Test: Modernizovaná Kia Stonic - klasika v novom kabáte

Stonic sme vyskúšali v jednej z najžiadanejších kombinácií - s trojvalcom s výkonom 100 koní a 6-stupňovým manuálom. Pochvalu si zaslúži za spotrebu, podvozok však podľa nás mohol byť "o kúsok" komfortnejší.

23.01.2022 07:00
Kia Stonic 1.0 74 kW 6MT (2021) Foto: ,
Modernizovaný Stonic z hľadiska vonkajšieho dizajnu zostal takmer bez zmeny.
debata (2)

Stonic je cenovo najdostupnejší menší crossover Kie. Jeho veľkou výhodou je originálny vzhľad, avšak bez akýchkoľvek samoúčelných výstredností. Nesnaží sa nasilu pôsobiť ako SUV, no s bežným hatchbackom si ho nepomýlite. Na trh prišiel v roku 2017, respektíve 2018 a v uplynulom roku bol omladený.

Možno si ho objednať aj v dvojfarebných kombináciách s farebne odlíšenou strechou, v niektorých z nich Stonic vyzerá fakt efektne.

Dobré meniť netreba

Dizajnéri v Kii si zrejme povedali, že čo je dobré, netreba nasilu meniť. Aj napriek tomu, že facelift sa vonkajšieho vzhľadu takmer netýka, ak už teda neberieme za zmenu nové plastové orámovanie hmloviek, no napriek tomu ho od predchodcu bez problému rozoznáte. Na kapote totiž nesie, na rozdiel od predchodcu, nové logo kórejskej automobilky.

Je pravdou, že keď Kia toto zásadne modernizované logo začiatkom uplynulého roku predstavila, neprišli sme mu veľmi na chuť. Ako sa však postupne začalo objavovať priamo na prichádzajúcich autách, musíme priznať, že z nášho pohľadu „naživo“ vôbec nevyzerá zle.

Kia Stonic 1.0 74 kW 6MT (2021)
Kia Stonic 1.0 74 kW 6MT (2021)
+12Kia Stonic 1.0 74 kW 6MT (2021)

Stonic sa v uplynulom roku, najmä vďaka kombinácii módneho „crossoverového vzhľadu“ a dobre nastavenej základnej ceny, slušne predával. Za celý minulý rok sa z neho predalo niečo vyše 900 kusov a pokiaľ ide o celkové predaje, prekonal napríklad Citroën C3 Aircros, Suzuki SX4 S-Cross, SEAT Arona, VW T-Roc, Renault Captur, ale aj sesterský Hyundai Kona. Pokiaľ ide o cenu, tá aktuálne v základnej výbave Silver a s najslabším 62 kW motorom 1,2 DPi, doplneným 5-stupňovým manuálom, začína na 13 490 eurách.

Malá odbočka k výbavám. Kia pri mnohých autách zjednocuje cenníky, pričom napríklad Stonic má tri stupne – Silver, Gold a GT Line. No taký Ceed ponúka až 5 úrovní výbavy – Amber, Silver, Gold, Platinum a GT-Line. Je nám celkom sympatické toto relatívne zrozumiteľné „farebné“ členenie cenníkov.

V interiéri prešiel zásadnou zmenou... Foto: Pravda, Martin Domček
Kia Stonic 1.0 74 kW 6MT (2021) V interiéri prešiel zásadnou zmenou infotainment. Nový je kvalitnejší a tlačidlá k základným funkciám sa presunuli priamo do jeho spodnej časti.

My sme teda Stonic testovali vo výbave Gold a so silnejším 74 kW motorom T-GDi. V tejto kombinácii Stonic začína na sume 17 190 eur. Malé porovnanie so Ceedom – ten sa tiež ponúka vo výbave Gold a s rovnakým motorom a aktuálne stojí, čuduje sa svete, tiež 17 190 eur. Ceed je od Stonicu o niečo dlhší a má rázvor väčší o 70 mm, takže je to celkovo priestrannejšie auto. Nemá však „crossoverový“ imidž Stonicu. Ten ponúka až xCeed, ktorý sa však pohybuje v iných cenových reláciách.

Ale späť k modernizovanému Stonicu. Jedným z vylepšení v ňom je nový kvalitnejší infotainment s 8-palcovým displejom, pri ktorom sa skratkové klávesy dostali priamo na jeho spodnú časť. Nový je aj 4,2-palcový digitálny displej priamo v prístrojovom štíte. Pri infotainmente by sme chceli vyzdvihnúť, že umožňuje pripojiť až dve mobilné zariadenia súčasne a nechýba ani podpora bezdrôtového prepojenia smartfónov prostredníctvom Apple CarPlay a Android Auto. Taktiež nechýba množstvo inovatívnych online funkcií.

