Už prvé elektrifikované BMW, teda modely i3 a i8 z roku 2013 boli extrémne odvážne. Zdá sa, že túto tradíciu si chcelo BMW udržať aj pri SUV iX, ktoré ukazuje z budúcnosti mníchovskej značky viac než všetky ostatné BMW spolu. Je radikálne iné – futuristické, opulentné, provokatívne, megalomanské a nabité novými technológiami. Doslova výkladnou skriňou toho, čo v BMW dokážu. Má demonštrovať, že aj po dlhej pauze v elektrifikácii má Mníchov potenciál zaútočiť na tých najlepších. Urobil to nekompromisne a bez toho, aby mu zväzovali ruky tradície. Jednoducho je to veľká zmena. A ako každá veľká zmena, aj táto polarizuje.
Dizajnom provokuje
Mohutné SUV s dĺžkou takmer piatich metrov a šírkou takmer dva metre, vyvolalo svojim dizajnom doslova búrku. Kritiku mu uštedril dokonca aj sám tvorca prvého BMW X5 – Frank Stephenson. Príliš ho nešetril. Diskusie odštartovali spojené vertikálne ľadvinky, kruhové výrezy blatníkov nad ktorými sa nachádzajú nesúrodé prelisy, ako aj nezvyklé proporcie. BMW iX je akoby trochu násilnou skladačkou nových dizajnových prvkov vo formáte X5, vrátane bezrámových okien, ale bez toho aby to celé fungovalo s typickým „wau efektom“, na ktorý sme boli pri BMW ešte donedávna zvyknutí. Uvidíme, možno to chce čas. To, že maska je najväčšia a svetlá najužšie, ešte nemusí znamenať úspech.
Podobne to bolo s BMW radu 5 a 7 na prelome tisícročí z pera geniálneho Chrisa Bangla, ktoré sa ale nakoniec ukázali ako nadčasové a extrémne úspešné. V každom prípade, už dávno sme sa nestretli s autom, ktoré by vyvolávalo taký obdiv, kdekoľvek s ním zaparkujete. Väčšina reakcií bola pozitívna. Naživo vyzerá totiž lepšie ako na fotografiách. Futuristický akcent našej verzie iX xDrive40 navyše dotvárali príplatkové 22-palcové aerodynamicky optimalizované disky, obuté pneumatikami s vysokým profilom 235/60, či bronzové dekorácie Titanium Bronze, ladiace s tmavošedým lakom Sophisto Grey Brilliant. Oživovali nárazníky, spodný okraj okien či masku.
Kabína ohuruje „domácim“ prostredím
Aj v kabíne je iX dizajnovo rovnako odvážne, ale v tomto prípade funguje všetko akosi lepšie. Kým sa doň ale dostanete musíte sa dotknúť zvláštnych zapustených kľučiek s vnútorným tlačidlom. Uvoľnia sa elektricky. Podobne je to pri vystupovaní. Mechanickú kľučku nahradilo tlačidlo, ale v prípade núdze je predsa len vo výplniach dverí zamaskované tiahlo. A ak sme už pri dverách, zarazí, že toto SUV nemá kompletne prekryté prahy, mimochodom kompozitné, takže v zlom počasí si môžete zašpiniť spodnú časť oblečenia. To čo vás ale ohúri najviac, je neuveriteľný priestor. Kabína je jednoducho obrovská. Tento efekt je spôsobený najmä extrémnou šírkou a plochou podlahou.
Atmosféra je radikálne iná v porovnaní so všetkými BMW, ktoré poznáte. Je to tým, že dizajn je inšpirovaný skôr svetom nábytku, ako tým automobilovým. Príklady nájdete na každom kroku. Sedadlá sú skôr kreslami. Nie sú zďaleka tak štrukturované, zato enormne veľké a pohodlné. Palubná doska, ktorú tvorí blok akoby oddelený od interiéru je vybavená zakriveným displejom, pozostávajúcim z dvoch vzájomne prepojených obrazoviek s uhlopriečkou 12,3 a 14,9 palca. Aby toho nebolo málo, BMW Curved Display sa vznáša nad „palubovkou“ uchytený na štyroch nožičkách, podobne ako moderné smart televízory.
Šokujú aj materiály. Naša verzia, vybavená interiérom Loft Stone Grey využíva umelý semiš na báze vlny s belasím nádychom, ktorý pokrýva nielen sedadlá či výplne dverí ale aj celú palubnú dosku. A potom sú tu drevené dekorácie vyrobené z ekologicky a udržateľne pestovaného dreva, napríklad na stredovom boxe. Ale skutočnú korunu nasadzuje nezvyklému materiálovému mixu brúsený krištáľ. Vyrobený je z neho kruhový ovládač systému iDrive, volič „prevodovky“, valčekový ovládač hlasitosti či ovládače sedadiel. Celé to perfektne ladí a pôsobí veľmi inovatívne, rozhodne nie gýčovo.
