Pokračovanie článku: Test: Toyota Yaris Cross AWD-i – toto nie je iba hra, toto je SUV!

Hybrid stačí, ale hučí

Yaris Cross si môžete dopriať buď s preplňovaným 3-valcom 1,5 Dynamic Force, alebo v hybridnej 1,5 Hybrid Dynamic Force, ktorá využíva atmosférickú verziu spaľovacieho motora v kombinácii s elektromotorom a planétovou prevodovkou e-CVT. Hybrid je zároveň jedinou alternatívou, ktorá umožňuje pohon oboch náprav, čo je v tejto triede vskutku výnimkou. Samozrejme, ide o elektrickú štvorkolku s druhým elektromotorom umiestneným na zadnej náprave. Práve takýto Yaris Cross sa nám dostal do rúk. Ostaňme ešte chvíľu pri číslach. Tie hovoria, že spaľovací motor má 68 kW, elektromotor 59 kW a celá sústava systémových 85 kW. Situácia sa nemení ani pohone AWD-i, opäť je tu maximálnych 85 kW. Napokon, zadný elektromotor má len zanedbateľné štyri kilowatty.

Pod kapotou pracuje atmosférický 4-valec 1,5... Foto: Ivan Majerský
Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid Dynamic Force AWD-i - test 2022 Pod kapotou pracuje atmosférický 4-valec 1,5 Dynamic Force. Vďaka vysokému kompresnému pomeru (14 : 1) a Atkinsonovmu cyklu má mimoriadne vysokú účinnosť. Spolu s elektromotorom dáva 85 kW. To je ale menej, než ponúka nehybridná verzia.

Je jasné, že hybridný Yaris Cross nie je trhačom asfaltu. Verzia AWD-i je dokonca tou najpomalšou. Zrýchlenie na stovku jej trvá 11,8 sekundy. Predokolka je o šesť desatín rýchlejšia a nehybridná verzia s manuálom dokonca podlezie šprint na stovku pod desať sekúnd. Na prevažne mestské auto takáto dynamika stačí. Ak sa vám zdá zrýchlenie nedostatočné, je tu mód Power, ktorý zabezpečí aspoň pohotovejšie reakcie, keďže spaľovací motor nevypína tak často a akceleračný pedál je citeľne vnímavejší k vašim pokynom. Hybrid je tu ale najmä kvôli spotrebe. Tá nás ale v zime nijako zvlášť neočarila. Priemer počas testu sa ustálil na 5,9 litra na 100 km. To je minimálne o liter viac v porovnaní s údajom výrobcu. Na diaľnici rátajte so spotrebou nad šesť litrov. Prínos hybridu je pri diaľničnom tempe minimálny a spaľovací motor s nízkym výkonom aj krútiacim momentom musí zo seba vydolovať maximum. Najnižší dosiahnutý priemer v palubnom počítači bol 5,4 l/100 km.

Spotrebou paliva Yaris Cross poteší. My sme... Foto: Ivan Majerský
Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid Dynamic Force AWD-i - test 2022 Spotrebou paliva Yaris Cross poteší. My sme dosiahli priemer 5,9 litra. V teplejšom počasí budú však výsledky výrazne lepšie. Hybridu zima nesvedčí.

V teplejšom počasí, keď nemusí agregát vyhrievať kabínu, a teda je v prevádzke zriedkavejšie, zamieri spotreba iste prudko nadol. Navyše, hybrid nie je až tak citlivý na jazdný štýl. Ani pri asertívnejšom správaní sa konzumácia paliva príliš nezvyšuje. Pomáha totiž rekuperácia. Častejšie brzdenie znamená viac získanej elektriny. Takže apetít Yarisu je akceptovateľný, nie však zázračný. Skôr vás sklame prejav motora. Je pomerne hlučný a na rozdiel od konkurenčných trojvalcov vibruje viac, ako by sa patrilo. Škoda, pretože pri dlhších cestách a prudšom zrýchlení sa slabučký motor jednoducho nevyhne vysokým otáčkam. Práve pri nich pôsobí dosť otravne.