Kia Stonic 1.0 74 kW 6MT (2021)
Kia Stonic 1.0 74 kW 6MT (2021)
+8Kia Stonic 1.0 74 kW 6MT (2021)

Už pri porovnaní so Ceedom sme upozornili, že je od neho menší. Pravdou je, že z hľadiska vnútorného priestoru a aj pokiaľ ide o 352-litrový kufor, tak Stonic patrí spomedzi jeho priamych konkurentov k tým menším modelom. Keď sa dopredu posadia dvaja ľudia s výškou niekde nad 180 centimetrov, tak priestoru na zadných sedadlách je poskromne. Vpredu je však sedenie bez pripomienok a priestoru je tam naozaj dosť.

Pod kapotou

Pokiaľ ide o motorizácie, tak vrcholom ponuky je 88 kW (120 koní) benzínový mildhybrid s označením 1,0 T-GDi MHEV, ktorý sa kombinuje buď so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom, alebo s inteligentnou manuálnou prevodovkou iM6 s elektronickým spojkovým pedálom. My sme mali na test o niečo slabšiu (74 kW) a neelektrifikovanú verziu trojvalcového benzínového motora 1,0 T-GDi, doplnenú klasickou manuálnou prevodovkou. Teda verziu, o ktorej predpokladáme, že v našich končinách bude patriť k najžiadanejším. Ak by ste s ním chceli dvojspojkový automat, tak pri rovnakej výbave si priplatíte 1 500 eur.

Auto bolo, ako sme už napísali, v strednej výbave Gold, ktorá je od základnej Silver pri rovnakej motorizácii a prevodovke drahšia o 2 300 eur. Nie je to úplne málo, no zvážili by sme túto investíciu.

Nový displej infotainmentu. Foto: Pravda, Martin Domček
Kia Stonic 1.0 74 kW 6MT (2021) Nový displej infotainmentu.

Vo výbave Gold vám totiž pribudnú napríklad 16-palcové disky z ľahkých zliatin, tempomat, zadné parkovacie senzory s kamerou, denné LED-ky, vyhrievané predné sedadlá a volant, palubný počítač so 4,2” LCD displejom Supervision, smerovky, integrované v zrkadlách a silná bezpečnostná výbava, vrátane predkolízneho systému, asistent pre sledovanie jazdy vo vymedzenom pruhu, pre sledovanie únavy vodiča a v neposlednom rade aj automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel. A k tomu, samozrejme, množstvo ďalších funkčných aj dizajnových drobností.

Po jazdnej stránke je Stonic naladený skôr tvrdšie, čo prispieva k dobrej smerovej stabilite auta, ktoré sa v zákrutách správa veľmi isto a predvídateľne. Pritom cestovný komfort, vrátane prechádzania priečnych aj pozdĺžnych nerovností, je na slušnej úrovni. Predsa len by sme privítali menšiu úpravu tvrdosti podvozku. Rovnako je v štandarde aj odhlučnenie kabíny. S čím sme mali problém, bola občasná nervozita trojvalca, prejavujúca sa skôr v nižších otáčkach jemnými vibráciami.

Silnou stránkou najmenšieho crossoveru Kie je... Foto: Pravda, Martin Domček
Kia Stonic 1.0 74 kW 6MT (2021) Silnou stránkou najmenšieho crossoveru Kie je vyvážený atraktívny vzhľad, ktorý sa rozhodne rýchlo "neopozerá!.

Spotreba aj dynamika si zaslúžia pochvalu. Sto koní a 10,7 sekundy na stovku na prvý pohľad nevyzerajú na extra dynamickú jazdu, Stonic je však pomerne ľahké auto a tento motor je preň výkonovo viac než dostatočný. Jazdili sme síce s priemerom tesne nad šiestimi litrami, čo je o niečo viac, než udáva výrobca, no faktom je, že auto počas nášho testu toho ešte veľa najazdeného nemalo a tentokrát sme navyše aj približne polovicu odjazdených kilometrov absolvovali v meste, štvrtinu na diaľniciach a štvrtinu na okreskách. Z tohto pohľadu považujeme dosiahnutý priemer okolo 6,2 až 6,3 litra za naozaj dobrý.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #crossover #Kia Stonic #test auta #autotest
Články podľa značiek