Test: Volkswagen Multivan T6.1 - univerzálnejší osobný van asi neexistuje

Na trhu je len málo áut, ktoré si naozaj zaslúžia prívlastok "ikonické". Multivan k nim jednoznačne patrí. Imidžom, jazdnými vlastnosťami, komfortom a, samozrejme, aj cenou.

27.02.2022 07:00
debata (1)
Volkswagen Multivan T6.1 ponúka naozaj... Foto: Pravda, Martin Domček
Volkswagen Multivan T6.1 (2022) Volkswagen Multivan T6.1 ponúka naozaj nadštandardný a navyše mimoriadne variabilný vnútorný priestor.

Multivan je skutočne ikonickým autom, stal sa ním ešte v polovici minulého storočia a nič sa na tom nezmenilo doteraz. Na svete je už jeho siedma inkarnácia, my sme však testovali modernizovanú šiestu s označením 6.1. Tá sa stále predáva a ešte aj nejaký čas bude, paralelne s najnovšou verziou. Už len preto, lebo najnovšia generácia nie je ešte dostupná vo verzii 4Motion, teda ako „štvorkolka“.

Volkswagen Multivan T6.1 (2022)
Volkswagen Multivan T6.1 (2022)
+4Volkswagen Multivan T6.1 (2022)

O vonkajšom dizajne asi ani netreba hovoriť, ten sa v priebehu rokov menil len minimálne, „krabicový“ tvar sa stal akýmsi poznávacím znakom tohto luxusného vanu, podobne ako je to napríklad aj pri Jeepe Wrangler.

Naozaj neprehliadnuteľné

Možno len pri vzhľade upozorníme na prívlastok „Edition“, ktorý mala nami testovaná verzia. Ten znamená, že toto luxusné a technologicky vyspelé auto dostanete v ešte luxusnejšom a technologicky vyspelejšom prevedení. V praxi sa pod týmto názvom skrýva výbavový balík obsahujúci napríklad osvetlený nástupný schodík pre pasažierov vzadu s nápisom Edition, B-stĺpik v čiernej farbe, elektricky nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá v čiernej farbe, LED predné svetlomety s automatickým nastavovaním výšky svetlometov a zadné LED svetlomety sú stmavené.

Ďalej je súčasťou tejto výbavy tempomat s obmedzovačom rýchlosti a predné hmlovky s prisvecovaním do zákrut. Spolu takmer 2 800 eur za tieto vymoženosti nie je málo, no Multivan nie je lacným autom a už roky sa na to ani nehrá.

Napriek tomu je oň neustále veľký záujem. Dôvod je jednoduchý – obrovský vnútorný priestor, ktorý je navyše neuveriteľne variabilný a nadštandardne kvalitné spracovanie, v ktorom sa za volantom cítite temer ako v luxusnej limuzíne. V prípade „nášho auta“ určite stojí za zmienku aj 200 naftových koní v spojení so 7-stupňovou dvojspojkou DSG a pohonom 4×4, ktorý vo Volkswagene označujú ako 4Motion.

Volkswagen Multivan T6.1 (2022)
Volkswagen Multivan T6.1 (2022)
+12Volkswagen Multivan T6.1 (2022)

V interiéri máte sedem miest – dve v prvom a druhom rade, tri v treťom. Sedadlá sú posuvné v naozaj premyslenom koľajnicovom systéme, v ktorom na ich premiestňovanie netreba vyvinúť takmer žiadnu námahu. A všetky ponúkajú pasažierom naozaj obrovský priestor, samozrejme, ak sú zadné posunuté viac k piatym dverám, teda uberajú z priestoru v kufri. Pri ňom automobilka neuvádza objem, lebo v aute máte niekoľko možností konfigurácie a jednotlivé sedadlá možno vyberať a aj posúvať. Preto uvádza len plochu, tá je 4,3 štvorcového metra. Ako ju využijete, je na vás.

Dokonale variabilné

Ak posuniete sedadlá v treťom rade úplne dozadu, tak označenie „kufor“ získa len symbolický význam. Treba však povedať, že v tomto nastavení majú aj pasažieri v treťom rade pred sebou toľko miesta, že si môžu temer vystrieť nohy. To sme, samozrejme, trochu prehnali, pravdou je, že sedadlá v treťom rade netreba vôbec posúvať na doraz dozadu, aby sa tam dalo sedieť. Nájsť rozumný kompromis medzi priestorom pre náklad a pre nohy cestujúcich vzadu naozaj nie je problém.

A nielen to. Sedadlá v druhom rade možno úplne jednoducho otočiť proti smeru jazdy. Vďaka posuvnej konzole, ako inak, tiež v koľajniciach, z ktorej možno jednoducho vysunúť a rozložiť okrúhly stolík, si tak možno vytvoriť improvizovanú obývačku. V nej sedia ľudia v druhom a treťom rade tvárami proti sebe. Alebo možno sklopiť sedadlá v druhom a treťom rade tak, že tam vzniknú ležadlá, takže stráviť v aute jednu-dve noci počas festivalu alebo predĺženého víkendu nie je problém. Najmä, ak v ňom máte, podobne ako my, aj príplatkové nezávislé kúrenie.

