Dacia Duster je skutočným fenoménom. Je nielen najúspešnejším modelom rumunskej značky, ale patrí aj k najpredávanejším autám celej skupiny Renault, ktorej súčasťou Dacia je. Celosvetovo sa z tohto modelu predali už viac, než dva milióny kusov.
Duster už tradične patrí k najpredávanejším SUV aj na Slovensku. V roku 2021 medzi SUV a crossovermi na Slovensku obsadil celkovo ôsmu priečku, s vyše 1 200 predanými autami sa bez problémov udržal v prvej desiatke a za sebou zanechal napríklad aj Kiu Stonic, Suzuki SX4 S-Cross, či Vitaru.
Stále auto za dobrú cenu
Dlho lákal základnou cenou tesne pod hranicou 10-tisíc eur, čo z neho robilo jedno z najdostupnejších SUV na našom trhu. Po facelifte, ktorý sme práve podrobili redakčnému testu, si ju síce už neudržal, no po radikálnom zdražovaní áut v priebehu posledných dvoch rokov sa tomu nemožno diviť. Napriek tomu má základnú cenu stále nastavenú veľmi zaujímavo.
Variant Acces (ktorý nie je v štandardnom cenníku, ale na webe si viete takéto auto nakonfigurovať) s litrovým motorom s výkonom 67 kW začína na cene 11 190 eur. V cenníku má najlacnejší Duster rovnaký motor, avšak výbavu Essential za 13 490 eur a najlacnejšia „štvorkolka“ vychádza 18 490 eur, pričom pod kapotou má Duster v tomto prípade naftový motor Blue dCi 115 s objemom 1,5 litra a výkonom 84 kW.
Pohon 4×4 je k dispozícii aj pri najsilnejšom ponúkanom benzínovom motore TCe 150, ktorý má objem 1,33 litra a výkon až 110 kW (teda 150 koní). V tejto kombinácii je cena Dusteru 19 940 eur. A aby sme nezabudli na dôležitú vec, vynovený Duster kúpite v kombinácii s týmto motorom aj so 6-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou, avšak výlučne s pohonom prednej nápravy.
My sme testovali zaujímavý variant, ktorý z nášho pohľadu bude patriť k najpredávanejším – pod kapotou mal 67 kW benzínový „litrák“ TCe 90, schopný jazdiť aj na LPG. To, že LPG máte už priamo od výrobcu je pri novom aute dôležité najmä preto, že „plynovou zástavbou“ nie je nijako dotknutá záruka. Navyše s plynom, aspoň podľa údajov výrobcu, má Duster lepšie dynamické parametre, než s benzínom. A do tretice – v čase písania tohto článku bola cena Dusteru s plynom rovnaká, ako verzie bez plynu.
Decentný facelift
Kým sa však dostaneme k tomu, ako auto jazdí s plynom a benzínom a tiež k reálnym spotrebám, pozrime sa, čo sa na modernizovanom Dusteri zmenilo z hľadiska dizajnu. Zvonku modernizovanú verziu spoznáte spredu vďaka novej maske s výraznými ôsmimi lichobežníkovými segmentmi, uprostred ktorých je v strede logo a z krajov ju ohraničujú nové svetlá s nápadným dizajnom v tvare ležiaceho písmena Y. Rovnaký „ypsilonový“ svetelný podpis auto využíva aj vzadu. Denné, smerové a stretávacie svetlá sú LED.
Novo tvarované sú aj predné sedadlá a opierky. Dacia pri Dusteri výrazne modernizovala aj infotainment, respektíve celú stredovú konzolu, ktorá ho obsahuje. Jej ústredným prvkom je 8-palcový dotykový displej s dvomi úrovňami infotainmentu Media Display a Media Nav s kompatibilitou s Apple CarPlay a Android Auto. Pri navigácii máte však v základe len obmedzené mapové podklady (CZ, SK, PL, HU, EST, LT, LV) . Kompletné mapové pokrytie strednej a východnej Európy si možno prikúpiť za necelé dve stovky.
Základná výbava Essential je pomerne skromná, z nášho pohľadu sa oplatí priplatiť si minimálne za úroveň Comfort (Essential+), čo pri nami testovanej motorizácii (TCe 90 LPG) znamená 1 200 eur navyše, cena by tak začínala na 14 690 eurách.
Za ňu však už máte slušne vybavený Duster s 16-palcovými diskami z ľahkých zliatin, ktorý má aj tempomat, predné hmlovky, manuálnu klimatizáciu, zadné parkovacie senzory a už spomínaný infotainment Media System s 8-palcovým dotykovým displejom, podporou Android Auto a Apple Car Play. Nechýbajú samozrejme ani predné stretávacie a denné LED svetlá a palubný počítač, tie sú však už aj v základnej výbave.
Duster sa skutočne modernizoval a za príplatok, respektíve vo vyšších výbavách môžete mať bezkľúčový prístup a štartovanie, automatickú klimatizáciu, prípade kamerový systém, monitorujúci celé okolie auta. V prípade verzií s pohonom 4×4 je súčasťou infotainmentu aj tzv. 4×4 monitor, zobrazujúci údaje o pozdĺžnom či priečnom náklone, nadmorskej výške a jeho súčasťou je aj kompas.
Palubný počítač vám dokáže zobraziť, dokonca aj v jednom okne, stav oboch nádrží a samostatne aj spotreby a dojazdy ako na benzín, tak aj na LPG. Sú ľudia, ktorí sa k pohonu na LPG stavajú s dešpektom, pretože podľa nich je s ním auto lenivé, stráca ako na výkone, tak aj na krútiacom momente. Jazdili sme niekoľko takýchto áut a zväčša tam pri prepnutí z benzínu na LPG bolo cítiť určitý pokles výkonu, aj keď by sme ho vo väčšine prípadov nedramatizovali tak, ako to občas robia niektorí naši kolegovia.
V ďalšej časti článku sa dočítate, ako auto jazdí na plyn a ako na benzín a tiež aj koľko vás to bude stáť: