Po predstavení aktuálne generácie radu 3 a radu 4, vrátane kombi, kupé, kabrioletu aj ostrých verzií divízie M, prišlo koncom roka na rad aj 4-dverové kupé s tradičným označením 4 Gran Coupé. My sme si ho vyskúšali vo verzii 420d xDrive. Teda s naftovým 4-valcom a pohonom oboch náprav. A samozrejme, s automatickou prevodovkou, pretože tá manuálna je pri štvorke definitívne minulosťou. Dobrou správou je, že na rozdiel od radu 1 a 2, s výnimkou špecifického 2 Coupé, je štvorka stále klasickým „bavorákom“, teda prémiovým modelom s tradičným „lejautom“ – pozdĺžne uloženým motorom vpredu a prioritným zadným náhonom. Aby toho nebolo málo, dizajn našej verzie zušľachťoval paket M Sport.
„Bavorák“ ako sa patrí
Tak ako celý modelový rad 4, má aj Gran Coupé spojené vertikálne predné ľadvinky, takže s trojkou, hoci majú identickú techniku, si ho už určite nepomýlite. Zmenilo sa toho ale oveľa viac. Nové Gran Coupé totiž poriadne narástlo. Na dĺžku má 4 783, na šírku 1 852 a na výšku 1 442 mm. Je teda o 145 mm dlhšie, o 27 mm širšie a čo dnes nebýva zvykom, aj o 53 mm vyššie. Podobne je to s rázvorom náprav, ktorý sa natiahol o 46 mm na konečných 2 856. To je už naozaj slušná hodnota. Takže máme dočinenia s kupé, ktoré má oveľa bližšie k svojmu väčšiemu súrodencovi radu 6. A nepochybne tiež patrí k najkrajším modelom značky.
Zachovalo si dlhú prednú kapotu, krátky predný a dlhý zadný previs, splývavú siluetu kabíny aj typické bezrámové okná. Vo väčšom formáte pôsobia línie ešte príťažlivejšie. Zvlášť ak je dizajn okorenený paketom M Sport. To znamená nahradenie chrómu čerňou, ktorá sa objavuje na maske, vložkách v nárazníku, prahoch alebo na lemoch okien. Nechýbajú ani špecifické 19-palcové disky BiColour ani červené strmene bŕzd. Chuť BMW experimentovať dokazuje pôsobivý odtieň laku Adventure Red III z divízie Individual, ktorý je skôr fialový ako červený. Na ulici ho istotne neprehliadnete.
Viac miesta ako v minulosti
A ešte príťažlivejšie je Gran Coupé v kabíne. Kým sa však do nej dostanete, musíte akceptovať čudesné kľučky dverí, z ktorých sa vám často skĺznu prsty. Vyššia strecha a väčšia vzdialenosť náprav skoncovali s priestorovými kompromismi. Najpraktickejšia verzia radu 4 je konečne autom pre každý deň. Niežeby ohurovala miestom na nohy či nad hlavou, ale na druhej strane tu nie sú žiadne zásadné limity. Pomáhajú napríklad aj šikovne tvarované výplne dverí, vytvárajúce priestor na lakte. Samozrejme, sedí sa nízko, ako sa na kupé patrí. Športový akcent podporujú vynikajúce M sedadlá, ktoré vás napriek výrazným anatomickým profilom neobťažujú. Zvlášť chválime nastaviteľnú stehennú opierku.
Priaznivci BMW sa tu budú cítiť okamžite ako doma. Kokpit orientovaný na vodiča vás doslova pohltí, zvlášť ak sa dotknete mohutného venca „emkového“ volantu či opriete lakeť o vysoký stredový tunel. Gran Coupé vám tiež dopraje perfektný výhľad na prístrojový panel či veľký head-up displej. Ovládacie prvky sú rozmiestnené s typickou bavoráckou architektúrou. Niet ničoho, čo by vás prekvapilo. Klimatizácia má stále samostatný panel a ovládač systému iDrive je na svojom mieste. Po novom môžete ovládať infotainment aj cez dotykovú obrazovku, čo je praktické. Gran Coupé tiež ponúka prekvapivo veľa odkladacích priestorov, či už vo dverách, alebo v stredovej konzole, kde sú elegantne zakryté. Emócie zvyšuje paket M Sport, ktorý sa jasne dotkol výberu materiálov. Povrchy zdobia dekorácie pripomínajúce nerezovú oceľ a strop je čierny. Bez chybičiek sa to ale nezaobišlo. Je to možno otázka vkusu, no niektoré inovácie idú tak trochu proti zdravému rozumu.
Nie všetko nové musí byť dobré
Stále sme si akosi nezvykli na zvláštnu grafiku stupníc prístrojového panela, ktoré sa zle odčítajú, ani na ploché tlačidlá svetiel či tlačidlá voľby jazdných režimov, ktoré nie sú zďaleka také intuitívne, ako staršie otočné či kolískové ovládače. Našťastie, volič prevodovky Steptronic nepodľahol móde mikrojoystickov. Je tu stále „knipel“, ktorý možno chytiť do ruky. Len poloha tlačidla parkovacieho režimu na zadnej časti voliča je akosi mimo dosahu prstov. Kritizovať obmedzený výhľad vzad v kupé nebudeme, napokon, sú tu parádne spätné zrkadlá aj parkovacia kamera. Vzadu si Gran Coupé tiež polepšilo. Nastupovanie síce nie je práve komfortné, keďže otvor dverí je menší a strecha predsa len nižšia ako na sedane radu 3, no v porovnaní s minulosťou tu pribudlo miesta na nohy aj nad hlavou.
Sedadlá sú na kupé dimenzované veľkoryso. Ak nemáte nad 185 centimetrov, sťažovať sa nebudete ani na dlhších trasách. Ďalší veľký bonus Gran Coupé nájdete pod obrovským výklopným vekom. Áno, Gran Coupé je liftback, takže do kufra máte oveľa lepší prístup ako sedane radu 3. Navyše je tu veľmi slušných a súmerných 470 litrov pre batožinu, úplne vodorovná podlaha, dokonca aj po sklopení operadiel delených v prémiovom pomere 40 :20 : 40, a ako prekvapenie, praktický výklopný háčik a dve sieťky po bokoch na fixáciu menších predmetov. Nakladacia hrana je síce vyššia, ale oceníte jej prínos pre tuhosť karosérie. Jediná výčitka mieri ku kovovému oku zámku piatych dverí, ktoré vytŕča z ich obrysu, takže ak nie sú dvere vyklopené dostatočne vysoko, môžete si oň udrieť hlavu.