Ak chcete, môžete si vnútri spraviť aj... Foto: Pravda, Martin Domček
Volkswagen Multivan T6.1 (2022) Ak chcete, môžete si vnútri spraviť aj "obývačku".

Pritom máte stále na ceste mimoriadne komfortné auto s veľkým dôrazom na vnímanú kvalitu a aj na moderné technológie. Menu infotainmentu je jednoduché a naozaj prehľadné. Aj keď hlasitosť ovládate nie celkom vydareným spôsobom pomocou dotyku, pre nastavenie klimatizácie máte k dispozícii klasické hardvérové ovládače, čo je fajn. Potešila aj podpora bezdrôtového pripojenia k Apple Play a Android Auto, takže smartfón si možno pohodlne nechať v priehradke určenej na jeho (bezdrôtové) dobíjanie – pravda, ak sa vám tam zmestí.

Pocit nadštandardnej kvality vás neopustí ani počas jazdy. Kabína je tak výborne odhlučnená, že naftový motor pod kapotou v nej prakticky vôbec nepočuť. A vďaka výbornému podvozku je aj cestovný komfort na vysokej úrovni. Auto si dokáže veľmi dobre poradiť aj s väčšími priečnymi a pozdĺžnymi nerovnosťami. Aj keď nie je najľahšie, tak vďaka krútiacemu momentu 450 Nm, dostupnému od 1 400 otáčok, auto nemá s predbiehaním, respektíve s dynamikou najmenší problém.

Auto, ktoré vás bude naozaj baviť

Netvrdíme, že DSG prevodovka v ňom pracuje najrýchlejšie, ale na pomery veľkých vanom vie väčšinou naozaj pomerne rýchlo a výrazne zrýchliť. Iba občas si dá, napríklad pri rozbiehaní z križovatky, trochu načas. Zato spotreba je výborná. My sme najazdili takmer 800 kilometrov, polovicu z toho po diaľniciach na hranici povoleného limitu, čo nám trochu zdvihlo priemer, no na konci jazdy aj tak zostal tesne pod deviatimi litrami.

Aby sme nezabudli – k dispozícii máte aj pohon 4×4, ktorý pomáha na povrchoch s horšou trakciou a zvyšuje stabilitu v zákrutách. Oceníte ho napríklad aj vtedy, ak chcete ráno po ešte orosenej tráve vyraziť von z kempu miernym kopčekom.

Jedným z poznávacích znakov výbavy Edition sú... Foto: Martin Domček, Pravda
Volkswagen Multivan T6.1 (2022) Jedným z poznávacích znakov výbavy Edition sú aj zatmavené zadné svetlá.

Z nášho pohľadu patrí Multivan k autám, ktoré si označenie „ikona“ naozaj zaslúžia. Ako sme už napísali, rozhodne nepatrí k lacným modelom a ani k tým, ktoré si niektorí kupujú kvôli imidžu. Každý, kto si ho zadováži, vie veľmi presne, prečo to robí a podľa nás len málokto bude jeho kúpu ľutovať.

Kombinácia luxusu s výborným cestovným komfortom, naozaj obrovským variabilným vnútorným priestorom doplneným o množstvo viditeľných a aj skrytých odkladacích priestorov a zásuviek a s úsporným motorom s automatom a pohonom 4×4 z neho robí unikátny model, ktorý na trhu prakticky nemá priamu konkurenciu. A to najdôležitejšie – nie je to len nejaké pohodlné a praktické „približovadlo“, jazda v ňom vás bude naozaj baviť!

Technické údaje, rozmery a ceny

Rozmery, objemy, hmotnosti

Volkswagen Multivan T6.1 Edition, 4×4
Dĺžka (mm) 4904
Šírka (mm) 1904
Výška (mm) 1 950
Rázvor náprav (mm) 3 000
Priestor pre cestujúcich/ba­tožinový priestor, plocha (m2) 4,3
Objem pal. nádrže (l) 80
Prevádzkový hmotnosť od 2 099
   

Technické údaje

Motor 2,0 diesel, 4×4 (4Motion)
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 968
Max. výkon (kW/k pri ot/min.) 146/199 pri 3 800 – 4 000
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) 450 pri 1 400 – 2 400
Prevodovka automat 7 st., DSG
0 – 100 km/h (s) 10,3
Max. rýchlosť (km/h) 198
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) 8,5 – 8,7
Komb. spotreba na 100 km, test (l) 8,9
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Volkswagen Multivan (2.0 BiTDI 150 kW, 7st. DSG, 4MOTION) 60 936 eur
Cena testovaného auta Volkswagen Multivan Edition(2.0 BiTDI 150 kW, 7st. DSG, 4MOTION) 77 280 eur

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #test auta #autotest #Volkswagen Multivan #rodinný van
Články podľa značiek