Pokračovanie článku: Test: Honda Jazz Crosstar e:HEV – tak trochu iný crossover

Napoly elektromobil

Pri výbere pohonnej jednotky si nemusíte lámať hlavu. Zato dostanete jednu z najmodernejších hybridných technológií dneška. Pod skratkou e:HEV sa skrýva pohon, ktorý má bližšie k elektromobilom ako k hybridom. Hlavným trakčným motorom je totiž elektromotor s výkonom 80 kW a krútiacim momentom 253 Nm. Energiu čerpá z malej batérie a zo 70-kilowattového generátora, ktorý poháňa atmosférický 4-valec 1,5 i-VTEC s výkonom 72 kW. Táto „elektráreň“ na palube pripomína niektoré plug-in hybridy, napríklad Mitsubishi Eclipse Cross alebo Opel Ampera. Rozdiel je v tom, že systém Hondy si vystačí s menšou batériou, ktorá sa nedá nabíjať z externého zdroja. Je teda ľahší a kompaktnejší.

„Elektráreň“ pod kapotou dokáže čarovať so... Foto: Ľuboš Pilc
Honda Jazz Crosstar 1,5 e:HEV - test 2022 „Elektráreň“ pod kapotou dokáže čarovať so spotrebou. Kombinácia 80-kilowattového elektromotora napájaného generátorom so 4-valcom 1,5 i-VTEC funguje perfektne. Jazz Crosstar je dostatočne dynamický aj úsporný. Zima ale hybridnej sústave nesvedčí.

Spaľovací motor sa s kolesami prednej nápravy spojí priamo len pri vyšších rýchlostiach, takže prevodovku tu nehľadajte. Takéto riešenie síce prináša straty z viacnásobnej premeny energie, ale mnohé vie e:HEV dohnať vysokou účinnosťou elektromotora, vypínaním spaľovacieho motora počas jazdy, rekuperáciou brzdnej energie a tiež tým, že spaľovací motor, ktorého otáčky nie sú závislé od okamžitej rýchlosti, pracuje zväčša v efektívnom režime. Funguje to dobre. Jazz Crosstar síce nie je trhačom asfaltu, stovku zvládne za 9,9 a jeho maximálka je len 173 km/h, ale má hladké rozjazdy, na plyn reaguje s pohotovosťou elektromobilu a odpadajú aj všetky prejavy vyplývajúce z klasických prevodoviek.

Virtuálna prevodovka používa na rozdiel od... Foto: Ľuboš Pilc
Honda Jazz Crosstar 1,5 e:HEV - test 2022 Virtuálna prevodovka používa na rozdiel od hybridnej Hondy CR-V klasický volič. V porovnaní s tlačidlami je to oveľa príjemnejšie.

Spaľovací motor je dobre odhlučnený, počuť ho naozaj len pri prudkej akcelerácii, keď nemá inú šancu, ako produkovať maximum energie. Inak je na palube naozaj ticho. Zložitý systém si žije vlastným životom, o všetkom rozhoduje elektronika. Vstupovať do deja môžete len zvolením režimu B, pre účinnejšiu rekuperáciu alebo voľbou režimu EV pre čisto elektrickú jazdu. Ten je však dostupný len v prípade dostatočne nabitého akumulátora. V ideálnych podmienkach tak Jazz Crosstar zvládne asi dva kilometre v bezemisnom móde. Sympatické je, že rekuperácia nie je v bežnom režime nijak rušivá, brzdí len mierne. A aký ma systém e:HEV vplyv na spotrebu?

S palivom vie šetriť

Keď sme testovali nový Jazz pred dvoma rokmi v teplom počasí, ukazoval na palubnom počítači neuveriteľne nízke hodnoty. Náš priemer bol vtedy 4,1 litra benzínu na 100 km, a v niektorých čiastkových úsekoch padla spotreba aj hlboko pod štyri litre. V zime a pri teplotách okolo nuly, bol Jazz Crosstar o čosi smädnejší. Dané to bolo tým, že kvôli kúreniu musel byť spaľovací motor v prevádzke oveľa častejšie. Navyše má Crosstar v porovnaní s bežným Jazzom nevýhodu väčšieho odporu vzduchu. Sama Honda uvádza pre Crosstar normovanú spotrebu 4,8 l/100km, teda o dva decilitre vyššiu. Náš priemer sa ustálil na 5,8 litroch.