Totálna zmena ergonómie
Totálnu zmenu podstúpila aj ergonómia. Klasické rozvrhnutie prvkov, ktoré v Mníchove cizelovali celé desaťročia, je minulosťou. BMW radikálne zredukovalo počet ovládačov. Zmizol panel klimatizácie, spomínané ovládanie sedadiel sa presťahovalo na dvere v štýle konkurenčného Mercedesu-Benz. Ani tlačidlo palubného počítača už nie je na ľavej páčke. Väčšina funkcií sa presťahovala do infotainmentu ôsmej generácie. Ten má úžasnú grafiku, rozlíšenie aj rýchlosť, ale nie každému bude toto riešenie po chuti. Jednoducho, chce to viac povelov než predtým, hoci si môžete vybrať dotyk, kruhový controller alebo nie príliš spoľahlivé gestá.
Sklenený ovládač hlasitosti audiosústavy Bowers & Wilkins je zas klzký a ak naň viac pritlačíte, zvuk si nechtiac vypnete. Svietiace piktogramy priamo v plochom drevenom obklade bez haptickej orientácie tiež nie sú práve intuitívne. Zabudnite aj na tradičný kruhový volant. Tento je 6-hranný a dvojramenný. Jeho výhody sme síce nepochopili, ale nevyzerá zle. Podporuje celkovo futuristický imidž iX. Viac výhrad máme k prístrojovému panelu, kde BMW opäť zanevrelo na analógovú grafiku tradičných „budíkov. Stupnice rýchlosti a výkonu po stranách majú kosoštvorcový tvar, podobne ako francúzske modely DS. Zle sa odčítajú a majú malý rozsah a teda aj mizernú výpovednú hodnotu.
Je nepochopiteľné, prečo v tomto smere nedáva BMW zákazníkom na výber. Obrazovka môže predsa zobraziť čokoľvek. Je síce pravdou, že skromné stupnice vytvorili priestor pre ďalšie informácie, napríklad mapu navigácie, ale ak sa tu zobrazí, je na displeji ešte väčší „chaos“. Veľký head-up displej s najnutnejšími údajmi tak príde naozaj vhod. Pochváliť však musíme výhľad cez obrovské čelné okno i keď predné stĺpiky rozhodne nie sú „štíhle“. A výborná je aj orientácia cez spätné zrkadlá, našťastie klasické. Sťažovať sa nebudete ani na odkladacie priestory. Nájdete ich vo dverách, v boxe pod lakťovou opierkou, pod stredovou konzolou aj s indukčnou nabíjačkou „mobilov“. Perfektná je malá vanička pre vertikálne uloženie smartfónu na konzole. Vidíte naň a máte ho okamžite po ruke.
Kde sa stratil kufor?
Vzadu pokračuje kráľovstvo priestoru a komfortu. Traja cestujúci na zadných sedadlách? V tomto prípade žiaden problém. Sympatické navyše je, že sedadlá nie sú uchytené oveľa vyššie, ako tie predné a majú rovnako veľkorysé rozmery. Mäkké čalúnenie vás doslova rozmaznáva, podobne ako štvorzónová klimatizácia, samostatné prieduchy ventilácie, či ďalšie USB-porty pre externé zariadenia. Vhod prídu aj čítacie lampičky. Práve cestujúci vzadu si môžu najlepšie užiť obrovskú panoramatickú strechu, ktorá mení priehľadnosť obyčajným dotykom tlačidla – je totiž monochromatická. Pohľad do kufra však už taký vzrušujúci nie je. Na rozmery tohto korábu ciest je 500 litrov naozaj úbohý údaj. Lepšie je na tom aj klasické BMW X3.
Pod vysoko situovanou podlahou je síce ešte pomerne rozmerný box, ale ten príliš nevyužijete, pretože ho zaberie nabíjací kábel. Dobrou správou je aspoň súmerný tvar a úplne vodorovná ložná plocha, ktorá vznikne potom, čo sklopíte operadlá, a to priamo z batožinového priestoru. Malá výčitka ide na konto elektricky ovládaného veka, ktorému chýba tlačidlo na súčasné zatvorenie aj uzamknutie vozidla. Je to síce detail, ale pri cene nad 100 00 eur by mala byť dokonalosť zákonom. Bohužiaľ, skromný objem kufra nie je kde dohnať. Hoci je iX čistým elektromobilom, pod obrovskou prednou kapotou nenájdete ani jediný plusový liter. Je pevne uzavretá. Mimochodom, zmes do ostrekovača nalievate otvorom pod logom. BMW teda nevyužilo všetky možnosti, ktoré kompaktná elektrická architektúra pohonu ponúka.