosťou. Deklarovaný priemer 14,3 kWh/100 km ani dojazd 305 km sme síce nedosiahli. Ale ďaleko k sme k týmto hodnotám neboli.

Lacnejšiu Konu poháňa predný elektromotor s... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Lacnejšiu Konu poháňa predný elektromotor s výkonom 100 kW. Aj s ním je živým autom. Veď krútiaci moment 395 Nm je k dispozícii od nulových otáčok.
Hyundai Ioniq 5 (2021) Čítajte viac Test: Hyundai Ioniq 5 - elektromobil ako zo sci-fi filmu

Náš priemer sa po 2 050 km ustálil na 15,8 kWh/100 km a to aj s kúrením počas jesenného počasia. Z toho je jasné, že dojazd vysoko cez 200 km nie je problém. Palubný počítač ukazoval po plnom nabití maximum 270 km. A je fajn, že Kona v tomto údaji na rozdiel od mnohých iných elektromobilov nezavádza. Samozrejme, situácia sa otočí, ak jej trochu šliapnete na krk. Kým na okreskách sa uspokojí aj v chladnejších poveternostných podmienkach s menej ako 14 kWh, na diaľnici jej apetít výrazne stúpne. Pri diaľničnom tempe si vypýta viac ako 21 kWh. Ale už keď znížite tempo o 20 km/h, teda na 110 km/h, spotreba sa výrazne umúdri. Pohybuje sa okolo 16 až 17 kWh. A to stačí, aby ste s rezervou dosiahli trasu z Bratislavy do Banskej Bystrice či do Žiliny.

Viacstupňovú rekuperáciu môžte regulovať alebo... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Viacstupňovú rekuperáciu môžte regulovať alebo vypnúť priamo krídelkami na volante. To je nesmierne praktické.
Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021) Čítajte viac Test: Hyundai Kona 1.0 T-GDi - základ, ktorý sa nemá za čo hanbiť!

Konu Electric chválime aj za rekuperáciu. Má tri stupne alebo nulovú úroveň. Nastavuje sa krídelkami pod volantom. Je to to najlepšie z možných riešení, ktoré viacerým konkurentom chýba. Nemá ho dokonca ani VW ID.4 GTX. Postupom času sa rekuperatívne brzdenie naučíte používať s takou prirodzenosťou, že aj zabudnete na pedál brzdy. Okrem toho má Kona Electric inteligentnú rekuperáciu, takže ju využíva napríklad okamžite po tom, čo sa pred vás zaradí pomalšie auto, keď začnete klesať, alebo keď miniete značku s obmedzenou rýchlosťou. Kona vás prekvapí aj dynamikou. Najmä v režime Sport je to veľmi svižné auto s okamžitou reakciou na stlačenie „plynu“. So stúpajúcou rýchlosťou síce stráca dych, ale pri nižšom tempe je to malý hothatch. Nehovoriac o štarte z miesta, kde Kona nechá za sebou aj pravoverné „dvojlitre“.

Rýchla na ceste, pomalá na nabíjačke

Tu vie tiež zužitkovať svoju nižšiu hmotnosť v porovnaní s Konou Electric+, takže strata v disciplíne z 0 na 100 km/h, napriek obrovskej výkonovej prevahe silnejšej verzie, sú nakoniec len dve sekundy. Na stovku to naša Kona zvládala tesne pod desať. Za najslabšiu stránku Kony, ktorou nevie celkom utajiť technologickú stratu na nový Ioniq 5, je pomalé nabíjanie. Nejde o drámu, no od reality konvenčných áut má predsa len na míle ďaleko. Kona síce podporuje maximálny nabíjací výkon 50 kW, ale jej nabíjacia krivka tomu príliš nenasvedčuje. Iste, nabíjanie ovplyvňuje množstvo faktorov, vonkajšia teplota, teplota batérie, percento nabitia, no počas celého mesiaca sme sa k takémuto výkonu ani len nepriblížili.

