Vtedy prichádza k slovu generácia s poradovým číslom 3, ktorú však kúpite už len z druhej ruky. Napriek tomu majú mnohé kusy ešte platnú továrenskú záruku, keďže Hyundai pre tento model poskytoval garanciu päť rokov.
Svet spoznal Hyundai Tucson po prvýkrát v roku 2004. Jeho druhá generácia bola premenovaná na IX35. Aj napriek tomu sa testovaný model, ktorý nahradil práve IX35, označuje za generáciu tretiu.
Kórejská automobilka tento model vyrábala vo viacerých továrňach. Pre nás najbližšia sa nachádza v českých Nošoviciach. Automobil je koncernovou dvojičkou s Kiou Sportage štvrtej generácie, ktorá vznikala na Slovensku.
Široká ponuka motorov
Tretia generácia tohto SUV pôsobila na trhu s pomerne širokou ponukou spaľovacích motorov. Rozšírenejšie sú najmä tie naftové, ktorých sa báť netreba. Ak hľadáte hybrid, tak v tomto aute ho nenájdete.
Na druhej strane môžete nájsť 1,6 litrový benzínový štvorvalec bez turba. Motor má osvedčenú konštrukciu bez pokročilej techniky, ktorá sa časom môže stať zdrojom problémov. Agregát s označením GDI sa vyrábal až do konca roku 2020. Jeho výkon predstavoval 116 koní a spriahnutý bol so 6-stupňovým manuálom.
Vyšší počet benzínových koní ponúka preplňovaná verzia jednašestky. Pod kapotou je konkrétne 177 koní. Hyundai dokonca túto verziu spájal aj s pohonom oboch náprav. Pohonná jednotka sa vyznačuje vyššou spotrebou benzínu, ktorá v kombinovanom režime môže dosahovať 9 litrov. Jeho výkon pritom výrazne neohúri.
Za lepšiu voľbu považujeme naftové motory. Nízku spotrebu zabezpečí 1,7 litrové CRDI, ktoré Hyundai v roku 2018 nahradil novým štvorvalcom s objemom 1,6 litra. Vyhľadávaný je najmä dvojlitrový štvorvalec CRDI, ktorého výkon dosahuje 136 a 185 koní.
Spoľahlivosť
Tento automobil sa vyznačuje pomerne vysokou spoľahlivosťou. Naftové motory majú dobrú povesť. Postihujú ich štandardné neduhy dieselových motorov. Ako prvý sa ozve EGR ventil. Všetky nepríjemnosti však prichádzajú až pri vyššom počte najazdených kilometrov.
Tucson sa vyznačuje odolným podvozkom. Ako prvé je potrebné vymeniť kotúče predných bŕzd, ktoré majú s pomerne ťažkým autom veľa práce. Ak je vozidlo vybavené automatickou prevodovkou, ich životnosť je ešte kratšia.
Kusy, ktoré vznikli na začiatku výroby mali problémy so zámkom kapoty. Hyundai to riešil zvolávacou akciou. Problém sa týkal takmer 15-tisíc vozidiel. Pred kúpou auta odporúčame skontrolovať palubnú elektroniku. Tucson jej môže mať na palube veľké množstvo.
„Zatiaľ čo prechodné prevedenie zvané ix35 bolo v bazároch o niečo menej populárne, ako sesterská Kia Sportage, pri tucsone je situácia opačná. Dnes ako maximálne šest rokov ojazdené vozidlo je tucson veľmi žiadaný a od doby, čo sa začal na bazárovom trhu objavovať, je na nákupnom zozname veľkých obchodníkov umiestnený veľmi vysoko. Ceny najstarších kusov už síce začali klesať pod hranicu 15-tisíc EUR, prepad hodnoty je ale prekvapivo pozvoľný, čo by človek ešte pred pár rokmi u tejto značky asi nečakal. Najlacnejšie kusy majú pod kapotou väčšinou základnú dieselovú jedna-sedmičku, vznetové verzie bývajú s výnimkou vrcholného dvojlitra so 136 kilowattami všeobecne skôr lacnejšie, ako benzínové. Najlepšie predajnou motorizáciou je podľa našich skúseností 1.6 T-GDI. V slovenskej inzercii je aj s cenovým limitom 20 000 EUR relatívne dobrý výber, koniec koncov, ako nové auto bol tuscon jedno z najpredávanejších SUV a s končiacou päťročnou továrenskou zárukou sa dá čakať, že ich v bazároch bude naďalej pribúdať.“ Jindřich Topol, regionálny manažér výkupu AAA AUTO.
Záver
Zaujímavou voľbou je napríklad verzia s dvojlitrovým naftovým motorom a s pohonom oboch náprav. Ak je auto vyrobené do roku 2018 a zmenu prevodov zabezpečuje automat, ide o štandardný automat s hydrodynamickým meničom. Ostatné verzie používali dvojspojkovú prevodovku, ktorej spoľahlivosť je tiež na vysokej úrovni. Jej údržba však časom môže byť nákladnejšia.
V bazároch nezriedka narazíte aj na vysoko vybavené kusy. Hyundai tomuto modelu poskytoval dotykový displej s navigáciou, dvojzónovú klimatizáciu, systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu a iné. Ak však hľadáte digitálny prístrojový štít, ten v tomto aute nenájdete.
Ceny Tucsonu tretej generácie klesajú len pomaly a neochotne. Situáciu zhoršuje aj aktuálny stav na trhu s novými a jazdenými autami. Aktuálne sa cena stále drží nad hranicou 11-tisíc eur. Za väčšinu kusov si predajcovia pýtajú stále viac ako 16-tisíc eur. Zriedkavé nie sú ani cenovky, ktoré sú vyššie ako 20-tisíc.
Dobrou správou je, že na trhu s jazdenými autami je dostatočný počet kusov Tucsonov s nepreplňovaným 1,6 litrovým benzínovým štvorvalcom, ktorý odporúčame pokojne jazdiacim vodičom. Vysoký záujem je aj o dvojlitrový naftový štvorvalec, ktorého ceny patria k najvyšším.
Motor | Roky výroby | Výkon (kW/k) | Krútici moment | Emisná norma |
---|---|---|---|---|
1,6 GDI | 07/2015–07/2018 | 97/132 | 161 Nm | Euro 6 |
1,6 GDI | 07/2018–12/2020 | 97/132 | 161 Nm | Euro 6d-TEMP |
1,6 T-GDI | 07/2015–07/2018 | 130/177 | 265 Nm | Euro 6 |
1,6 T-GDI | 07/2018–12/2020 | 130/177 | 265 Nm | Euro 6d-TEMP |
1,6 CRDi | 07/2018–12/2020 | 85/116 | 280 Nm | Euro 6d-TEMP |
1,6 CRDi | 07/2018–12/2020 | 100/136 | 320 Nm | Euro 6d-TEMP |
1,7 CRDi | 07/2015–07/2018 | 85/116 | 280 Nm | Euro 6 |
1,7 CRDi | 04/2016–07/2018 | 104/141 | 340 Nm | Euro 6 |
2,0 CRDi | 07/2015–07/2018 | 100/136 | 373 Nm | Euro 6 |
2,0 CRDi | 07/2015–07/2018 | 136/185 | 400 Nm | Euro 6 |
2,0 CRDi | 07/2018–12/2020 | 136/185 | 400 Nm | Euro 6d-TEMP |