Hybrid funguje, ale nie na diaľnici
Yaris Cross si môžete dopriať buď s preplňovaným 3-valcom 1,5 Dynamic Force, alebo v hybridnej 1,5 Hybrid Dynamic Force, ktorá využíva atmosférickú verziu spaľovacieho motora s nepriamym vstrekovaním v kombinácii s elektromotorom a planétovou prevodovkou e-CVT. Spaľovací motor má 68 kW, elektromotor 59 kW a celá sústava dáva systémových 85 kW. Prednosť dostala ekológia, takže nejakú extra dynamiku od hybridného Crossu nečakajte. Stovku zvláda za 11,2 sekundy. Na mestský crossover to však bohato stačí. Ak sa vám zdá zrýchlenie predsa len nedostatočné, je tu mód Power, ktorý zabezpečí pohotovejšie reakcie, keďže spaľovací motor nevypína tak často a akceleračný pedál je citeľne „vnímavejší“. Viac výkonu by i tak predné kolesá nezvládli. Už takto pri prudkej akcelerácii v zákrute zvykne prešmyknúť vnútorné koleso a cítiť mierne strhávanie volantu.
Hybrid je tu však najmä kvôli spotrebe. A tá vie byť naozaj čarovne nízka. V meste sa dokážete aj pri nižších teplotách, keď motor beží pre vykurovanie kabíny častejšie, dostať k štvorlitrovej hranici, čo by sa vám asi s bežným malým SUV nepodarilo. Lenže karta sa obráti na diaľnici, kde si trojvalec siaha na dno svojich schopností a hranatá karoséria s relatívne veľkým odporom vzduchu mu rozhodne nepomáha. Takže pri diaľničnom tempe si môže Yaris Cross pýtať aj viac ako 6,5 litra benzínu na 100 km. Len čo sa však Yaris Cross dostane na okresné cesty a do obcí, kde vie naplno využiť výhody elektromotora, priemer prudko klesá. Nám sa po niekoľko sto kilometroch ustálil na 5,4 litra. To je príjemné, aj keď nie omračujúce. V porovnaní s ťažšou štvorkolkou to bol rozdiel pol litra.
Tieto čísla považujeme za objektívne, keďže sám palubný počítač vyhodnotil ekonomiku nášho jazdného štýlu zväčša na viac ako 90 %, čo je podľa neho „excelentná jazda“. Príliš nižšie sa ísť nedá, aspoň nie v chladnom počasí. Jarné teploty však môžu ušetriť aj pol litra. Skôr vás sklame prejav motora. Je pomerne hlučný a na rozdiel od konkurenčných trojvalcov vibruje viac, ako by sa patrilo. Škoda, pretože pri dlhších cestách a prudšom zrýchlení sa slabučký motor jednoducho nevyhne vysokým otáčkam. Práve pri nich pôsobí dosť otravne. Ak k tomu pripočítame šetrenie na izoláciu podvozka a pomerne vysoký aerodynamický hluk, až máte pocit, že ste zle dovreli okno, a práve akustický komfort kazí celkový dojem.
Na ceste prekvapí
Napriek krátkemu rázvoru náprav a pomerne veľkým previsom, ktoré sú výrazne väčšie ako na klasickom Yarise, sa môžete cítiť za volantom bezpečne. Aj s jednoduchšou zadnou nápravou je Yaris prekvapujúco stabilný a dokáže odolávať nedotáčavým tendenciám. Komfortom odpruženia však nedokáže zatajiť svoj pôvod v triede malých mestských áut. Takže nejaké extra filtrovanie nerovností nečakajte. Na druhej strane nejde o nič dramatické, čo by vás malo na Crosse odradiť. Rozhodne však oceníte jeho svetlú výšku a vysoký profil pneumatík, ktoré mu uľahčujú život mimo asfaltu. Prašné cesty či mestskú džungľu s obrubníkmi a výtlkmi zvláda s prehľadom.
Za svoje malé SUV si však Toyota pýta dosť peňazí. Cenník síce štartuje na 16 990 eurách za nehybridný Yaris Cross 1,5 Dynamic Force s manuálom, ale pri hybridnej verzii Premiere Edition je v kolónke suma 26 490 eur. A to je už viac, ako dáte napríklad za podstatne väčšie a praktickejšie Suzuki Vitara v novej full-hybridnej verzii 1,5 DualJet s pohonom oboch náprav. Samozrejme, je to dané extrémne bohatou výbavou tejto úvodnej série, v ktorej nechýba kompletný balík asistentov, aparatúra Bose, kožené čalúnenie, head-up displej, najnovší infotainment, dvojfarebné lakovanie, parádne osemnástky či elektrické veko. Takže do tejto verzie by sme asi nešli.
V mestskom crossoveri nemusíte mať úplne všetko. Možno ani hybrid, pretože ľahšia, a dokonca výkonnejšia verzia 1,5 Dynamic Force (92 kW) nebude oveľa smädnejšia a na diaľnici možno aj úspornejšia.