Pokračovanie článku: Test: Citroën C4 – iný za každú cenu, ale sympaťák

Dva motory, dva charaktery

C4 sme si vyskúšali vo dvoch motorizáciách. Oboch veľmi zaujímavých. Benzínový agregát 1,2 PureTech 155 je totiž jedným z najvýkonnejších 3-valcov na trhu a naftový motor 1,5 BlueHDi je zaujímavý už len tým, že je to diesel, ktorý sa spod kapôt áut vytráca, nedostane ho dokonca ani nový Citroën C5 X. V oboch prípadoch boli motory spojené s 8-stupňovou automatickou prevodovkou s hydrodynamickým meničom. To je naozaj luxusná, priam prémiová technológia, v tejto triede. Zväčša si musia autá vystačiť s menej komfortnými dvojspojkami. Benzínový agregát poznáme už roky, takže nebolo prekvapením, že patrí k tým najlepším. Citroën nešiel do litrového objemu a ponechal mu slušných 1 200 „kubíkov“ a na jeho prejave to cítiť. Výkonom 114 kW a 240 Nm konkuruje väčším 4-valcom.

Benzínový 3-valec 1,2 PureTech 155 dáva 114 kW... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Ľuboš Pilc
Citroën C4 - test 2021 Benzínový 3-valec 1,2 PureTech 155 dáva 114 kW a 240 Nm. Parametrami tak prekonáva aj 4-valec 1,5 TSI od Volkswagenu. Je naozaj živý a rád sa vytáča. Kvôli spotrebe však treba s plynom narábať opatrnejšie.

Motor má chuť po otáčkach a je veľmi pružný. Typické vibrácie krotí lepšie ako konkurenčné 3-valce, s výnimkou tých od BMW, ale trojvalcovú „pulziu“ aj napriek nadpriemerne dobrému odhlučneniu nezaprie. Dynamika najsilnejšieho benzínového C4 je viac ako slušná. Pri prevádzkovej hmotnosti 1 374 kg (bez vodiča) zrýchľuje na stovku za 8,5 sekundy a ani pri vyšších rýchlostiach mu nechýba elán. Naporúdzi je navyše režim Sport, keď sa trojválčeku poriadne rozprúdi krv, až máte chuť skúšať jeho limity. Spolupráca s 8-stupňovou prevodovkou ale nie je taká ideálna, ako sme očakávali. Automat má pomerne pomalé reakcie. Najmä pri radení jednotky a spiatočky, teda pri parkovacích manévroch mu to trvá tak dlho, akoby ste mali robotizovanú manuálnu „skriňu“.

Citroën C4 1,5 BlueHDi 130 - test 2021
Citroën C4 1,5 BlueHDi 130 - test 2021
+22Citroën C4 1,5 BlueHDi 130 - test 2021

Automat nenadchol

Občas to môže byť veľmi nepríjemné, pretože kým vy si myslíte, že už máte dávno zaradenú spiatočku, auto vyrazí vpred. Intuitívnosť ovládania by zlepšil poriadny volič prevodovky, ale C4 má len malý joystick „utopený“ v stredovom tuneli. Vyzerá to možno efektne, ale funkcionalite to nepridáva. Treba si zvyknúť. Výkon však čosi stojí. Spotreba nie je silnou stránkou najvýkonnejšieho 3-valca. Kolíše v pomerne veľkom spektre a je citlivý na štýl ajzdy. V meste a pri diaľničnom tempe to môže byť aj osem litrov. Na „okreskách“ je to samozrejme aj pod šesť, takže dlhodobý priemer za viac ako 3 000 kilometrov sa ustálil na rovných siedmich litroch. My sme dosiahli v prevažne mestskej premávke 7,2, ale už počas chladných zimných dní, vrátane studených štartov a krátkych mestských úsekov.

Diesel 1,5 Blue HDi je síce slabší, ale... Foto: Ľuboš Pilc
Citroën C4 1,5 BlueHDi 130 - test 2021 Diesel 1,5 Blue HDi je síce slabší, ale dynamikou až tak veľmi za benzínovým trojvalcom nezaostáva. A navyše je príkladne kultivovaný a veľmi úsporný.

To diesel je oveľa úspornejšou voľbou. Jazdili sme s ním takmer výhradne v meste a v chlade a výsledok skončil šesťlitrovým priemerom. Tipujeme, že v zmiešanej premávke sa dostanete oveľa nižšie. Naftový motor 1,5 BlueHDi sa síce výkonom 96 kW síce celkom nechytá na „nadupaný“ trojvalec, ale v disciplíne akcelerácie na stovku zaostáva len o jedinú sekundy (9,5 s). Mnohé doháňa výrazne vyšším krútiacim momentom 300 Nm. Pritom vás nijako neobťažuje. Tradíciu francúzskych dieslov jednoducho nezaprie. Má harmonický prejav a tichý chod. A čo je prekvapujúce, akoby si s automatom rozumel lepšie než benzínová verzia. Automat je pritom s výkonnejšou verziou naftového motora štandardom. S manuálom ho ani nedostanete. Pre nás je diesel jasnou voľbou. Už len preto, že skvelo dopĺňa imidž Citroënu a po pár rokoch, keď bude na trhu stále menej a menej naftových áut, bude sa ľahko predávať.

Lietajúci koberec

Staré dobré časy pripomína C4 aj svojím podvozkom. Citroën sa jednoducho rozhodol ponúknuť komfortné auto. Hydropneumatické pruženie je síce dávno minulosťou, no tlmiče dostali progresívne hydraulické dorazy. Šasi C4 vás tak vie poriadne rozmaznávať a doslova plávať nad nerovnosťami ciest. Absorpcia rázov však nie je taká sofistikovaná ako pri prémiových autách, ktoré dokážu byť komfortní aj stabilné zároveň. Napokon, nezodpovedá tomu ani zavesenie kolies. C4 používa predné tlmičové vzpery McPherson a zadnú nápravu s torznou priečkou. Bez kompromisov to teda nešlo. Plavnosť je vykúpená väčšími náklonmi karosérie a zjavnou nedotáčavosťou. C4 teda nie je voľbou pre tých, ktorý chcú za volantom zažiť vodičskú nirvánu, ale pre tých, ktorí vedia oceniť pohodlie či už na rozbitých mestských komunikáciách alebo na dlhých trasách. Zodpovedá tomu aj preposilňované riadenie.

Citroën C3 Aircross PureTech 130 (2021) Čítajte viac Test: Vynovený Citroën C3 Aircross dospel, avšak nestratil nič z hravosti

Nový Citroën C4 možno nebude láskou na prvý pohľad, ale určite stojí za pozornosť. Je jedinečný, komfortný a s naftovým motorom aj veľmi úsporný. Pritom vie potešiť výbavou a slušnou cenou. Naše verzie patrili k najdrahším vo výbave Shine, keďže cieľom testovacích áut je snaha ukázať maximum. Najvýkonnejšia benzínová verzia stojí v takomto prípade 23 990 eur a diesel je ešte o 500 eur drahší. To ale hovoríme o vrchole, pretože slabší „benzín“ (96 kW) s manuálom a veľmi slušným vybavením Feel dostanete za 18 990 a so slabší diesel za 19 490 eur. Vo verzii Shine je kompletný balík asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu sledovania mŕtveho uhla, udržiavania v jazdnom prúde, ale aj také komfortné funkcie ako bezkľúčový prístup a štartovanie, automatická klimatizácia či masážne sedadlá. Vyhrievaný volant a vyhrievané čelné okno sú bohužiaľ za príplatok.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #Citroën C4
Články podľa značiek