Elektrická Škoda Enyaq sa na trhu čistých elektromobilov (BEV) prihlásila o svoje miesto s až nečakanou razanciou. Stala sa v uplynulom roku najpredávanejším elektromobilom v Česku, na Slovensku a aj v rámci Európy jej patrilo miesto v polovici rebríčku Top 10 najpredávanejších elektromobilov. Ak nerátame dopredávajúce sa odstavené Citigo je Enyaq v súčasnosti jediným čisto elektrickým autom v portfóliu automobilky Škoda.
Success story
Aktuálne sa z tohto modelu predalo už vyše 50-tisíc kusov, pričom počet objednávok výrazne prekročil stotisícovú hranicu. Zo štatistík vyplýva, že 70 percent zákazníkov sa rozhoduje pre výkonnejší variant s 82 kWh batériou. Zatiaľ najsilnejšími trhmi sú pre Enyaq Nemecko, Nórsko a Holandsko, čo asi neprekvapuje.
Teraz svoje modelové portfólio Škoda rozšírila o druhú – a mimoriadne populárnu – karosársku verziu, ktorou je SUV-coupé. Tú sme mali možnosť vyskúšať na talianskych cestách – a to hneď v najvýkonnejšej 300-koňovej verzii RS. Predstavitelia automobilky odhadujú, že na drahšie kupé bude globálne pripadať asi tretina predajov Enyaqu, v našich končinách to bude zrejme o niečo viac. Na náš trh prichádza najprv v top verzii RS, ktorej cena začína nad hranicou 58-tisíc eur.
Určitou nepríjemnosťou je, že mladoboleslavská automobilka, rovnako ako aj iné značky, aktuálne bojuje s nedostatkom čipov, polovodičov, káblových elektrických zväzkov a ďalších komponentov. To je, okrem iného, dôsledok vojny na Ukrajine a výrazne to poznačuje výrobu, ktorá teraz pri Enyaqu viac stojí, než beží. Testované kupé malo prísť do slovenských showroomov ešte pred letom, no zrejme sa k prvým zákazníkom dostane až koncom roku, čakacie doby sa výrazne predlžujú.
V nadpise tohto testu je uvedené, že sme vyskúšali najdrahší model automobilky Škoda. Pravdou však je, že z nášho pohľadu tam určite mohlo byť aj „najkrajší“. Je to samozrejme čisto subjektívne hodnotenie, no z nášho pohľadu je Enyaq Coupé RS skutočne aj najkrajším modelom v portfóliu českej automobilky.
Špecifiká kupé
Pozrime sa najprv na to, čím sa kupé od klasického Enyaqu odlišuje. Samozrejme, v prvom rade strešnou líniou, ktorá klesá od B stĺpika mierne dozadu a prechádza do piatych dverí s ostro lomenou odtrhovou hranou. Priestor vzadu, vrátane toho nad hlavou, je prakticky identický, ako v SUV verzii. Ani pri výške takmer 190 centimetrov sme nemali problém po komfortnom nastavení predného sedadla posadiť sa dozadu „za seba“. A objem kufra na úrovni 570 litrov tiež hovorí sám za seba.
Pokiaľ ide o ďalšie rozmery, tak Enyaq Coupé iV ma dĺžku 4 653 mm, jeho šírka je 1 879 mm a výška 1 622 mm. Veľmi slušný rázvor 2 770 mm opticky predlžujú štandardne dodávané bočné prahy lakované vo farbe karosérie. Autu svedčia aj veľké kolesá s priemerom 19 až 21 palcov, v testovanej verzii sme mali tie najväčšie.
Sme zvedaví na to, ako sa bude správať jeho veľká presklená strecha v lete. Predstavitelia automobilky nám na prezentácii zdôrazňovali, že je vyrobená zo špeciálneho determálneho skla, ktoré má oveľa lepšie izolačné vlastnosti a auto má zosilnenú klimatizáciu, ale napriek tomu sme zvedaví, ako bude fungovať počas dlhších jázd v lete so slnkom priamo v nadhlavníku.
Na druhú stranu, aj keď klasická zaťahovacia roletka na nej chýba (šetrí sa tým už zmienený priestor nad hlavou), majiteľ si ju môže voziť v kufri a ak ju potrebuje, dá sa nasadiť. Ale povedzme to tak – z hľadiska inštalácie to nie je užívateľsky najpriateľskejšie riešenie.
Na náš trh ako prvá prichádza vrcholná verzia RS, avšak nebude jedinou. Neskôr sa objavia aj nižšie výbavy, ale kedy, vzhľadom na súčasné problémy s nedostatkom komponentov, si netrúfame ani odhadnúť. V ponuke bude pohon zadných alebo všetkých kolies a tri výkonové stupne od 150 kW až do 220 kW. Ten najvyšší je vyhradený pre verziu RS, ktorú sme počas dvoch dní mali možnosť v Taliansku vyskúšať.
Tristo koní pod kapotou
Kupé má naozaj vynikajúcu hodnotu súčiniteľa odporu vzduchu cx 0,234, ktorá je ešte nižšia ako pri klasickom Enyaqu iV. Výsledkom je dojazd vyše 540 kilometrov v režime WLTP. Ten samozrejme závisí od kapacity batérie a od konkrétnej výbavy. Na Slovensku bude kupé dostupné zrejme len so silnejšou 82 kWh verziou batérie (77 kWh je využiteľná kapacita), „šesťdesiatka“ k nám nepríde. Batéria je umiestnená v podlahe medzi nápravami, takže nijako neobmedzuje vnútorný priestor.
