Čo je Peugeot 508 PSE? Je výnimočný hneď z niekoľkých dôvodov. Je to najdrahší a zároveň najvýkonnejší Peugeot všetkých čias. Akýsi „imagemaker“ značky, ktorý nemusí nutne lámať predajné rekordy. Má byť dôkazom, že Peugeot ešte nezabudol stavať športové autá. Ideový nástupca slávnych GTI prichádza totiž po päťročnej prestávke. Za tento čas sa toho ale veľa zmenilo. Inštalovať pod kapotu preplňovaný 6-valec neprichádzalo v čase emisných škrtov do úvahy. Peugeot musel voliť inú cestu. Asi neprekvapí, že prednosť dostal plug-in hybrid. Aj preto má novinka celkom nové označenie PSE, teda Peugeot Sport Engineered. Konkurovať chce napríklad 6-valcovým Audi S4 Avant či BMW M340i Touring. To je naozaj trúfalé, ale naša skúsenosť za volantom hovorí, že napriek odlišnej DNA to nemusí byť zlá voľba.
Efektná premena
Peugeot 508 SW PSA je pútačom už na prvý pohľad. Tuning, o ktorý sa postarali experti Peugeot Sport, tí istí, ktorí majú prsty v úspechoch Peugeotu v súťažiach rely, v Dakare, v pretekoch do vrchu Pikes Peak, 24-hodinovkách v Le Mans, ale aj hybridných konceptoch 208 FE z roku 2013 a 308 R Hybrid z roku 2015, išiel oveľa ďalej, ako je bežné. Už v základe je to krásny shooting brake, no teraz sa prikrčil ešte o 14 mm bližšie k asfaltu a jeho postoj umocnil rozchod kolies zväčšený vpredu o 24 a vzadu o 12 mm. Aerodynamické úpravy neminuli predný nárazník, prahy s efektnými „wingletmi“, zložitý zadný difúzor s dvojicou výfukov ani nádherné 20-palcové disky s pseudokarbónovými vložkami.
Dramatickú atmosféru dotvárajú lesklé čierne doplnky, matné pozadie svetiel, sivý lak Selenium a v neposlednom rade efektné neónové akcenty „Kriptonite“. Znak troch „fosforeskujúcich“ čiarok bude sprevádzať všetky ďalšie vysokovýkonné produkty Peugeotu. Tento mix vyzerá naozaj fantasticky bez toho, aby to Peugeot prehnal v štýle Civicu Type-R. A rovnako vzrušujúci je pohľad do kabíny. Útulný interiér päťstoosmičky je dotiahnutý do dokonalosti športovými sedadlami čalúnenými Alcantarou, kožou potiahnutou palubnou doskou aj perforovaným volantom. Kombinácia s drevenými obkladmi je možno nezvyčajná, ale upozorňuje na vlajkovú pozíciu 508 v hierarchii Peugeotu.
Vnútri ako v kupé
Posed v 508 PSE si rýchlo zamilujete. Teda ak ste priaznivcom zvláštneho i-Cockpitu s malým volantom a vysoko umiestneným prístrojovým panelom. Kým v bežných verziách je táto architektúra zdrojom polemík, ostrému shooting breaku vyslovene svedčí. O to viac, že grafika s piatimi módmi obsahuje aj analógové zobrazenie s dráždivými neónovými ručičkami. Škoda len, že displej nedostal 3D zobrazenie, tak ako menší Peugeot 208 či 2008. Infotainment tiež ladí s farebným konceptom PSE. Bohužiaľ, má aj všetky nevýhody päťstoosmičiek, ako integrované ovládanie klimatizácie, čo v športovom aute zbytočne odpútava pozornosť. A pochvalu si nezaslúži ani obmedzený výhľad cez extrémne široké stĺpiky.
Inak tu veľké ergonomické prešľapy nenájdete. Zvlášť oceňujeme sedadlá, ktoré vás zafixujú v zákrutách, no zároveň neunavia pri dlhých jazdách. Disponujú vyhrievaním, elektrickým nastavovaním, výsuvnou kolennou podperou a dokonca masážnou funkciou. Ak k tomu pripočítame vysoký stredový tunel, nemá 508 PSE naozaj ďaleko od športových kupé. Pritom ostáva stále praktickým autom. Nie, nie je to rekordér, ale ponúka relatívne dosť miesta na zadných sedadlách a k tomu kufor s objemom minimálne 530 litrov pre batožiny. Na klasické kombi je to podpriemer, ale na ostrý shooting brake dobrá hodnota. Najmä ak máte k dispozícii široký vstupný otvor, takmer vodorovnú podlahu po skopení operadiel, mimochodom, priamo z kufra aj schránku pod dnom, kde možno ľahko umiestniť káble. Na viac to však nevydalo, pretože väčšiu časť dvojitého dna zaberajú batérie plug-in hybridného systému.