Oplatí sa automat?
Skôr je otázkou, či sa oplatí investovať do dvojspojkovej DSG prevodovky, čo robí približne 1 500 eurový rozdiel. Odpoveď asi závisí od toho, čo od auta očakávate ako šofér. Dvojspojková prevodovka DSG vám pri kľudnej jazde poskytuje naozaj veľmi dobrý komfort, radí plynulo, prakticky o jej existencii ani neviete.
Nastavená je s preferenciou ekonomickej jazdy, takže vás bude nútiť jazdiť skôr v nízkych otáčkach a nebude tak aktívne pracovať s dynamickým potenciálom auta, ako sa to dá pri manuáli. Ak vám tento jazdný štýl vyhovuje a zmierite sa s tým, že výnimočne sa tento automat pri výraznejšom stlačení plynu „zobudí neskôr“ a následne sa to snaží kompenzovať razantným podradením, tak potom je to dobrá voľba. Spotreba bude síce o niečo vyššia, než pri manuáli, no my sme sa počas týždňového testu s miernou prevahou okresiek a diaľnic nad cestami v meste dostali na priemer okolo 6,5 litra, čo určite nie je zlé.
Pri oboch testovaných agregátoch nás príjemne prekvapila ich kultivovanosť, absencia vibrácií a aj celkovo dobré odhlučnenie kabíny. V kombinácii s dobrým podvozkom je nová Fabia naozaj pohodlná. V zákrutách pocítite mierne náklony, ale auto s správa predvídateľne a isto a dokáže si účinne pradiť aj s väčšími nerovnosťami. A vďaka tomu, že stojí na novej modernej koncernovej platforme MQB, ktorú zdieľa napríklad aj s novým VW Polo, je oproti predošlej verzii priestrannejšia. Chválime tiež veľkosť kufra, 380 litrov je naozaj slušná hodnota.
Pravdu povediac, nás z tých dvoch testovaných áut o niečo viac oslovila slabšia 70 kW verzia s 5-stupňovým manuálom, ktorú sme testovali koncom minulého roku. Fabia nie je vôbec nejaké extra ťažké auto, v tejto podobe bola dostatočne živá, úsporná, navyše s manuálom s dá „pohrať“ a ak treba, narábať účinnejšie s jej dynamickým potenciálom.
Tá stojí vo výbave Ambition 14 300 eur, pričom oproti základu ponúka navyše manuálnu klimatizáciu, tempomat, bezkľúčové štartovanie, lepšie vybavený interiér, asistent rozjazdu do kopca a pár ďalších komfortných prvkov. Pri rozhodovaní sa v rámci celej aktuálnej ponuky by sme si priplatili 300 eur sa výkonnejší 81 kW agregát a zostali by sme pri manuáli so šiestimi stupňami, s ktorým viac využijete potenciál motora.
Túto verziu považujeme asi z pohľadu ceny a toho, čo za ňu reálne dostanete za najzaujímavejšiu. Príplatok na úrovni 1 500 eur za automat je štandardný a pokiaľ preferujete kľudnejšiu jazdu, budete s ním spokojní, aj keď možno schopnosti motoru do určitej miery obmedzuje.