
Nový Jazz prišiel na trh v roku 2020. A čím omráčil najviac, bola jeho cena. Malo to však logiku. Jazz prišiel s kompletným bezpečnostným balíkom, nezávisle na úrovni vybavenia, a navyše prešiel na hybridný pohon. Sytémom e:HEV pripomína skôr plug-in hybridy typu Mitsubishi Eclipse Cross či niekdajší Opel Ampera, lenže bez možnosti externého nabíjania. Jednoducho, hlavné husle hrá pod jeho kapotou elektromotor. Už prvý test pred dvoma rokmi ukázal, že táto moderná koncepcia funguje a malá Honda sa vám vie odvďačiť čarovne nízkou spotrebou. A tiež neuveriteľne praktickým interiérom. Ešte zaujímavejšia je však verzia Crosstar, ktorou si chce Honda ohryznúť z koláča populárnych SUV. Práve taký Jazz sa nám dostal do rúk.
MPV či crossover?
V čom je rozdiel? Spoznáte to na prvý pohľad. Jazz Crosstar dostal takpovediac out-doorový paket, ktorý mu prináša drsnejší výraz. Má plastovú ochranu spodných partií karosérie, vrátane nárazníkov, prahov a oblúkov blatníkov. A aby dokázala plniť svoju funkciu, lak na nej nenájdete. Namosúrenejší vzhľad dopĺňajú väčšie čierne vložky v prednom nárazníku, klasická maska, ktorú bežný Jazz nemá aj čierne pozadie LED svetiel. K tomu pridáva Crosstar čiernu kontrastnú strechu, strešné nosiče, no a čo je najpodstanejšie aj väčšiu svetlú výšku. O nárast podvozka sa postarali 16-palcové disky obuté pneumatikami s profilom 185/65. Výsledkom je posun zo 136 na 152 mm. Nie je to žiaden zázrak, ale na mestskú džunglu či prašnú cestu to určite stačí.

V takejto podobe sa Jazz rozhodne nestratí i keď kombinácia malého MPV a SUV pôsobí naozaj nezvyklo. Lenže Honda vie čo robí. Aj Crosstar si totiž zachoval všetky prednosti Jazzu, na ktoré konvenční konkurenti nemajú. Pri dĺžke 4 090 mm a rázvore 2 520 mm ponúka neuveriteľne priestranný interiér. Navyše sa doň kvôli vyššie situovanej streche ľahšie nastupuje. Vnútri vás prekvapia mimoriadne pohodlné sedadlá, dostatok miesta na nohy aj nad hlavou či v šírke ramien. Pochváliť musíme aj výhľad. Jazz má síce rozdvojený predný stĺpik, čo nebýva z tohto pohľadu práve výhodou, lenže jeho predná časť je extrémne úzka a tá nosná natočená na vodiča užšou stranou. Presne ako v Renaukte Espace pred dávnymi rokmi.

Výhľad zlepšuje aj úplne vodorovná vrchná časť palubne dosky, ktorú nerušia žiadne výstupky, ako napríklad „kaplnka“ prístrojového panela. Ten tu vlastne ani nie je. Jazz má len malý farebný displej s digitálnymi údajmi a po stranách „ledky“ stavu paliva a nabitia malej batérie. V porovnaní s parádnymi „budíkmi“ predošlých generácií to nie je bohviečo, ale mestskému autu s inovatívnym konceptom, to až tak nevadí. Navyše Jazz tento ústupok bohato vynahrádza novou generáciou infotainmentu Connect 2, neporovnateľne inteligentnejšou ako v starších Hondách. I keď pravdupovediac, v chladnom počasí sú reakcie dotykovej obrazovky občas pomalé.
Neskutočne praktický
Chválime aj množstvo použitého hardvéru. Audiosústave ostal otočný ovládač hlasitosti, klimatizácia má samostatný panel, čo sa dnes tak ľahko nevidí a skvelá je aj základná ergonómia. Volant má prekvapivo veľký veniec a nadštandardný rozsah nastavenia, aspoň na pomery japonským áut. Dobre padne aj klasický volič „prevodovky“, neporovnateľne intuitívnejší ako čudesné tlačidlá v hybridnej Honde CR-V. Správna miera konzervatívnosti sa prejavuje aj v ovládaní infotainmentu. K niektorým funkciám vás pustí len počas státia. Za jazdy sa ani nepokúšajte spárovať svoj telefón. Škoda len, že lakťovú opierku nemožno nastavovať, a to vertikálne ani horizontálne.

Hoci Jazz stále kladie dôraz na racionálnu funkčnosť, interiér je spracovaný precízne. Časť palubnej dosky je dokonca čalúnená. Veľmi prijemný je aj textilný poťah sedadiel. Odkladacie priestory sú samostatnou kapitolou. Na krajoch „palubovky“ nájdte praktické držiaky na nápoje, napríklad na kávu a pred spolujazdcom sa nachádzajú hneď dve schránky. Ďalší držiak na nápoje nájdete v stredovom tuneli a pollitrové fľaše zas ľahko umiestnite do dverí. Nechýbajú dva USB porty či indukčná nabíjačka smartfónov. A to ešte nie sme vzadu, kde Jazz poráža konkurentov o celú triedu. Prekvapí napríklad veľkorysými rozmermi sedadiel a operadiel aj ponukou miesta na kolená A zlé to nie je ani nad hlavou.

Pritom Jazz Crosstar neprišiel o svoju najväčšiu vychytávku – sedadlá Magic Seats, ktoré je možné sklopiť až k podlahe alebo ich sedáky vyklopiť ako v kine. Prvá konfigurácia umožňuje zväčšiť kufor Jazzu Crosstar z 298 až do 1 199 litrov. Navyše je tu takmer úplne vodorovná podlaha a ďalšia schránka pod podlahou, hneď za nakladacou hranou. Pri vyklopení „sedákov“ zas vzniká za sedadlom vodiča a spolujazdca obrovský priestor od podlahy až k stropu. Pokojne sem umiestnite naprieč horský bicykel alebo palmu v kvetináči. Jednoducho paráda. V tomto smere nemá Jazz súperov. A to napriek tomu, že predošlá nehybridná generácia bola ešte o čosi veľkorysejšia. Pár litrov ubudlo kvôli batériám.