Nedávno sme pri teste jedného z „konvenčných“ modelov BMW so spaľovacím motorom poznamenali, že z hľadiska ergonómie sú interiéry mníchovskej značky spracované takmer bezchybne, ale zaslúžili by si dizajnovú modernizáciu.
Zásadný redizajn
Presne tá sa objavila v aute, ktoré sme mali možnosť vyskúšať, aj keď len v rámci prvej testovacej jazdy na pár hodín. Ide o MPV BMW 2 Active Tourer. MPV, teda veľkopriestorové rodinné autá, nie sú dnes v kurze, zo záujmu širšej verejnosti ich takmer úplne vytlačili crossovery a SUV. Ale je fajn, že sa napokon rozhodli dať tomuto autu v Mníchove druhú šancu.
Prešlo rozsiahlou modernizáciou a, okrem iného, dostalo aj kontroverzné „hypertrofované“ predné obličky, ktorým sme ani my nevedeli prísť na meno. Na tomto, relatívne menšom, aute však napodiv nepôsobia nepatrične, ťažko sa nám to píše, ale priznávame, že mu jednoducho svedčia.
Celkovo sa auto zdynamizovalo, pomohlo tomu napríklad aj viac zošikmené predné sklo. Rázvor, definujúci vnútorný priestor, sa nezmenil, má 2 670 mm, inak však auto oproti predchodcovi mierne podrástlo – je o 32 mm dlhšie, o 24 širšie a o 21 vyššie.
Zásadnou zmenou však prešiel interiér. Prakticky všetky ovládače sú už dotykové, centrálnym prvkom prístrojovky je veľký prehnutý displej, ktorý pozostáva z 10,25-palcového digitálneho prístrojového štítu a 10,7-palcového displeji infotainmentu. Z interiéru sa úplne vytratil legendárny otočný ovládač iDrive, nahradila ho plávajúca stredová konzola, na ktorej je napríklad aj štartovacie tlačidlo. Vodič má tiež pred sebou head-up displej, avšak v lacnejšom prevedení, keď sa dáta nepremietajú priamo na čelné sklo, ale na malú plôšku, ktorá sa vysunie z vrchnej časti prístrojovej dosky.
Ovládanie auta je celkom iné, mali sme pomerne krátky čas na to, aby sme si naň zvykli, ale prvý pocit je, že niektoré funkcie a nastavenie sú zbytočne schované v hĺbke menu. Viac sa s ním „pohráme“ až v štandardnom teste. Napriek tomu mohli byť niektoré hardvérové ovládače, napríklad pri klimatizácii, zachované. Ale opäť – je to len subjektívny pohľad po krátkom zoznámení sa s autom.
Zásadne sa posilnila aj technologická a bezpečnostná výbava – auto má doposiaľ najväčší výber systémov na automatizovanú jazdu a parkovanie, ktoré kedy boli k dispozícii pre kompaktný model značky BMW. Štandardná výbava obsahuje aj systém udržiavania rýchlosti s funkciou brzdenia. Ten teraz reaguje aj na protiidúcu premávku pri odbočovaní vľavo a na chodcov a cyklistov. Súčasťou štandardnej výbavy je aj parkovací asistent vrátane kamery a asistentu pre cúvanie.
Trochu sme mali problém nastaviť si pohodlný posed, samozrejme, treba rátať s tým, že ide o rodinné auto, takže sedíte podstatne vyššie. Inak je vnútorný priestor vpredu aj vzadu veľmi slušný, rovnako ako aj batožinový priestor s objemom 470 litrov.
Pod kapotou sme mali dvojlitrový naftový motor, zatiaľ sme najazdili len niečo vyše sto kilometrov s miernou prevahou okresiek a diaľnic nad cestami v meste, priemer sme na konci mali tesne nad päťlitrovou hranicou. Po prázdnych okreskách sme sa dostali bez problému aj na 4,5 litra.
Spoľahlivé na ceste
Jazdný komfort je dobrý, aj keď sme občas mali pocit, že na priečnych nerovnostiach auto „poskočilo“ o niečo viac, než by sme čakali. Asi by sme si 19-palcové príplatkové kolesá na tomto modeli odpustili a zostali maximálne pri „osemnástkach“. Určite nie je na škodu adaptívny príplatkový podvozok, ktorým bolo vybavené aj „naše“ auto, tých 700 eur, ktoré zaň dáte, nebude „vyhodenými peniazmi“.
Opäť – počkajme so závermi na štandardný týždňový test. Odhlučnenie kabíny však bolo príkladné, rozhodne sa s týmto MPV dá vyraziť aj na dlhšie jazdy. A pri nich oceníte aj naftový motor, ktorý vie byť aj agilný, pokiaľ to prevodovke jasne naznačíte výraznejším tlakom na akcelerátor, koniec-koncov 8,7 sekundy na stovku a k tomu maximálny krútiaci moment 360 Nm vôbec nie sú zlé hodnoty. Inak je pri bežnej jazde auto sprevodované „rodinne“ s dlhšími vyššími prevodmi.
Na „dvojkovom“ Active Toureri nás najviac zaujal radikálny „prekopaný“ interiér, z estetického hľadiska to (nielen) tento model už naozaj potreboval a fakt, je, že aktuálne vyzerá veľmi dobre. Páčila sa nám kombinácia bieleho auta s krémovo bielym interiérom a čalúnením sedadiel. Na zhodnotenie zmien z hľadiska ergonómie a jednoduchosti ovládania ešte budeme potrebovať viac času.
Dvojlitrový naftový motor s výkonom 110 kW bohato pre toto auto stačí, je dobrou voľbou nielen z hľadiska úspornosti, ale aj dynamiky. Samozrejme, je to rodinné auto, nečakajte, že bude „trhačom asfaltu“, puristickí fanúšikovia značky naň možno budú pozerať s trochou dešpektu, už len napríklad pre predný náhon. No treba byť objektívny – v skutočnosti veľmi dobre reaguje na volant, riadenie je naozaj presné a ak trochu v zákrutách pridáte, budete prekvapení jazdnou stabilitou aj pri jeho o niečo vyššom ťažisku.
Technické údaje, rozmery a ceny
Rozmery, objemy, hmotnosti
BMW 218d Active Tourer | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 386 |
Šírka (mm) | 1 824 (bez zrkadiel) |
Výška (mm) | 1 576 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Objem kufra (l) | 470 |
Objem pal. nádrže (l) | 45 |
Pohotovostná hmotnosť, s vodičom 75 kg | 1 620 |
Technické údaje
Motor | 2,0d |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 995 |
Max. výkon (kW/k pri ot. za min.) | 110/150 pri 3 750 – 4 000 |
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) | 360 pri 1 500 – 2 500 |
Prevodovka | automat 7 st., Steptronic |
0 – 100 km/h (s) | 8,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 220 |
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) | 4,8 – 5,3 |
Komb. spotreba na 100 km, test (l) | 5,1 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena BMW Active Tourer (218i, AT, 100 kW) | 32 100 eur |
Základná cena BMW 218d Active Tourer | 35 850 eur |
Cena testovaného auta | 52 212 eur |