Skvelé zrýchlenie, krátky dojazd
Nám sa dostala do rúk verzia iX xDrive40, ktorá je základnou. Znamená to pohon oboch náprav a dva elektromotory so systémovým výkonom 240 kW a krútiacim momentom mohutných 630 Nm. Aj napriek enormnej hmotnosti 2 365 kg je iX schopné ponúknuť skvelú dynamiku, reprezentovanú zrýchlením z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy. Aj vyšších rýchlostiach má vždy akceleračnú rezervu. Predbiehacie manévre sú tak hračkou. Maximálka pritom končí pri údaji 200 km/h, čo je na elektromobil vskutku vysoká hodnota. Jazda je teda naozaj vzrušujúca, hoci má iste ďaleko od výkonnejšej verzie xDrive50, ktorá posiela ku kolesám 385 kW a 765 Nm. Šprint na stovku tak zvláda za adrenalínových 4,6 sekundy.
Horšou správou je, že iX xDrive40 má menšiu kapacitu akumulátorov. Podlahové batérie uskladnia maximálne 71 kWh energie. Nie je to málo, lenže pri veľkom a luxusnom SUV ide o hraničnú hodnotu. S elektrickou energiou totiž príliš nešetrí. Udávaná spotreba 19,4 až 22,5 kWh ako aj dojazd 372 až 425 km sú „laboratórnou“ fikciou. My sme napríklad cestou z Bratislavy do Tatier pri teplote –5 stupňov Celzia spotrebovali každých 100 km priemerne 30 kWh energie. A to pri vyslovene ekonomickom jazdnom štýle, kedy sme ani na diaľnici neprekročili tempo 120 km/h. Pri využívaní dynamického potenciálu, ktorý iX ponúka, rátajte ešte vyššou konzumáciou. Cestou späť ale spotreba v teplejšom počasí klesla na 23 kWh/100 km. Opäť s ľahkou nohou na plyne.
Spotreba v zime nenadchne
Celkový priemer palubného počítača za 4 894 km sa ustálil na hodnote 27,5 kWh. Verzia iX xDrive40 vás teda celkom nezabaví z úzkosti krátkeho dojazdu. V podmienkach, ktoré nie sú ideálne a pri diaľničnom tempe 130 až 140 km/h nemusí ani batéria nabitá na 100 percent stačiť nato, aby ste zvládli napríklad cestu z Bratislavy do Banskej Bystrice. Prekvapí aj to, že iX má len dva stupne rekuperácie a aj tie sa ovládajú výlučne voličom „prevodovky“. Úplne inou ligou musí byť z tohto pohľadu iX xDrive50 s batériami s kapacitou 105,2 kWh. V nabíjaní tiež nie je xDrive40 žiadnym predátorom. Zvláda nabíjací výkon 150 kW, čo je dnes takmer štandard ak nie priemer, ak uvážime, že kórejské elektrické novinky s 800 V architektúrou sú kompatibilné s dvojnásobným nabíjacím výkonom.
My sme nabíjali viackrát, no aj keď sme nabíjali batériu z úrovne deväť percent, nabíjací výkon nikdy nestúpol na viac ako 125 kW. So zvyšujúcim sa nabitím výkon samozrejme klesá a nabíjanie predlžuje. Krátky dojazd na úrovni tretiny bežných dieselových BMW a nutnosť častých zastávok na nabíjacích staniciach môžete teda vnímať ako reálnu užívateľskú nevýhodu. No i keď sa zmierite s týmto obmedzením, je tu vec, ktorá vás naštve ešte viac. Konektor nabíjania sa nachádza v pravom zadnom blatníku, teda tam, kde býva bežne veko hrdla nádrže. A to je extrémne nepraktické. Môže sa vám ľahko stať, že ak je nabíjací stojan obsadení jedným autom, druhým káblom k vášmu konektoru vôbec nedočiahnete. Kórejskí konkurenti na to mysleli, v Mníchove nie.
Liečba tichom
Ak máte ale svoje iX xDrive40d nabité, ponúkne vám to čo iné BMW nedokážu – bezkonkurenčný komfort. Dynamika tohto auta je sprevádzaná absolútnym tichom. Áno, elektromobily bývajú zo svojej podstaty tiché a bez vibrácií, lenže o to viac počuť hluk pneumatík či obtekanie vzduchu. V tomto je iX majstrom. Konštruktérom sa podarilo dokonale odizolovať posádku od okolitého sveta. Klobúk dole. S rovnakou gráciou iX pohlcuje nerovnosti vozovky, doslova sa na obrovských kolesách vznáša nad asfaltom, žehlí retardéry a výtlky. Pritom sa sním nemusíte báť zísť z cesty. Jeho elektrická štvorkolka má v kombinácii so širokými pneumatikami neuveriteľnú trakciu. Presvedčili sme sa o tom najmä na snehu. Môže to byť až zavádzajúce, keďže za volantom takmer nemáte tušenie čo sa deje. Všetky vaše povely a chyby „filtruje“ elektronika.
Pomáha aj záplava asistenčných systémov či úžasné svetla BMW Laser Lights s dosahom 650 metrov. Bezmocné nie je iX ani v zákrutách. Má síce 2,3 tony, ale väčšina z tejto záťaže je situovaná v oblasti podlahy, takže pri prudkých zmenách smeru jazdy dochádza len k miernym náklonom. Držať stopu si dokáže iX aj vďaka vektorovaniu krútiaceho momentu. Samozrejme, takýto vzrušujúci mix nevšedných vlastností si pýta svoju daň. A tou je cena. Základná verzia síce štartuje na 78 550 eurách, čo nie je na luxusné SUV so zrýchlením z 0 na 100 km/h za šesť sekúnd veľa, ale ak sa pozabudnete pri zaškrtávaní políčok príplatkovej výbavy, môže cenovka trieliť raketovo nahor. Príplatky mali v našej verzii hodnotu ďalších 27 696 eur.
Za laserové svetlá zaplatíte 2 067 eur, za balík Business Class 3 284 eur, za aparatúru Bower & Wilkins ďalších 4 961 eur a za aerodynamické 22-palcové disky, ktoré patria k letným pneumatikám, 3 618 eur. Ísť vyššie nie je problém. Náš exemplár stál nakoniec 106 242 eur. Tieto peniaze by sme ale radšej investovali do väčšej batérie. Limit dojazdu, ktorý nezodpovedá ani mestským hatchbackom, je totiž najväčším neduhom verzie xDrive40. Inak je iX omračujúcim autom, s ktorým neuniknete pozornosti a najmä v ňom budete relaxovať. Chcelo by to ešte zopár korekcií, napríklad v oblasti polohy konektora nabíjania, či grafiky prístrojového panela a bolo by takmer bez chýb.