Škodovka urobila skvelú prácu. Jej prvý čisto elektrický model na platforme MEB už stihol zabodovať v ankete Európske auto roka 2022. Skončil na piatom mieste. Síce nejde o medailovú pozíciu, ale sesterský VW ID.4 nemal ani len tú česť preniknúť do finálovej sedmičky. Z elektromobilov predbehli elektrickú Škodovku len Hyundai Ioniq 5, Renault Mégane E-Tech a víťazná Kia EV6. S Enyaqom iV sme v redakcii už mali tú česť. Išlo o verziu iV80 so zadným náhonom, bohatou výbavou First Edition a výkonom 150 kW. Už vtedy na nás Enyaq urobil skvelý dojem i keď cenou poriadne vytŕčal z davu. Stále totiž platí, že elektrické autá sú pre väčšinu z nás absolútne nedostupné. Zvlášť bez dotácií, o ktorých nepočuť už dva roky.
Miesto chrómu čerň
Teraz sme si sadli za volant ešte atraktívnejšej a samozrejme aj drahšej verzie. Vlastne najdrahšej, pretože kým nedorazí Enyaq RS a Enyaq Coupé iV, je práve 80× Sportline elektrickou vlajkovou loďou Škody. Začína na takmer 54 000 eurách, ešte o 4 000 eur vyššie ako bežná „osemdesiatka“. Za tento rozdiel toho ale dostanete naozaj veľa. Vidieť to na prvý pohľad. Už i tak vydarený dizajn obohatil Sportline o lesklé čierne prvky na nárazníkoch či čierny lem masky. Chróm vystriedala klavírna čerň aj na spätných zrkadlách, strešných nosičoch a lemoch okien. Nájdete ju tiež na výplete veľkého otvoru v nárazníku a zadnom „difúzore“. Čierne je dokonca aj logo a nápis Škoda. Naopak, prahy sú lakované vo farbe karosérie.
V našom prípade bielej, čo nie je vôbec zlá voľba, pretože práve s ňou vynikne najviac farebný kontrast. Zabudnúť nesmieme ani na antracitové kolesá. Mali by mať priemer 20-palcov, ale my sme mali menšie devätnástky, pravdepodobne kvôli zimnému obutiu. To ale športovému espritu Enyaqu nijako neublížilo. Balík Sportline Enyaqu naozaj svedčí. Zvlášť ak sa môžete pochváliť príplatkovou osvetlenou maskou LED Crystal Face, za ktorú su Škoda účtuje 667 €. Sympatické je, že i keď Enyaq spadá do triedy SUV, nepôsobí vďaka kompaktným rozmerom a výške podvozka redukovanej o 15 mm, ťažkopádne. Skôr ako mierne zvýšené kombi. To oceníte práve pri Sportline, ktorý provokuje vaše šoférske ambície.
Solídny interiér
Aj interiér prešiel „tuningom“. Privíta vás športovými sedadlami s integrovanými opierkami hláv. Čalúnené sú Alcantarou v kombinácii s vláknom Suedia. Hoci majú výraznejšie bočné opory, stále sú dostatočne komfortné a vyhrievané. Špecifický je skosený 3-ramenný kožený volant a dekorácie evokujúce brúsený hliník. Športovú atmosféru dotvára čierny strop, ambientné osvetlenie alebo hliníkové pedále. Celkovo pôsobí kabína veľmi hodnotne, hodnotnejšie ako v sesterskom VW ID.4. Posed je príjemný, takmer ako v bežnom kombi, pretože nesedíte tak vysoko ako v klasických SUV. Oceníte aj lakťovú opierku. Infotainment sme komentovali už v prvom teste. A v prípade Sportline sa nemení.
Škoda len, že Enyaq iV nemá, tak ako Audi Q4 e-tron, plnohodnotný prístrojový panel, ale len malý displej. Mnohé vynahrádza veľká 13-palcová obrazovka infotainmentu s brilantným rozlíšením a rýchlymi reakciami. Head-up displej sme na palube nemali, hoci ho Škoda ponúka aj s funkciami rozšírenej reality. Lenže táto náhrada „prístrojovky“ z vás vytiahne nemalých 1 673 eur. Popri tom všetkom ostáva Enyaq iV aj vo verzii Sportline stále nesmierne praktickým autom s mimoriadne priestranným interiérom. Ani vzadu sa nemáte na čo sťažovať. Sedáky aj operadlá sú plnohodnotné a na kolená aj nad hlavou ostáva veľkorysá rezerva. K tomu pridáva iV 80× USB-porty pre zadných cestujúcich a 3-zónovú klimatizáciu, ktorú môžete ovládať zo zadných sedadiel.
Nezaostáva ani kufor s objemom 585 litrov. To je o 64 viac v porovnaní s Karoqom ale o 165 menej ako v Kodiaqu. Po sklopení sedadiel dlených v pomere 2 : 3 stúpne využiteľná kapacita až na 1 566 litrov. Prístup uľahčuje elektricky ovládané veko, široký vstupný otvor aj nakladacia hrana lícujúca s podlahou. Pod ňou je ešte miesto na odloženie nabíjacieho kábla a lepiacu sadu. Vychytávkou sú bočné háčiky a drážky po bokoch, kde môžete zafixovať podlahu tak, aby nevznikol schod medzi kufrom a sklopenými operadlami. Mimochodom, sklápajú sa priamo z batožinového priestoru. Enyaq je štedrí tiež na odkladacie schránky, len škoda, že tie v stredovom tuneli nie sú zakryté roletkou. Kazí to dojem solídneho spracovania kabíny.