Štvorvalec stačí, 6-valec i tak chýba
Štvorvalec 20d je v súčasnosti jedinou dieselovou alternatívou pre modelový rad 4. Kombinovať ho môžete s pohonom zadných alebo všetkých kolies, tak ako v našej verzii 420d xDrive. Šesťvalec chýba, aspoň zatiaľ, čo je trochu škoda, pretože by iste lepšie ladil s prémiovou povahou BMW. Dopriať si nemôžete ani manuálnu prevodovku. Pre emisie, mildhybridný pohon a asistenčné systémy, ktoré si s automatom rozumejú oveľa viac, ako s manuálom, s ňou štvorka, s výnimkou verzie M4 Coupé, definitívne skoncovala. Ani jedno obmedzenie ale neznamená, že by ste mali za volantom 420d Gran Coupé trpieť. Tento 4-valec má dve turbá, výkon 140 kW a krútiaci moment 400 Nm. To síce nie sú adrenalínové čísla, ale ani sklamanie.
Vďaka bi-turbu má bavorácky diesel rýchle reakcie, nič na tom nemení ani pohotový 8-stupňový Steptronic. Jednoducho, na dynamiku sa sťažovať nebudete. Stovku máte na tachometri za 7,6 sekundy a skvelá je aj pružnosť pri vyšších rýchlostiach. Navyše, motor je veľmi dobre vyvážený, kultivovaný a skvelo odhlučnený. V režime Sport, či Sport+ si s ním môžete užiť a ak ani to nestačí, po ruke sú pádla na volante, ktoré vám dovolia zasiahnuť do deja vlastným výberom prevodových stupňov. Pohon oboch náprav xDrive nemá s prenosom výkonu na asfalt najmenšie problémy. A to ani v prípade mokrej či klzkej vozovky. Takže „drifteri“ si s naftovou štvorkou veľa zábavy neužijú. Tí ostatní ocenia, že na čerpacej stanici sa 420d xDrive správa takmer ako abstinent.
Podvozok na jednotku
Na dynamiku, akú toto auto ponúka, je spotreba veľmi priaznivá. Aj v v mrazoch a prevažne v mestskej premávke si Gran Coupé vystačilo s priemerom 7,3 litra nafty na 100 km. Celkový priemer za čosi vyše 4 000 km sa ustálil na hodnote 6,9 l/100 km. V lete to musí byť o liter menej a v prípade zadokolky bude aerodynamické optimalizované 4-dverové kupé atakovať Octaviu. To aj vďaka mild-hybridnej technológii, ktorá rekuperuje brzdnú energiu, necháva kupé „plachtiť“ aj pri vyšších rýchlostiach a jej štartér-generátor sa stará o bleskový a takmer nepostrehnuteľný rozbeh motora. Čo ale na Gran Coupé oceníte najviac, je istota za volantom. Jeho podvozok vám vyčaruje úsmev na tvári. Zvlášť ak si doprajete ten adaptívny, čo si vyžaduje relatívne skromnú investíciu 620 eur.
Dokonalosť je zapísaná už v samotnej DNA. Šasi má plne nezávislé zavesenie, rozloženie hmotnosti v pomerte 50 : 50, tak ako je to v Mníchove zákonom, riadenie je neomylne presné, karoséria neotrasiteľne tuhá a brzdy neúnavné. To všetko dáva 4 Gran Coupé istotu v zákrutách. Vyviesť ho z miery je naozaj problém, zvlášť ak je pod kapotou ani nie 200 koní. Pritom dokáže to, čo zvládajú len prémiové značky – kombinovať suverénnu stabilitu s komfortom. Štvorka perfektne pohlcuje nerovnosti, a to dokonca aj na príplatkových 19-palcových diskoch. Takže s Gran Coupé si môžete rovnako dobre užiť dynamickú jazdu v serpentínach či na okruhu ako aj dlhú trasu na vytúženú dovolenku s rodinou. Splávavé línie redukujú aerodynamický hluk a ani ten od pneumatík nepočuť.
Čítajte viac Test: BMW iX xDrive40 – budúcnosť má aj svoje limityBMW si za 420d Gran Coupé pýta najmenej 50 800 eur a za verziu s pohonom oboch náprav o 2 600 eur viac. Samozrejme, cena našej verzie vybavenej exteriérovým aj interiérovým M Sport balíkom, laserovými svetlami Laserlights s dosahom 650 metrov, adaptívnym M podvozkom, výkonnejším audiom Harman/Kardon, komfortnými doplnkami paketu Business Clas, vyhrievanými sedadlami, head-displejom, najlepším infotainmentom Professional vrátane ovládania gestami, sa vyšplhala vyššie – na 63 431 eur. Nie je to málo, ale v dnešných časoch zdražovania áut a v kontexte cien nastupujúcich elektromobilov nič, čo by poburovalo. V BMW 4 Gran Coupé nájdete naozaj univerzálne a emotívne auto, ktoré si s neprémiovými produktmi nepomýlite. Pri súčasných modeloch 1 a 2 to už celkom platiť nemusí.