Štvorkolka je na zváženie

A čo pohon oboch náprav? Asi tušíte, že štyri kilowatty na zadných kolesách nemôžu robiť zázraky. Sú tu preto, aby pomohli najmä na klzkých povrchoch. Okrem výkonu pomôže aj dodatočných 40 Nm krútiaceho momentu. V istých situáciách môže dozadu putovať až 60 % hnacej sily. Sotva však predné kolesá získajú potrebnú trakciu, zadný elektromotor elektronika vypne. Zadný náhon tak býva v akcii len zopár sekúnd. Ak ho chcete zapojiť do hry viac, je tu režim Trail pre nespevnené povrchy a zimný režim Snow. Ani vtedy ale nejde o permanentnú štvorkolku. Systém si skôr robí väčšiu zásobu energie v li-ion batérii, aby jej bolo dosť na častejšie zásahy AWD-i. To ale zároveň znamená vyššiu spotrebu a častejší chod spaľovacieho motora.

Jazdné vlastnosti Yarisu Cross s pohonom AWD-i... Foto: Ivan Majerský
Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid Dynamic Force AWD-i - test 2022 Jazdné vlastnosti Yarisu Cross s pohonom AWD-i ťažia z nezávislého zavesenia zadných kolies na dvojitých lichobežníkových ramenách. To sa len tak ľahko nevidí.

Prínos štvorkolky si všimnete aj pri prudkom zrýchlení, napríklad na mokrom povrchu, kde získa Yaris Cross viac istoty a lepšie odoláva preklzu. Zaslúžil by si však vektorovanie krútiaceho momentu medzi pravým a ľavým zadným kolesom. Pri akcelerácii v zákrute sa totiž stáva, že vnútorné odľahčené koleso rýchlo stratí trakciu. Zbytočne sa tak mrhá energiou, ktorá by mohla byť presmerovaná na koleso s lepším záberom. Tak či tak môže pohon oboch náprav prísť občas vhod, i keď príliš často to asi nebude. Za najväčší prínos štvorkolky tak považujeme fakt, že verzia AWD-i má nezávislé zavesenie zadných kolies na dvojitých lichobežníkových ramenách, kým ostatné Yarisy si musia vystačiť s jednoduchou torznou priečkou.

Toyota Yaris GR Sport - 2021 Čítajte viac Toyota Yaris GR Sport: Športová DNA nie je len o dizajne

To je aj dôvod, prečo Yaris Cross AWD-i jazdí aj na krátkom rázvore lepšie, než by ste čakali. V zákrutách sa môže oprieť do širokých pneumatík s profilom 215/50 R18, čo je na auto tohto formátu naozaj dospelé obutie. A tuhšie odpruženie zasa eliminuje náklony. Jeho odvrátenou stránkou je nižší komfort. Ale od mestského SUV asi viac očakávať netreba, i keď Honda Jazz Crosstar je opäť o triedu lepšia. Toyota preto mohla zapracovať aspoň na lepšej izolácii podvozka. Gumy počuť viac, ako je milé. Ak to spojíme s pomerne vysokým aerodynamickým hlukom karosérie pri vyšších rýchlostiach, ponúka Yaris Cross podpriemerný akustický komfort, čo kazí celkový dojem. A to viac, že vyzerá sebavedomo a dospelo.

Toyota - 15 nových elektromobilov Čítajte viac Toyota ukázala ‘showroom budúcnosti‘. Je explóziou elektromobilov!

Taká je aj jeho cena. Yaris Cross začína na 16 990 eurách v čisto benzínovej verzii a s manuálnou prevodovkou. Verzia so štvorkolkou AWD-i je už ale kombinovaná s vyššou úrovňou vybavenia Comfort, takže cena stúpne na 23 390 eur. Za našu úroveň Executive si ale Toyota pýta minimálne 27 390 eur. Spolu s paketom Smart a metalízou sme sa tak dostali na 28 390 eur. To nie je práve lákavá ponuka, najmä ak je na svete väčšie, praktickejšie a výkonnejšie Suzuki S-Cross. Na druhej strane dostanete výnimočné auto s pohonom oboch náprav, kompletným balíkom asistenčných systémov, vyhrievaným volantom, navigáciou či konektivitou so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto. Na štvorkolke sa dá ušetriť až 2 200 eur. Ak nebývate kdesi v Tatrách, obetovali by sme ju. Najmä ak by sme tým získali podstatne väčší kufor, ktorý urobí z tohto auta kompaktnú rodinnú alternatívu.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #test #SUV #Toyota Yaris #Toyota Yaris Cross
Články podľa značiek