V segmente malých SUV je to dnes „husté“. Vyniknúť je tak ťažké. Toyote sa to ale rozhodne podarilo, hoci s Yarisom Cross, ktorý ju tu zastupuje, prichádza s poriadnym sklzom. Nevadí. Kým totiž konkurenti poslali do ringu len akési out-doorové verzie VW Polo, Seatu Ibiza, Hyundaia i20, Kie Rio, Renaultu Clio alebo Peugeotu 208, Toyota to s SUV myslela smrteľne vážne. Čo na tom, že základom je maličký Yaris. Na prvý pohľad vytŕča z davu. Je to totiž pravé SUV, len v malom formáte. I keď predsa len väčšom, než akým disponuje sériový Yaris. Až na zhodný rázvor náprav s hodnotou 2 560 mm narástol Cross vo všetkých smeroch. Je o 240 mm dlhší, o 20 širší a až o 90 mm vyšší. Svoju dobrodružnú DNA dáva najavo na prvý pohľad. S aerodynamikou sa veru dizajnéri „nepárali“.
Malý, ale drsný
Yaris Cross má typické proporcie drsných „esúvéčiek“. Nekompromisne vysokú a kolmú masku, vysoko situovanú kapotu, mohutný pontón, hranaté blatníky, masívnu plastovú ochranu spodných partií karosérie, 18-palcové kolesá, ktoré by sa uživili aj na veľkej „ravke“, či rovnako robustne spracovanú zadnú časť so širokým stĺpikom. A k tomu pridáva svetlú výšku podvozka 170 mm, čo je o 25 mm viac v porovnaní s Yarisom. Vďaka masívnym prahom však pôsobí Cross, akoby bol od asfaltu vzdialený aspoň 20 cm. Z RAV4 si požičal aj namosúrený tvar prednej masky a pridal vertikálne denné diódy či zadné svetlá spojené reflexnou lištou. Ešte aj spätné zrkadlá sú uchytené na masívnych nožičkách. Jednoducho, nič drsnejšie vo svete malých SUV nenájdete.
Ak vám to nestačí, môžete voliť verziu Adventure s ochrannými nábehovými doskami a čiernou strechou. To ale nebol náš prípad. My sme si vyskúšali Yariss Cross Executive, ktorý stojí pod Adventure a je treťou najvyššou výbavou, ktorá prináša aj moderné bi-LED svetlá, spomínané „diamantové“ osemnástky, zatmavené zadné okná či matné pozadie reflektorov, čo platí aj o tých zadných. V takejto podobe malá „ravka“ pozornosti naozaj neunikne. Počiatočné nadšenie ale mierne schladí interiér. Nastupuje sa doň vďaka vyššej streche komfortne, ale po zatvorení dverí rýchlo zistíte, že Cross nedokáže utajiť príslušnosť k Yarisu. Ten patrí k najmenším modelom v triede, čo predstavuje limity aj pre Cross. Kým na výške má výhodu, v šírke cítite jasné obmedzenia.
Navyše je kabína spracovaná veľmi robustne. To síce „off-roadovej“ povahe Crossu svedčí, ale zároveň zvyšuje pocit stiesnenosti. Neprispievajú k tomu ani široké predné stĺpiky, ktoré berú z výhľadu viac, ako by sa patrilo, a to isté platí o predsunutej streche, limitujúcej výhľad na semafory. Ak to porovnáme s Hondou Jazz Crosstar, pôsobí Yaris Cross ako o triedu menšie auto. Na druhej strane oceňujeme pohodlné sedadlá, perfektný volant, kvalitu použitých materiálov, vrátane mäkkého čalúnenia časti palubnej dosky a výplne dverí. Jednotku s hviezdičkou si Toyota zaslúži aj za veľký prístrojový panel, ktorý tvorí sčasti displej s analógovým zobrazením rýchlosti a tri ručičky. Perfektný je aj infotainment, ktorý akoby ani nepatril do auta tejto triedy.
Dostatok hardvéru aj slušný kufor
Yaris Cross má vo verzii Executive veľkú 9-palcovú dotykovú obrazovku a k tomu dostatok „hardvéru“. Lemuje ju až osem tlačidiel a dva otočné ovládače. Všetko v perfektnom dosahu, pretože infotainment je situovaný dostatočne vysoko. Obrazovku je možné navyše rozdeliť do troch zón, aby ste sa rýchlo dostali k ponuke najviac využívaných funkcií, napríklad k audiosústave, navigácii či sledovaniu spotreby a energetických tokov. Potom stačí už len jediný dotyk. Škoda len, že infotainment reaguje pomalšie, než je dnes zvykom. No a zabudnúť nemôžeme ani na parádny samostatný panel klimatizácie s digitálnym zobrazením teploty a klasickými otočnými ovládačmi. Takto to má vyzerať, ak ide automobilke o bezpečnosť. Ovládanie je prehľadné a intuitívne.
Yaris Cross tiež poteší množstvom odkladacích schránok, i keď pravdupovediac, sú pomerne malé, aj držiakmi nápojov vo dverách alebo v stredovom tuneli. Rekordnými hodnotami neoplýva ani schránka pred spolujazdcom. Veľmi však poteší malá polička na mobil rovno pod displejom, škoda, že nie s indukčným nabíjaním, to sa z nepochopiteľných dôvodov nachádza v spodnej časti stredovej konzoly. Naopak, vzadu vás Yaris Cross sklame. Už prístup k zadným sedadlám je pomerne komplikovaný a miesto na nohy je vskutku podpriemerné. Tu Cross jednoznačne stráca. Škoda, že Toyota nevyužila príležitosť a keď už išla do takej rozsiahlej prestavby Yarisu, ne predĺžila rázvor. Nepomáhajú ani pomerne kolmé operadlá či šírka, ktorou nedáva Cross šancu viac ako dvom cestujúcim. V tomto smere neprekročil outdoorový Yaris tieň mestského auta.
Pritom v kufri je veľkorysý. Verzia AWD má síce 320 litrov, čo nie je rekord, pretože pod dnom sa muselo nájsť miesto pre batériu hybridného systému, druhý elektromotor aj priestorovo náročnejšie nezávislé zavesenie kolies. Ale ak by ste išli do dvojkolky, je tu o 77 litrov viac, teda nadštandardných 397 litrov a k tomu prestaviteľná podlaha. Vrchné mäkké plató je tiež výhodou, pretože mu nevadí, ak toho dáte do kufra viac, než je jeho „normou“. A potom je tu vskutku ojedinelé riešenie zadných operadiel. Tie sú totiž delené v pomere 40 : 20 : 40, ako v prémiových modeloch vyšších triedy, čo zlepšuje variabilitu. Navyše, ak po sklopení vzniká úplne vodorovná podlaha. Chýbali nám však praktické háčiky po stranách batožinového priestoru, napríklad na uchytenie nákupnej tašky, tento detail by Yarisu Cross veľmi prospel.