Test: Land Rover Defender - suverén na ceste aj v teréne

Testovaný Defender bol až prekvapivo komfortný a úsporný na ceste, suverénny v teréne a ponúkol naozaj obrovský vnútorný priestor.

06.03.2022 07:00
debata (4)
Čelná maska je nezameniteľná, odkazuje nielen... Foto: Pravda, Martin Domček
Land Rover Defender 110 D200 (2022) Čelná maska je nezameniteľná, odkazuje nielen na iné modely, ale hlavne na svojho predchodcu.

Keď sme niekedy v roku 2016 písali, že legedárny Defender mieri do histórie, bolo nám to celkom ľúto. Z nášho pohľadu to bol totiž v záplave SUV jeden z dvoch naozaj drsných off-roadov na našom trhu. Tým druhým bol Jeep Wrangler.

Iste, bolo tu vtedy ešte aj Pajero a ani upravený Land Cruiser nebol na zahodenie. A, samozrejme, nezabúdajme ani na „géčko“ od Mercedesu, pokiaľ teda mal nejaký šialenec odvahu vziať auto s cenou začínajúcou na šesťcifernej sume do drsnejšieho terénu a utopiť ho niekde v brode. Ale nejako sme nemali pocit, že to bolo „ono“. Budeme subjektívni – ak off-road, tak za nás Defender alebo Wrangler. Aspoň vtedy sme to tak videli.

Vydarená reinkarnácia

Potom začali presakovať informácie, že v Land Roveri predsa len nad Defenderom nezlomili palicu a príde v novej podobe. A skutočne sa na prelome tejto a uplynulej dekády objavil, avšak v navonok podstatne uhladenejšej podobe. Vyzeral skôr ako trochu drsnejší klon Discovery. Navyše s dvojlitrovým štvorvalcom (!) pod kapotou a nabitý množstvom „zbytočnej“ elektroniky, ktorá vám je v teréne viac na škodu, než na osoh… Priznávame, nenadchlo nás to a dosť sme nad ním ohrnovali nos. Aspoň spočiatku.

Land Rover Defender 110 D200 (2022)
Land Rover Defender 110 D200 (2022)
+11Land Rover Defender 110 D200 (2022)

Následne sa však objavil v prvých testoch a reakcie boli úplne odlišné, než sme čakali. Stal sa z neho vraj „drsniak v obleku“. Navonok elegantný, ale terénnymi schopnosťami blízky pôvodnému. Aspoň podľa tých, čo ho už otestovali pred nami. Nám sa dostal do rúk po prvýkrát na jeseň v roku 2020. A my sme sa mu museli následne v duchu – a teraz aj verejne – za všetok pôvodný dešpekt vyplývajúci z neznalosti ospravedlniť.

Land Roveru sa podarilo skutočne niečo temer nemožné – oživil legendu v úplne inej inkarnácii, ktorá sa však už prakticky od prvého dňa stala ikonickou rovnako ako jej predchodca. A svedčia o tom aj predaje. Z Defenderu je bezkonkurenčne globálne najpredávanejší model Land Roveru.

Dokonca aj na Slovensku bol za uplynulý rok Defender na našom trhu jednoznačne najpredávanejším Land Roverom. Predalo sa ich spolu 157. Len pre zaujímavosť, druhý skončil Discovery. Z neho sa, vrátane verzie Discovery Sport, predalo 117 kusov. Ako na nás Defender „na prvý pokus“ zapôsobil, si môžete prečítať v obsiahlom teste na nasledujúcom linku, kde podrobnejšie píšeme aj o zmenách v interiéri, exteriéri a najmä o jeho nových technológiách:

Land Rover Defender 110 D240 First Edition - test 2020 Čítajte viac Test: Land Rover Defender 110 – v teréne predátor, na asfalte Range Rover

Na začiatku tohto roku sme otestovali Defender druhýkrát, avšak už podstatne iný. Pod jeho kapotu sa vrátili výborné naftové šesťvalce a testované auto bolo navyše vybavené aj príplatkovým balíkom Explorer.

S expedičným imidžom

Jeho súčasťou sú napríklad klasické lapače nečistôt vpredu a vzadu, nálepka na kapote v matnej čiernej farbe, skladací bočný rebrík na strechu, ochranné lemy blatníkov, vyvýšené nasávanie vzduchu, expedičný strešný nosič a vonkajší nosič na výstroj (rozumej – zboku pripevnená uzamykateľná výklopná skrinka).

Stredový box je naozaj obrovský. Až tak, že ak... Foto: Martin Domček, Pravda
Land Rover Defender 110 D200 (2022) Stredový box je naozaj obrovský. Až tak, že ak ho nechcete, možno ho teoreticky vymeniť za tretie sedadlo.

Tak získalo auto, i napriek tomu, že inak bolo takmer v základnej výbave a s najslabším z naftových šesťvalcov, zaujímavý expedičný imidž. Najmä v testovanej čierno-bielej kombinácii vrátane špeciálnych bielych off-roadových plechových zosilnených diskov. Zvlášť treba zmieniť najmä strešný nosič, ten má totiž – aj vďaka spevnenej streche – nosnosť až 300 kilogramov, takže zbaliť sa s ním na dlhšiu niekoľkodňovú jazdu naozaj nie je najmenší problém.

