Do rúk sa nám, aj keď zatiaľ len na pár hodín, dostalo extravagantné vysokovýkonné kupé BMW M240 i xDrive, teda s pohonom 4×4. Jeho extravagancia bola podčiarknutá aj nápadnou fialovou farbou a zaujímavým detailom je aj akoby vydutá predná kapota – veď treba predsa miesto na plnokrvný benzínový šesťvalec!
A aby sme nezabudli na obligátne „ľadvinky“ – po všetkých dizajnových experimentoch a hypertrofovaných verziách sú opäť klasické, „obyčajné“, širšie než dlhšie. Majú samozrejme aktívne lamely – a to nielen v spodnej, ale aj vo vrchnej časti.
Pokiaľ ide o celkové rozmery, tak dĺžka 4 537 milimetrov a šírka 1 838 milimetrov predstavujú nárast oproti predchodcovi o 105 a 64 milimetrov. Auto je nielen dlhšie a širšie, ale aj nižšie – a to o 28 milimetrov, jeho výška je iba 1 390 milimetrov. O 51 milimetrov sa zväčšil aj rázvor, aktuálne je 2 741 milimetrov a zväčšil sa aj rozchod kolies vpredu aj vzadu, čo prispieva k jazdnej stabilite.
Je asi malým zázrakom, že sa automobilke v tejto elektrinou a emisiami obmedzenej dobe podarilo uviesť na trh takéto auto, navyše ho môžete mať aj v úplne puristickej podobe, keď výkon smeruje čisto na zadnú nápravu. To „naše“ bolo xDrive, teda s pohonom 4×4. Jazdilo však tak, že sme mali občas pocit, akoby sme sedeli v čistej zadokolke.
A keď sme už pri výkone, tak ten je naozaj vysoký – 275 kW, resp. 374 koní (o 25 kW, čiže 34 koní viac, než predchodca), maximálny krútiaci moment má M240 i xDrive rovných 500 Nm, dostupných v pomerne širokom spektre od 1 900 až po 5 000 otáčok. Každé kupé radu 2 prichádza s osemstupňovým automatom, v testovanom aute bola jeho športová verzia Steptronic Sport.
Nechýba samozrejme ani systém Launch Control, ktorý umožňuje vodičovi vyraziť vpred doslova „na hrane“ možností auta pomocou optimalizovanej trakcie a tiež funkcia Sprint, ktorú vlastne ani netreba, pretože toto auto reaguje na plyn s neuveriteľnou ľahkosťou a rýchlosťou.
Štandardne má trojlitrový šesťvalec športový M podvozok, v „našom“ bol navyše príplatkový adaptívny. A tých 568 eur, ktoré zaň dáte, rozhodne nebudú „vyhodenými“ peniazmi. Získate tak totiž auto, ktoré pri „civilnej“ jazde vie byť na ceste až prekvapivo komfortné, rozhodne by sa v ňom nebáli ani dlhších jázd. Bez príplatku sú však v tejto verzii iné vymoženosti, napríklad sa štandardne dodáva s brzdovým systémom M Sport a s M športovým diferenciálom vzadu. Mimochodom – po technickej stránke, a to aj vrátane podvozku do veľkej miery vychádza z modelového radu 4.
Vyššie spomínané dlhé jazdy sa v ňom dajú absolvovať hlavne v dvoch, pretože miesta na zadných sedadlách nie je nazvyš, na druhú stranu, tie majú klasické delenie 40:20:40, takže tam máte aj otvor na lyže, navyše kufor ponúka veľmi slušný základný objem 390 litrov. Pravdu povediac, kabína mohla byť o niečo lepšie odhlučnená, cítiť to hlavne pri vyšších rýchlostiach. Aspoň taký bol náš pocit po prvých kilometroch.
Auto má obrovský prebytok výkonu, cítiť to na tom, ako vás pri stlačení plynového pedálu doslova vystrelí vpred. Na ceste však drží ako pribité, nielen vďaka výbornému podvozku a pohonu 4×4, ale aj vďaka prakticky ideálnemu rozloženiu hmotnosti 50:50 a 19-palcovým kolesám.