Dva dni boli samozrejme málo na reálne otestovanie spotreby, ale aspoň orientačne. Prvý deň, keď sme jazdili prevažne po okreskách a v pomerne zvlnenom horskom teréne, sme dosiahli priemer okolo 23 kWh – a to sme auto absolútne nešetrili. Druhý deň sme vyskúšali jazdu skôr na rovine a ekonomickejším spôsobom a priemer nám razom klesol mierne nad hranicu 17 kWh. To sú z nášho pohľadu vynikajúce hodnoty.
Tak ako postupne počas približne posledného roku prichádza na trh nová generácia elektrických áut, ktoré sú už od počiatku vyvíjané ako čisté elektromobily, ukazuje sa, že oproti nim elektrické deriváty existujúcich modelov so spaľovacími motormi v podstate nemajú šancu, je to z hľadiska vývoja slepá ulička.
Len pre zaujímavosť – testovaná verzia RS iV je prvým čisto elektrickým modelom „RS“ značky Škoda. Súčasťou štandardnej výbavy tejto verzie je predná maska Crystal Face s 131 LED diódami, ktoré osvetľujú vertikálne lamely a horizontálnu linku prednej masky. V základe sú pri „erese“ aj predné LED svetlá s „matrixovou“ technológiou a LED svetlá sú aj vzadu, smerovky sú dynamické.
Po technickej stránke auto využíva dvojicu elektromotorov, výkonnejší je na zadnej náprave a slabší na prednej, takže už v základe je pohon všetkých kolies. Okrem už spomínaného systémového výkonu 220 kW, čo je takmer 300 koní sú zaujímavé aj ďalšie parametre. „Maximálka“ je 180 km/h, čo je o 20 km/h viac ako pri ostatných výkonových verziách a maximálny krútiaci moment je 460 Nm. Šprint na stovku zvládne za 6,5 sekundy.
Nový softvér
Vďaka novej verzii softvéru ME 3 sú už k dispozícii nielen aktualizácie na diaľku, ale aj rýchlejšie nabíjanie s maximálnym dobíjacím výkonom až 135 kW. Pri ňom dobitie batérie z 10 na 80 percent kapacity trvá menej ako 30 minút Z wall-boxu auto dobijete za 6 až 8 hodín. Nový softvér umožní aj online nákup niektorých funkcií.
Od druhej polovice tohto roku tak bude možné aktivovať cez infotainment v aute alebo cez web napríklad navigáciu, dodatočné farby pre ambientné osvetlenie, adaptívny tempomat alebo asistenta diaľkových svetiel. Tieto funkcie navyše môžu byť v prípade priania aktivované iba na obmedzený čas.
Auto na ceste výborne drží nielen vďaka nízkemu ťažisku, ale v testovanej verzii malo aj znížený športový podvozok. Predná náprava je znížená o 15 mm, zadná o desať. K dispozícii je aj adaptívny podvozok DCC, ktorý neustále vyhodnocuje jazdnú situáciu a upravuje nastavenie tlmičov a riadenia. Na výber sú jazdné režimy Eco, Comfort, Normal, Šport a Individual.
Štvorkolky, vrátane testovaného auta, majú aj jazdný režim Trakcia pre jazdu na nespevnených alebo klzkých povrchoch. Pri ňom máte až do rýchlosti 20 km/h permanentnú štvorkolku. Pri nej sa možno občas prejaví určitá húpavosť, tá pri ostrejšej jazde cez nerovnosti potom vedie k drobnej strate kontaktu s cestou pri niektorom z kolies, pri verzii s pohonom zadnej nápravy to prakticky nebolo cítiť.
Z hľadiska vnímanej kvality si interiér určite zaslúži označenie „prémiový“. Všetky hlavné funkcie sa ovládajú pomocou centrálnej obrazovky infotainmentu s uhlopriečkou 13 palcov. Vodič má navyše pred sebou menší 5,3-palcový virtuálny kokpit a nechýba ani voliteľný head-up displej aj s funkciou rozšírenej reality. Štandardom je bezdrôtové nabíjanie smartfónov a podpora protokolov Apple Car Play a Android Auto.
Interiér je vo verzii RS štandardne čierny (vrátane stropu), športové sedadlá s integrovanou opierkou sú potiahnuté mikrovláknom a majú šedé kontrastné prešívanie, ktoré je aj na trojramennom vyhrievanom športovom volante s páčkami pod vencom. Tými možno meniť úroveň rekuperácie.
Z nášho pohľadu je Enyaq vo verzii kupé naozaj vyspelým a moderným autom. Prekvapil nás aj na veľkých 21-palcových kolesách vysokým cestovným komfortom a naozaj nízkou spotrebou. Aj pri ostrejšej jazde sa s ním bude dať prejsť na nabitie okolo 300 kilometrov, pri civilnejšej v pohode aj päťsto. Navyše vyzerá výborne a z hľadiska výbavy, parametrov a aj celkového spracovania pri verzii RS považujeme cenu, začínajúcu mierne nad hranicou 58-tisíc eur za primeranú – samozrejme vzhľadom na aktuálne cenové nastavenie elektromobilov.