Štandardom sú štyri valce
Výber motora vám nezaberie veľa času. S-Cross ponúka jediný agregát, ale naozaj sa nemá za čo hanbiť. Na rozdiel od Karoqa či Dusteru odolal totiž 3-valcovej móde. Pod kapotou pracuje modernizovaný preplňovaný BoosterJet s objemom 1,4 litra. Jeho výkon síce klesol z pôvodných 103 na 95 kW, no pomáha mu výkonný 48 V motor-generátor. Aj preto si trúfa mať S-Cross označenie Hybrid, hoci v skutočnosti ide o mild-hybrid. Práve pomoc elektrických 10 kW a 50 Nm krútiaceho momentu, ktoré potiahnu v „hluchých“ zónach, zabezpečila, že S-Cross si v dynamike nepohoršil. Stále zvládne stovku za 10,2 sekundy, pričom záťah cítiť už od 1 400 otáčok. Jednoducho, je to vrtké auto, ktoré vás nezradí ani pri predbiahacích manévroch vo vyšších rýchlostiach. Obrovskou výhodou je relatívne nízka hmotnosť. Veď na váhe má S-Cross necelých 1 300 kg.
![Pod kapotou pracuje overený 4-valec 1,5...](https://ipravda.sk/res/2022/04/01/thumbs/suzuki-s-cross-test-2022_21-nestandard1.jpg)
![Suzuki Vitara - 2018](https://ipravda.sk/res/2018/09/17/thumbs/suzuki-vitara-2018_06-stvorec.jpg)
Pritom je tento elektrifikovaný 4-valec príkladne skromný. Síce sme nedosiahli výrobcom deklarovanú spotrebu 5,8 až 6,1 litra ale našich 6,4 až 6,5 litra vrátane krátkych jázd v meste so studeným motorom aj jázd diaľničným tempom, považujeme za skvelý výsledok. Stojí za tým práve mild-hybrid, rekuperujúci brzdnú energiu. Sympatické je, že samotná rekuperácia vás nijako neobťažuje. Brzdný účinok po zložení nohy z plynu je takmer nebadateľný, žiadne prudké spomalenie sa nekoná, no efekt na úsporu paliva je jednoznačný. Do tretice pomáha mild-hybridná sústava zahladiť nevýhody extrémne dlhých prevodov 6-stupňového manuálu. Nikdy nemáte pocit, že by sa pohonná jednotka trápila, hoci pri stotridsiatke točí motor len skromných 2 600 otáčok.
![Zadná náprava má jednoduchú konštrukciu s...](https://ipravda.sk/res/2022/04/01/thumbs/suzuki-s-cross-test-2022_06-nestandard1.jpg)
Motor síce nie je extra odhlučnený, ale keďže ide o 4-valec, rýchlo si obľúbite jeho kultivovaný akustický prejav. Štvorkolka S-Crossu s elektromagnetickou spojkou nijako zvlášť nevytŕča zradu. Prioritu majú predné kolesá, v režime Auto sa dajú do práce aj zadná náprava a v režime Lock putuje hnací moment dopredu a dozadu v spravodlivom pomere 50 : 50. Na auto tejto triedy to nepochybne stačí a navyše je Allgrip je oveľa účinnejší ako množstvo módnych štvorkoliek, odkázaných len na slabučký zadný elektromotor. K tomu pridáva S-Cross mód Snow pre jazdu na snehu a športový režim, ktorý zintenzívni reakcie na plyn a zadné kolesá zapája do hry skôr a častejšie.
Cenou stále na uzde
Podvozok jednoduchšej konštrukcie používa predné tlmičové vzpery a zadnú torznú priečku. V kombinácii so štvorkolkou to je pomerne ojedinelé riešenie. Svoj účel ale zavesenie plní. Dokonca prekvapivo dobre. Cítiť, že aj vďaka „diéte“ sa S-Cross nebráni prudším zmenám smeru jazdy. Náklony karosérie má pritom na uzde. Riadenie je trochu mdlé, najmä okolo stredovej polohy a priamy smer nedrží s takou bravúrou, ako drahšie autá. Nič, čo by vás ale malo znervózniť. Napokon, S-Cross sa nehrá na šoférske auto, hoci elánu má pod kapotou viac než mnohí konkurenti. O komfort sa stará skôr vyšší profil pneumatík (215/55 R17), ako sofistikované pruženie a tlmenie. Výsledok je však akceptovateľný. S-Cross z vás rozhodne nevytrasie dušu, no nepatrí ani k SUV, ktoré by vás extra rozmaznávali.
![Sky Drive](https://ipravda.sk/res/2022/03/22/thumbs/sky-drive-stvorec.png)
Viac sklame aerodynamických hlukom vo vyšších rýchlostiach. Možno aj preto, že prišiel o akustické čelné okno, a navyše, jeho karoséria je menej aerodynamická ako predtým. Opäť ale nejde o žiaden „lapsus“, ktorý by vás mal odradiť od kúpy. Jednoducho, Suzuki potrebovalo namiešať racionálny drink, v ktorom je dostatok dynamiky, úspornosti, priestoru a vybavenia, no zároveň strážiť náklady, aby bol S-Cross stále cenovo atraktívny. A to sa mu podarilo. Celá rozsiahla modernizácia pridala k cene len 1 000 eur. Zmizli len drobnosti, ktoré si na prvý pohľad ani nevšimnete, napríklad elektrochromatické spätné zrkadlo. Zato toho naozaj veľa pribudlo. Táto filozofia urobila z S-Crossu jedno z najdostupnejších SUV s pohonom oboch náprav. Naša verzia Elegance so štvorkolkou a manuálom stála 25 490 eur. No štvorkolku si môžete dopriať už od 23 490 eur v nižšom stupni vybavenia Premium.