Je to naozaj autentické „oldschoolové“ BMW a keď v ňom vypnete všetky asistenčné systémy, tak si môžete užiť dnes už úplne výnimočný pocit, že auto máte dokonale pod kontrolou a „nehovorí“ vám do šoférovania žiadna elektronika. Ale zas – v tomto režime vám auto ani nič nedaruje, treba na to myslieť.
Interiér je po ergonomickej stránke v podstate dokonalý, niet mu čo vyčítať, aj keď priznávame, že BMW, aspoň teda spaľovacím modelom, by už nejaká zásadnejšia modernizácia kabíny celkom prospela.
Zaujímavým prvkom v testovanom aute, vybavenom ambientným podsvietením, sú perforované ozdobné lichobežníky nad lakťovými opierkami vo dverách, ktoré sú podsvietené a to podsvietenia môže mať aj trojfarebnú podobu loga divízie M. Športové sedadlá majú nielen vynikajúce bočné vedenie, ale sú tvarované tak, že budú vyhovovať aj robustnejším šoférom. Oceňujeme tiež farebný head-up displej, v športovom móde zobrazujúci aj otáčky.
Po prvých desiatkach kilometrov musíme povedať, že výnimočné dynamické vlastnosti a vysoko nadštandardnú jazdnú stabilitu sme od tohto modelu už podvedome očakávali – a naše očakávania v tomto smere auto viac než naplnilo. Čo nás zatiaľ príjemne prekvapilo, bol až nečakane dobrý cestovný komfort s adaptívnym podvozkom, ktorý určite odporúčame.
Najazdili sme s ním zatiaľ relatívne málo, aby sme sa vyjadrovali k spotrebe, to si necháme na štandardný test, ktorý máme naplánovaný niekedy na apríl, ale odhadom sa s touto verziou bude dať jazdiť s priemerom okolo 10 litrov, aj keď občas na plyn šliapnete o niečo razantnejšie.
A nová dvojka nás celkom prekvapila aj svojimi rozmermi – naživo je to naozaj pomerne veľké auto s impozantnou predĺženou masívnou prednou kapotou. Ak sa pozrieme pár rokov späť, aktuálne rozmery tohto kupé mal trojkový rad. Veľmi slušný je aj priestor vpredu a chválime športové sedadlá, ktoré sú napodiv aj dosť pohodlné.
Dizajnovo je prístrojovka podobná radu štyri, ničím extra nezaujala, materiály aj kvalita spracovania sú však hodné prémiovej značky a chválime prehľadný head-up displej. Chvíľami sme mali pocit, že pri diaľničných rýchlostiach je hluk v kabíne o niečo silnejší, než by sa patrilo, opäť však, to môže byť náhodný dojem, overíme si to počas týždňového testu. Čisto subjektívne priznávame, že fialová farba nám úplne nesadla, no na druhú stranu – len málokto sa za týmto autom neotočil.
Technické údaje, rozmery a ceny
Rozmery, objemy, hmotnosti
BMW M240i xDrive Coupe | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 537 |
Šírka (mm) | 1 838 (bez zrkadiel) |
Výška (mm) | 1 390 |
Rázvor náprav (mm) | 2 741 |
Objem kufra (l) | 390 |
Objem pal. nádrže (l) | 52 |
Pohotovostná hmotnosť, s vodičom 75 kg | 1765 |
Technické údaje
Motor | 3,0i 4×4 |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 6/24 |
Zdvihový objem (ccm) | 2 998 |
Max. výkon (kW/k pri ot. za min.) | 275/374 pri 5500 – 6500 |
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) | 500 pri 1900 – 5000 |
Prevodovka | automat 8 st., Steptronic Sport |
0 – 100 km/h (s) | 4,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) | 8,1 – 8,8 |
Komb. spotreba na 100 km, test (l) | – |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena BMW radu 2 Coupé (220i 135 kW) | 37 750 eur |
Základná cena BMW M240i xDrive Coupe | 54 300 eur |
Cena testovaného auta | 71 021 eur |