Toto sú údaje o spotrebe z palubného počítača.... Foto: Tomáš Andrejčák
Honda Jazz Crosstar - test 2022 Toto sú údaje o spotrebe z palubného počítača. Prevažne v zimnej prevádzke. V teplejšom počasí vie zísť Jazz aj o liter nižšie.

Palubný počítač však registroval viaceré staršie údaje. Napríklad priemer 5,2 litra za posledných 1 250 km, 5,7 za 1 800 km ale aj 7,2 litra za približne 500 km jazdy. Najsmädnejší je Jazz jednoznačne na diaľnici, ako väčšina hybridov. Aj v našom prípade sa spotreba pri diaľničnom tempe vyšplhala približne na 6,5 litra. Naopak, v meste a na okreskách zamieri apetít prudko dole. A čím je teplejšie, tým viac využíva potenciál hybridného pohonu. Aj našich 5,8 litra však považujeme za dobrý výsledok. Ani diesely nie sú v zime oveľa úspornejšie, nehovoriac o krátkych mestských presunoch.

29-origin-6947055 Čítajte viac Honda HR-V: Nová generácia crossoveru si požičia pohon z Jazzu

Jazz tiež poteší svojim podvozkom. Už bežná verzia dokáže veľmi dobre filtrovať nerovnosti vozovky a hluk od podvozka, no Crosstar ide v tomto smere ešte ďalej. Tak komfortné pruženie sme v malom aute už naozaj dávno nezažili. Je doslova plavné. Oceníte aj ľahké a presné riadenie. Na vychýlenie kolies stačí len 2,5 otáčky volantu. Takže Jazz Cross je mimoriadne obratný. Športový charakter od neho ale nečakajte. Zákruty nie sú jeho rajónom. Skôr sa rýchlo naladíte na jeho komfortnú povahu a pohodovú atmosféru na palube. To aj vďaka slušne zvládnutému aerodynamickému hluku. A ešte je tu bohatá výbava na úrovni podstatne dospelejších áut.

Cenou nepodlieza

S verziou Executive dostávate bezkľúčové odomykanie a štartovanie, automatickú klimatizáciu, vyhrievaný volant, adaptívny tempomat, infotainment s navigáciou, stredový airbag (!) a najmä komplexný balík asistentov vrátane udržiavania v jazdnom prúde, asistentu pre jazdu v kolóne, autonómnych bŕzd či upozornenenia na vybočenie z jazdného prúdu. Nechýbajú ani full-LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu. Takto nejako by malo vyzerať moderné mestské auto súčasnosti. Jazz Cross je priestranný, praktický, bezpečný a veľmi ohľaduplný k životnému prostrediu. Samozrejme, súvisí si stým aj cena, ktorou Jazz nikde nepodliezal zákazníkom.

Honda Jazz 1,5 e:HEV - test 2020 Čítajte viac Test: Honda Jazz e:HEV – ‘kladivo‘ na elektromobily?

Verzia Crosstar, dostupná výlučne v najvyššej úrovni Executive, je vlastne vrcholom ponuky. Priplatiť si môžete už len za metalízu (550 €) a kontrastnú čiernu strechu (350 €). Tak sa cena našej verzie vyšplhala z 24 390 eur na 25 290 eur. Na auto nižšej triedy je to poriadny „balík“, ale ak by sme sa na Crosstar pozreli ako na praktický hybridný crossover, ktorý zvládne aj úlohu kompaktného rodinného auta a šetrí peniaze na čerpacích staniciach, vyznieva jeho cenovka o čosi lepšie. Zvlášť dnes, keď ceny áut prudko rastu. Jazz pritom zdraženiu odolal a tak nevytŕča z davu tak, ako v minulosti.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Honda #Honda Jazz #Honda Jazz Crosstar
Články podľa značiek