Na umocnenie dojmu z porovnania tradície a moderny sme vozidlo zobrali do rázovitej obce Čičmany. Dizajn je podľa najnovšieho trendu Kie provokatívny. Nesie sa v štýle „jednota protikladov“. Niekomu sa páči predná maska, niekomu skôr bacuľatý zadok. Ja preferujem dravú prednú masku. Auto nielenže pôsobí široko, ale so svojimi 4,3 metrami je dlhšie, s karosériou v prevedení crossover a obrovskými 20-palcovými kolesami. Zaujímavosťou svetelnej hry je smerovanie svietenia zadných smeroviek neobvykle od hora dole. Priestrannosť v tomto aute je hlavným slovom, zaujme skôr ako ticho vznikajúce zásluhou elektoromotora. Objem je cítiť v batožinovom priestore, na nohách aj úschovných miestach v kabíne.
Na redakčný test sme dostali zadnokolku, čo znamená, že sme mali jeden elektromotor umiestnený v zadnej časti auta. V prípade pohonu obidvoch náprav by bol vpredu umiestnený druhý elektormor, čím by sa ale znížil objem úložného boxu na káble pod prednou kapotou o 30 litrov.
Elektroautomobilita ako jedna z možností budúceho vývoja automobilového priemyslu má svoje zastúpenie v kórejskej značke Kia prostredníctvom modelu EV6
Výkon elektromotora je 168kW a krútiaci moment od najnižších otáčok až 350 Nm. Výhodou našej verzie je kapacita batérie až 77,4 kWh. Batéria je umiestnená pozdĺž celej podlahy / batéria je rozmiestnená rovnomerne pod celou podlahou, čo (rovnomerne) vyrovnáva váhu vozidla dosahujúcu skoro dve tony. Aj napriek vyššej hmotnosti má vozidlo zrýchlenie 7,3 sekundy na sto kilometrov. Čo ale treba brať do úvahy, sú podmienky, v akých elektrická Kia jazdí. My sme ju testovali v teplotách od 4 do 6 stupňov Celzi a obuté sme mali zimné pneumatiky. Po nabití batérie na 95 percent nám palubný počítač ukazoval dojazd 339 km, ak používame klimatizáciu. Musím povedať, že počítač naozaj presne vypočítaval dojazd, čo potvrdil skutočný nájazd kilometrov. Ani náznakom sa nám však nepodarilo dosiahnuť papierovú spotrebu 17,2 kWh na sto kilometrov.
Po najazdení 565 kilometrov po diaľnici, v meste ale aj na okreskách a v horách, bola naša spotreba priemerne 22,6 kWh. Po diaľnici v rýchlosti od 120 km/h s rýchlym predbiehaním sme skončili so spotrebou 23,7 kWh. Veľmi optimistická bola spotreba z vysoko položenej dedinky, kedy sme vďaka rekuperácii mali nulovú spotrebu ešte aj niekoľko kilometrov po rovinke.
Za pomoci využívania grátis nabíjacích staníc pri obchodných centrách sme za nabíjanie nezaplatili ani cent. Avšak čas, ktorý sme minuli na čakanie, nás tiež dačo stál. V rýchlonabijačkách dosahoval výkon nabíjania od 41 do 49kWh. Kia sa pýši možnosťou rýchlonabíjania s výkonom 240 kWh, kedy je batéria z 10 na 80 percent nabitá za 17 minút. Na túto možnosť avšak zatiaľ chýba rozsiahlejšia infraštruktúra.
V dnešnej uponáhľanej dobe sa stala nabíjacia stanica akýmsi miestom, kde sa stretávajú majitelia, ale i fanúšikovia elektoromobilov a vymieňajú si skúsenosti s vozidlami. Kia EV6 určite zaujala a spôsobovala záujem okoloidúcich.
Hovorí sa, že na elektroauto sa musí chvíľku zvykať. Ten jednotvárny zvuk sa dá síce umelo nastaviť, avšak na čo si netreba zvykať je pohodlný interiér a palubná doska. Kia EV6 poteší pohodlnými prednými sedačkami s futuristickými hlavovými opierkami a dvoma prehľadnými 12-palcovými displejmi s množstvom informácii. Musím pochváliť volant, ktorý svojím takmer obdĺžnikovým tvarom pripomína ten z monopostu F1. Jeho rýchle zahriate, tak isto ako aj zahriatie sedadiel, zlepšuje tepelný komfort elektromobilu. Nemožno zabudnúť ani ventilovanie sedadiel. Ovládanie vyhrievania a ventilácie je na stredovej opierke, ako to môžeme vidieť v luxusných vozidlách. Tam tiež nájdeme otočný ovládač na jazdu vpred, dozadu, neutrál či parkovanie.
Dlho som hľadal ovládanie rádia, ktoré je geniálne vymyslené jednoduchým prepnutím ovládacej lišty v stredovom paneli pod obrazovkou. Spojenie klimatizácie s jednoduchým prepnutím jedného dotykového gombíka na mediálne ovládanie je rozumné.
Čítajte viac COTY 2022: Európskym autom roka je Kia EV6. Ruské hlasy sa ale nepočítali!Z jazdných režimov sú v ponuke Eco, Normal a Sport. Väčšinu času sme jazdili v Eco móde, tu je však nástup rýchlosti obmedzovaný. Toto je cítiť najmä ak počas jazdy prepnete zo športového do na ekonomického režimu, rekuperácia vozidla sprevádzaná brzdením je razantná a veľmi citlivá. Pre zlé adhézne podmienky je možnosť aktivovať režim snow. Ten sme skúsili na ľade a snehu, keď sa toto ťažké auto nechcelo rozbehnúť a preklzávalo.
Jednou vetou by som ešte vyzdvihol moderné asistenčné systémy, ktoré ma dopravili po diaľnici ako v nejakej vesmírnej lodi. V Európe sa až 19 percent nových automobilov predá ako elektrických alebo plug-in hybridov. Môj pozitívny dojem na Kiu EV6 potvrdilo nedávne ocenenie Auto roka 2022 v Európe.
Technické údaje
Motor | synchrónny s permanentnými magnetmi |
---|---|
Pohon | zadný |
Výkon | 168 (219) kW/k |
Krútiaci moment | 350 Nm |
Kapacita akumulátora | 77,4 kWh |
Zrýchlenie | 7,3 sekundy |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Prevádzková hmotnosť | 1 920– 2 000 kg |
Objem batožinového priestoru | 520 litrov a 52 litrov vpredu |
Spotreba výrobca | 17,2 kWh WTLP |
Spotreba počas testu | 22,6 kWh |
Cena | od 53 390 verzia GT-Line, €, testované vozidlo 58 480 € |