Vďaka umiestneniu konektora v prednej časti,... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Vďaka umiestneniu konektora v prednej časti, máte vždy dobrý prístup k nabíjaciemu káblu.
Hyundai Mobis - revolučné parkovanie 2021 Čítajte viac Revolučné parkovanie je za rohom. Pracujú na ňom Kórejčania

Väčšinou sa nabíjací výkon aj pri nabíjaní od 20 % nevyšplhal nad 40 kW a potom s pribúdajúcim nabitím prudko klesal. Po dosiahnutí 50 % kapacity to už nebolo viac ako 25 kW a po dosiahnutí 80 % už len približne 15 kW. Nabíjanie končilo s výkonom deväť kilowattov. Na nabíjačke teda strávite nejaký ten čas. Z 10 na 80 % si pripravte asi hodinu a na tých zvyšných 20 ďalšiu hodinku. Ak teda mierite kdesi z Bratislavy do Tatier, nevyhnete sa jednej väčšej zastávke na nabíjacej stanici. Nabíjať na 100 % nemá pri dlhších cestách význam. Možno len pred štartom, inak je lepšie nabíjať radšej dvakrát z nižšej kapacity a rýchlejšie. Stratíte menej času. Na druhej strane je nabíjacia krivka Kony jasným znamením snahy Hyundaia o ochranu batérie pred rýchlou degradáciou.

Batéria s kapacitou 39,2 kWh stačí v pokojnom... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Batéria s kapacitou 39,2 kWh stačí v pokojnom tempe aj na 250 km jazdy. Len škoda, že nepodporuje rýchlejšie nabíjanie.

A aký je komfort jazdy? Tu Kona veľmi nevytŕča z radu. Podvozok bez adaptívnych tlmičov je naladený kompromisne, tak, aby vedel podržať v zákrutách auto s hmotnosťou minimálne 1 680 kg a zároveň poskytnúť posádke primerané pohodlie. Na dobrom asfalte je tak Kona Electric solídnym autom, no na horších povrchoch ukáže svoje limity. K lepšiemu dojmu by nepochybne prispela účinnejšia hluková izolácia podvozka. Jednoducho, v Kone počuť „gumy“ o to viac, o čo tichšia je jej elektrická pohonná sústava. V zákrutách vás však podrží celkom slušne, pretože má nezávislé zavesenie zadných kolies a podlahové batérie jej zas prepožičiavajú nízke ťažisko. No hovoriť o šoférskom zážitku by bolo prehnané. Na šoférske auto sa však Kona Electric ani nepasuje. Veď je tu predsa nová Kona N.

Záver

Vo svete elektromobilov je elektrická Kona veľmi konkurencieschopný model. Je praktickým elektrickým crossoverom, s ktorým sa nemusíte báť vyraziť z mesta. Nesklame dojazdom tak ako napríklad Peugeot e-2008 a ani dynamikou. Oželieť musíte len trochu komfortu a byť pripravený si svoju cestu trochu naplánovať. Navyše má Kona Electric v porovnaní s elektrickými súpermi akceptovateľnú cenu. Za základ dáte 33 490 eur, no výbava je extrémne bohatá. V sérii je automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup, audio Krell, elektricky ovládané sedadlo vodiča, vyhrievaný volant, digitálny kokpit, 10-palcový infotainment s navigáciou a cúvacou kamerou, head-up displej a dokonca celý balík asistenčných systémov. Od udržiavania v jazdnom prúde cez adaptívny tempomat až po automatické prepínanie diaľkových svetiel. Priplatiť si tak môžete už len za metalízu,10,5 kW palubnú nabíjačku a polokožené čalúnenie. Ešte tak získať osemtisícovú dotáciu na nákup…

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 205
Šírka (mm) 1 800
Výška (mm) 1 570
Rázvor náprav (mm) 2 600
Svetlá výška 160
Objem batožinového priestoru (l) 332 – 1 114
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 535 – 1 593

Technické údaje

Model Hyundai Kona Electric (39,2 kWh)
Motor elektromotor vpredu
Max. výkon (kW) 100
Max. krútiaci moment (Nm) 395
Prevodovka jednostupňová
Max rýchlosť (km/h) 155
0 – 100 km/h (s) 9,9
Kapacita batérie (kWh) 39,2
Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km) 14,3
Spotreba počas testu (kWh/100 km) 15,8
Maximálny výkon nabíjania (kW) 50

Ceny

Cena verzie 33 990 €
Cena testovaného modelu 34 590 €
Hyundai Ioniq - nové elektromobily Čítajte viac Hyundai Ioniq 7: Elektrické SUV pre siedmich už vystrkuje rožky

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #test #Hyundai Kona #Hyundai Kona Electric
Články podľa značiek