Test: Dacia Spring - dostupný elektromobil, na ktorý čakajú mnohí

Už dlho sme nejazdili s elektromobilom, ktorý má reálnu spotrebu 13 kWh. Ak však neváži ani tonu, ide to. Dokonca aj motor s výkonom len 33 kW celkom postačuje.

16.01.2022 07:00
debata (55)
Dacia Spring neváži ani tonu. Na pomery... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Spring (2022) Dacia Spring neváži ani tonu. Na pomery elektromobilov je doslova "ultraľahká".

Spring rozhodne patrí k najočakávanejším elektromobilom, ktoré v tomto roku prichádzajú na náš trh. Môže za to najmä cena. V základe stojí Spring len 17 100 eur, čo z neho robí najdostupnejšie plnohodnotné elektrické auto, aké sa v čase písania tohto testu na Slovensku predáva.

Len pre zaujímavosť, ak by boli u nás dostupné dotácie na elektrické autá v rovnakej výške, ako v roku 2019, tak Spring by ste si dnes mohli kúpiť už za 9 100 eur. A to by z neho robilo nielen najlacnejší elektromobil, ale zároveň aj jedno z najlacnejších áut na našom trhu.

Láka hlavne cenou

Pri takejto dotovanej sume by možno jeho ročné predaje prekonali počet predaných elektromobilov na Slovensku v uplynulom roku. Bolo ich totiž niečo vyše tisícky. Reálne sa Spring u nás začal predávať na úplnom sklonku roku, no aj tak ich v priebehu decembra putovalo k novým majiteľom 56.

Dacia Spring (2022)
Dacia Spring (2022)
+7Dacia Spring (2022)

Celosvetovo sa však Spring už v septembri minulého roku vošiel do prvej desiatky najpredávanejších elektromobilov a materská automobilka naň už koncom novembra evidovala vyše 40 000 objednávok. Uvidíme, čo so záujmom spraví zlý výsledok, ktorý Dacia Spring dosiahla spolu s Renaultom Zoe v jesenných nárazových testoch EuroNCAP. Z nich si malý Spring odniesol jednu jedinú hviezdičku a elektrický Renault Zoe, jeden z najpredávanejších elektromobilov v Európe, nedostal dokonca ani na tú.

Za ochranu dospelých má Spring 49, za deti 56, za chodcov 39 a za asistenčné systém len 32 %. Do určitej miery je to daň za snahu priniesť elektrické auto s cenou výrazne pod hranicou 20-tisíc eur tam, kde jeho konkurenti začínajú minimálne o desaťtisíc eur vyššie. Len pre zaujímavosť – na Slovensku možno Spring kúpiť len v dvoch výbavových stupňoch, pri oboch je pod kapotou rovnaký motor s výkonom 33 kW, respektíve 44 koní a batéria s celkovou kapacitou 27,4 kWh. Lacnejší začína na sume 17 100 eur, drahší štartuje od 18 700 eur.

A v čom sa líšia? Drahšia verzia má kvalitnejší infotainment s navigáciou, zadné parkovacie senzory s kamerou, komfortnejšie čalúnenie a môžete si k nej za 400 eur doobjednať rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 32 kW.

Malý crossover

To, čo pochválime ako prvé, je vzhľad. Spring vyzerá ako malý elektrický crossover s oplastovanými podbehmi, aj keď to, čo vidíte v spodnej časti dverí ie je žiadna čierno-oranžová ochranná lišta, ale len nastriekaný vzor na prelise karosérie. Ďalšou špecialitou auta je len jeden stierač vpredu s dvojitým kĺbom. Stretli sme sa s výhradami, že takýto stierač nevie dokonale zotrieť celú plochu čelného skla. Ale pravdu povediac – potrebujete mať absolútne dokonale zotreté sklo „od rohu po roh“? Jazdili sme so Springom aj v daždi/snehu a z nášho pohľadu je jeden predný stierač úplne v pohode.

Dacia Spring (2022)
Dacia Spring (2022)
+15Dacia Spring (2022)

Ak nám niečo prekážalo, bolo to skôr komplikovanejšie hľadanie si polohy za volantom, ak si neviete nastaviť ani sedadlo a ani volant, môže to byť problém. Spring je malé štvormiestne auto a vo vnútri príliš nehýri priestorom ani vpredu a ani vzadu, zato však kufor nás svojou veľkosťou príjemne prekvapil.

