V útrobách až tri motory
Ak by ste tipovali, že tento ambiciózne pôsobiaci shooting brake má pod kapotou aspoň preplňovaný dvojliter, ste úplne mimo. Je to plug-in hybrid. A ako všetky plug-in hybridy sľubuje, čo sa nedá splniť. V tomto prípade 360 koní, teda 265 kW, a 45 gramov CO2 na 100 km, čo zodpovedá spotrebe asi 1,9 litra benzínu na 100 km. Ani jedno nie je celkom pravdou. Kombinácia preplňovaného 4-valca 1,6 PureTech (147 kW), elektromotora v 8-stupňovom automate (81 kW) a zadného elektromotora (83 kW) dáva sľubované maximum len v režime Sport. Inak je to 325 koní, teda 240 kW. Aj to znie dobre, no 508 PSE má na váhe až 1 925 kg, čo je o 420 viac v porovnaní so štandardným SW s výkonnejšou verziou motora 1,6 PureTech (165 kW).
To je daň za elektrifikáciu – batérie a dvojicu elektromotorov. Ešte pred pár rokmi to bolo presne naopak. Športové verzie boli ľahšie. Ale dobre, dnes to inak nejde. Lenže čakať, že takýto „balast“ 508 SW celkom utají, by bolo naivné. Auto strednej triedy s 360 koňmi by z vás kedysi vyžmýkalo dušu, toto je ale iných 360 koní. Šprint z nula na 100 km/h zvládala francúzska plug-in hybridná strela len s dostatočnou zásobou energie v akumulátore. O sklamaní hovoriť síce nemôžme, 508 SW je nadmieru dynamickým autom, na povel akcelerácie reaguje vďaka výpomoci elektromotorov prakticky okamžite, ale na skutočný adrenalín to akosi nestačí. A to aj kvôli zvuku motora, ktorý nie je taký sýty, ako by sa patrilo.
Zima batériám nesvedčí
Väčšina jázd sa i tak odohrá režime Hybrid, ktorý je dostatočne dynamický aj komfortný. K dispozícii je tiež mód 4 × 4, keď sa zadný elektromotor zapája do hry častejšie. Elektrická štvorkolka však pomáha s trakciou vždy keď je to potrebné – aj v režimoch Sport, Comfort a Hybrid. S prenosom výkonu na asfalt nemá preto PSE najmenšie problémy. Čosi ako preklz nepozná. No a potom, ako sa na dobíjateľný hybrid patrí, je tu čisto elektrický mód EV, využiteľný až do rýchlosti 135 km/h. Podľa papierov má 508 PSE zvládnuť vďaka akumulátoru s využiteľnou kapacitou 10,2 kWh približne 50 kilometrov. To je ale rozprávka, zvlášť v chladnom počasí. Aj po nabití batérií na 100 %, nám palubný počítač ukázal maximálny dojazd 27 km, no aj to len teoretických.
Realita bola ešte oveľa skromnejšia, do 20 kilometrov – ledva do práce a späť. Ako elektromobil je teda 508 PSE mizerným autom. V zime určite. O pomalom nabíjaní maximálnym výkonom 3,7 kW ani nehovorme. Mali sme skúsenosť, že po 35 minútach dosiahol akumulátor kapacitu 25 %, ale dojazd len štyri kilometre. Treba to brať skôr tak, že elektrifikácia tu súži dynamike, nie ekológii. Tomu zodpovedá aj spotreba. Na papierových 1,8 litra rovno zabudnite. Bližšie budete, ak si číslovky prehodíte. Palubný počítač zaznamenal priemer 8,3 litra benzínu na 100 km za posledných 1 300 km a 8,0 za 820 km. A to aj so snahou auto nabíjať. Nemohúcnosť batérie v chladnom počasí vás ale nakoniec od nabíjania celkom odradí. Jednoducho to nemá význam. V každom prípade je spotreba na dynamiku tohto auta akceptovateľná.
Fantastický podvozok
To, čím vás však 508 SW PSE naozaj dostane, je jeho skvelý podvozok. Konštruktéri odviedli fantastickú prácu. Má o 50 % tuhšie odpruženie a možnosť trojstupňového nastavenia tlmenia. Napriek nadváhe dokáže 508 PSE doslova vymetať zákruty. Na povely riadenia reaguje okamžite a 4-piestokové brzdy Alcon s 380 mm kotúčmi krotia v spolupráci s rekuperačným brzdením toto auto vždy, keď to potrebujete. Pritom z vás 508 PSE nevytrasie dušu. Filtrácia nerovností a hluková izolácia je vyslovene nadštandardná. Škoda len, že systém jazdných módov neumožňuje kombinácie charakteristík, napríklad spárovať ostrú „mapu“ motora s komfortným pružením. Tu je nemecká konkurencia o čosi ďalej.
Za tento mix ekológie a adrenalínu si však Peugeot pýta 67 290 eur. Je teda spoľahlivo najdrahším modelom značky. Stojí za tým nielen nákladná plug-in hybridná technológia s drahým akumulátorom, ale aj bohaté vybavenie. Prakticky si niet za čo priplatiť. Je tu kompletný balík asistenčných systémov, športová úprava exteriéru aj interiéru, adaptívne full-LED svetlá, masážne športové sedadlá, audio Focal Premium či dvojzónová klimatizácia. Príplatky sa týkajú výlučne špecifických lakov karosérie, strešného okna a bohužiaľ aj výkonnejšej 7,4 kW palubnej nabíjačky. Za tú si ale rozhodne priplaťte, ak chcete 508 PSE používať častejšie v elektrickom režime.
Tak ako? Kúpiť či nekúpiť? Odpoveď nie je jednoduchá. Za podobnú sumu si totiž môžete doprať podobne výkonné 6-valcové BMW M340i Touring (250 kW) s pohonom xDrive a 8-stupňovým automatom. Bude mať síce vyššiu spotrebu paliva a možno skromnejšiu výbavu, ale jeho výkon bude dostupný kedykoľvek a bez podmienok. Peugeot sa teda pustil do náročného súboja. Jeho odvahu kvitujeme, ale ešte musí nájsť zákazníkov, ktorí dajú prednosť francúzskej avantgarde pred overenou nemeckou klasikou, ktorá vás nemá čím sklamať.