K príplatkovej výbave auta ešte patrili trojzónová klimatizácia so zvýšeným výkonom a senzorom kvality vzduchu, odnímateľné ťažné zariadenie, bezkľúčový prístup, vyhrievané predné a zadné sedadlá balík asistenčných systémov a pár ďalších drobností. To zvýšilo cenu auta z pôvodných necelých 60-tisíc na takmer 69-tisíc eur a k tomu stál necelých 5-tisíc ešte vyššie spomínaný „expedičný“ balík Explorer.

Land Rover Defender 110 D200 (2022)
Land Rover Defender 110 D200 (2022)
+13Land Rover Defender 110 D200 (2022)

Pod kapotou sme mali trojlitrový naftový 6-valec s výkonom 147 kW, respektíve 200 koní a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm, doplnený bol 8-stupňovým autom. To, čím auto prekvapilo, bol vysoký cestovný komfort. Aj keď mnohí chvália odhlučnenie, my nemôžeme. Nie však kvôli autu, ale výbave – v kombinácii so šnorchlom, AT pneumatikami a najmä pomerne masívnym strešným nosičom skrátka tichí byť nemôžete. Ani v testovanom Defenderi a ani v žiadnom inom aute. To je jednoducho daň za výbavu.

V podstate sa v ňom ale veziete rovnako komfortne ako v luxusnom SUV. A tak vyzerá aj prístrojovka s kompletne novým infotainmentom s kombináciou klasických a hardvérových ovládačov. Na menu a množstvo funkcií si budete musieť zvykať, no prekvapila nás naozaj rýchla odozva celého systému.

Strešný nosič zvládne až 300 kilogramov. S... Foto: Pravda, Martin Domček
Land Rover Defender 110 D200 (2022) Strešný nosič zvládne až 300 kilogramov. S vecami na ňom nie je šanca bez rebríku manipulovať.

A keď k tomu prirátame príplatkové kompletne vyhrievané sedadlá a trojzónovú klimatizáciu, tak nový Defender je naozaj dobrým autom aj na dlhé dovolenkové jazdy. Navyše úsporným. My sme s ním jazdili pár hodín v teréne, približne polovicu kilometrov sme najazdili po diaľniciach, štvrtinu po okreskách a štvrtinu po meste. A výsledný priemer bol 9,3 litra. Teda s menšou terénnou vložkou a prevahou diaľničných jázd sme sa s týmto 2,5-tonovým obrom zmestili do „oficiálnych“ čísiel. Spotrebu má auto naozaj super.

Nápomocný v teréne

Na rozdiel od luxusnejšieho auta sa Defender nestratí ani v náročnejšom teréne. Tu opäť musíme pochváliť off-roadové režimy, ktoré sú navrhnuté tak, aby s nimi terénnu jazdu bezpečne zvládol aj úplný laik s dostatkom odvahy. Napriek tomu si treba dávať pozor, elektronika, nech je akokoľvek sofistikovaná, fyziku neoklame. Pozor spolu s vami vedia dávať v teréne kamery. Môžete si ich totiž prepnúť od off-roadového režimu, v ktorom perfektne vidíte to, čo máte nielen priamo „pod predkom“ auta, ale aj pri jednotlivých kolesách.

Dokonca vo vode. Tí, čo chodia s autom do neznámeho terénu už iste zažili situácie, keď si brod pred autom radšej prešli najprv peši a palicou vyskúšali, či sa niekde prudšie nezvažuje a akú má hĺbku. Tú hĺbku vám dokáže v Defenderi zmerať aj zabudovaný sonar. Z hľadiska terénnej výbavy sme mali iba „light“ verziu a nemohli sme sa ani hrať s nastavovaním svetlej výšky. Ale keď to myslíte vážne s jazdou mimo ciest, môžete si Defender nakonfigurovať v naozaj „drsnej“ výbave.

K dispozícii je redukcia, dve uzávierky (aktívny zadný diferenciál), trakčné režimy systému Terrain Response 2 a terénny tempomat. V teréne si dokonca môžete zvoliť automatický režim, ktorý vyhodnocuje cestu pred autom a prispôsobuje jej ako trakciu, tak aj svetlú výšku. Tuhé nápravy sú samozrejme minulosťou, inak by auto nebolo tak komfortné, no pokročilá elektronika a špeciálne zavesenie kolies ich dokážu do veľkej miery nahradiť.

Záver

Z nášho pohľadu patrí nový Defender k najuniverzál­nejším SUV na trhu. Na cestách je pohodlný, i keď, samozrejme, jeho vyššie ťažisko a veľkú hmotnosť v náklonoch pri zákrutách cítite. Napriek svojim rozmerom a hmotnosti dokáže jazdiť až prekvapivo úsporne, ponúka naozaj obrovský priestor v kabíne vpredu aj vzadu, navyše s množstvom odkladacích priestorov. V teréne sa mu z konkurentov v súčasnosti vyrovná len málokto.

Zadné dvere sú masívne, s rezervou pomerne... Foto: Pravda, Martin Domček
Land Rover Defender 110 D200 (2022) Zadné dvere sú masívne, s rezervou pomerne ťažké a najmä vo svahu sa s nimi zle manipuluje.

V základe ceny nevyzerajú vôbec zle, keď sa však začnete „hrať“ s doplnkovou výbavou a siahnete po silnejšom agregáte, môžete pokojne atakovať šesťcifernú sumu. Ak sa uskromníte, kúpite ho v rozumnej výbave v sumách niekde okolo 70-tisíc eur. Je to presne ten typ auta, ktorý si mnohí kupujú srdcom, no keď sa pozriete reálne na to, čo v ňom získavate, nemal by ani rozum príliš protestovať.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #off-road #Land Rover Defender #test auta #autotest
Články podľa značiek