Niekoho možno prekvapí, že auto má batérie s kapacitou len 27,4 kWh. Treba si však uvedomiť, že Spring nie je len malý, ale aj ľahký. Respektíve na pomery elektromobilov ultraľahký – neváži ani tonu. A to sa podpisuje na jeho mimoriadne nízkej spotrebe energie.

Počas týždňového testu sme dosiahli pri jednotlivých jazdách medzi dobíjaniami priemerné spotreby niekde od 13,3 kWh do 14 kWh na 100 kilometrov. Výnimkou bola len čistá jazda po diaľnici priemernou rýchlosťou okolo 110 km/h, keď sa nám spotreba vyšplhala mierne nad 17 kWh. V praxi to znamená, že pri úspornejšej jazde môžete skutočne rátať s dojazdom nejakých 190 – 200 kilometrov.

S ďalšou vecou, s ktorou treba rátať, je slabšia dynamika. Od motoru s výkonom 33 kW, respektíve 45 koní a krútiacim momentom 125 Nm nemôžete čakať, že bude „trhačom asfaltu“. Pre názornosť: zrýchlenie na 100 km/h trvá elektrickej Dacii takmer 20 sekúnd a na diaľnici s ňou nedosiahnete ani maximálny povolený rýchlostný limit.

Toto je z hľadiska prístupu k nabíjačkám naozaj... Foto: Martin Domček, Pravda
Dacia Spring (2022) Toto je z hľadiska prístupu k nabíjačkám naozaj praktické miesto pre konektor.

Ale opäť subjektívne – Spring je koncipovaný ako malé a praktické mestské približovadlo a, samozrejme, ak si odmyslíme predbiehania, tak sme nemali subjektívne pocit nejakého „brutálneho výkonového deficitu“. Vlastne sa nám s týmto autom jazdilo počas týždňového testu celkom pohodovo. Jednoducho treba zabudnúť na nejakú extra dynamickú jazdu. Na ňu nemá Spring ani parametre a ani podvozok.

Zaparkujete len s „ručnou“

A nemá ešte jednu vec, ktorá nás celkom prekvapila – parkovací režim. Na páke máte „D“ pre jazdu vpred, „N“ pre neutrál a „R“ pre spiatočku. Ale žiadne „P“ pre parkovanie. Ak chcete Spring odstaviť, musíte zaradiť neutrál a zatiahnuť ručnú brzdu. A ešte jedna neštandardná vec – Spring sa štartuje pootočením klasickým „oldschoolovým“ nesklopným kľúčom v štartéri.

V rýchlonabíjačke ho nabijete za menej ako hodinku a pol, z wall-boxu za menej ako 5 hodín (7,4 kW) a ak by ste ho chceli nabíjať z bežnej domácej zásuvky, zaberie vám to 14 hodín. Nabíjací konektor je umiestnený v prednej maske, priamo pod výklopným logom. Vyzerá to nielen dobre (posúďte podľa fotografií), ale z hľadiska prístupu k nabíjačkám je to aj praktické.

Interiér je jednoduchý, ale nepôsobí lacno. Foto: Martin Domček, Pravda
Dacia Spring (2022) Interiér je jednoduchý, ale nepôsobí lacno.

Spring je podľa nás jednoduchý a cenovo dostupný malý elektromobil, ktorý sa na nič nehrá. Je jasné, že aby si zachoval cenu výrazne pod hranicou 20-tisíc eur, bolo treba trochu ubrať z výbavy, bezpečnosti a aj kvality použitých materiálov. Vôbec to však na ňom nevidieť, vyzerá dokonca z nášho pohľadu pomerne atraktívne a ani zvnútra nepôsobí ako nejaký „lowcost“.

Vďaka nízkej hmotnosti má veľmi slušný reálny dojazd aj s pomerne malými batériami a slabší motor vôbec nie je takým hendikepom, akoby sa mohlo niekomu zdať. Vlastne by sme povedali že, až na tú jednu hviezdičku v bezpečnostných testoch EuroNCAP – je to naozaj rozumne navrhnutý elektromobil, určený do mesta, ktorý má konečne aj akceptovateľnú cenu. Teda aspoň tam, kde na elektrické autá fungujú dotácie.

© Autorské práva vyhradené

55 debata chyba
Viac na túto tému: #elektormobil #Dacia Spring #test auta #autotest
Články podľa značiek