Test: T-Cross - ako jazdí najpredávanejší volkswagen na Slovensku?

T-Cross nás prekvapil veľkým vnútorným priestorom a 150-koňový benzínový štvorvalec mu vyložene svedčí. Trošku lepšie by si však mohol poradiť s priečnymi nerovnosťami.

03.04.2022 07:00
debata
Volkswagen T-Cross má vo vyššej z dvoch... Foto: Martin Domček, Pravda
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI (2022) Volkswagen T-Cross má vo vyššej z dvoch dostupných výbav Life a Style vpredu full LED svetlá, v nižšej sú halogény.

Volkswagen T-Cross sa v uplynulom roku v našich končinách tešil mimoriadnej obľube. Jeho predaj na slovenskom trhu prekročil hranicu 1 500 kusov. Stal sa tak za rok 2021 najpredá­vanejším volkswagenom na našom trhu, predbehol aj Golf a Tiguan, ktorých predaje tiež prekročili 1 000-kusovú hranicu.

Trojboj volkswagenov: T-Cross, T-Roc a Taigo

V Európe bol minulý rok najpredávanejším volkswagenom T-Roc. Pokiaľ vás zaujíma zásadný rozdiel medzi týmito dvoma modelmi s veľmi podobným názvom a cieľovou skupinou, tak zatiaľ čo testovaný T-Cross je postavený na rovnakej platforme ako VW Polo, T-Roc vychádza z Golfu a na rozdiel od T-Crossu ho môžete mať aj s pohonom 4×4.

Rozdiel v platformách znamená, že druhý menovaný je väčší, vidno to najmä na šírke, respektíve na vnútornom priestore. Keďže sme mali možnosť oba modely vyskúšať bezprostredne po sebe, tak subjektívne by sme povedali, že jazdný komfort T-Rocu je o niečo lepší, cítiť to najmä pri prejazde priečnych nerovností na ktorých je menší T-Cross o niečo nervóznejší.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI (2022)
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI (2022)
+8Volkswagen T-Cross 1.5 TSI (2022)

Samozrejme nesmieme zabudnúť ani na cenu. T-Roc je drahší. V základe ho kúpite s 81 kW motorom 1,0 TSI za 21 490 eur, zatiaľ čo T-Cross začína so 70 kW „litrákom“ na sume 17 390 eur, čo je približne o štyri tisícky menej.

Zaujímavejšie je možno porovnanie testovaného T-Crossu s T-Rocom. Na test sme si vybrali najsilnejšiu dostupnú verziu s benzínovým štvorvalcom s objemom 1,5 litra, doplnenú automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. S týmto motorom sa na Slovensku T-Cross predáva len vo vyššej z dvoch dostupných výbav, ktorá je označená Style.

V nej má už v základe full LED svetlá vpredu aj vzadu (v nižšej výbave sú „ledky“ len denné a zadné svetlá), hmlovky s prisvecovaním zákrut, adaptívny tempomat, predné športové sedadlá, infotainment s väčším 8-palcovým farebným dotykovým displejom, biele ambientné podsvietenie interiéru, monitoring únavy vodiča, 17-palcové disky z ľahkých zliatin a pár ďalších drobností.

Takto vybavený – samozrejme aj s vyššie spomínaným 150-koňovým benzínovým motorom a automatom, aktuálne stojí 22 890 eur. T-Roc s rovnakým motorom kúpite za 25 890 eur, takže je o tri tisícky drahší, avšak v nižšej výbave Life.

Nami testovaný T-Cross mal príplatkovú výbavu, ktorá jeho cenu zdvihla na 26 490 eur. Z nej stoja za zmienku najmä dva balíky s dobrým pomerom cena/hodnota. Prvý je Komfort s cenou tesne nad 700 eur, obsahujúci bezkľúčový prístup a ovládanie, cúvaciu kameru a vyhrievané predné sedadlá. Druhý stojí niečo vyše 500 eur, volá sa Technik a obsahuje automatickú dvojzónovú klimatizáciu a parkovacie senzory vpredu aj vzadu.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI (2022)
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI (2022)
+9Volkswagen T-Cross 1.5 TSI (2022)

A keď sme už pri cene a výbave: z možných konkurentov tohto modelu chceme spomenúť jedného, pretože je úplne nový a ide nielen o koncernového súrodenca, ale dokonca priamo o volkswagen. Konkrétne máme na mysli nový Volkswagen Taigo, ktorý má prakticky identické rozmery, motory a aj ceny. Rozdiel je hlavne v dizajne. Zatiaľ čo testovaný T-Cross je svojou karosériou bližší klasickým SUV, Taigo má módnu klesajúcu zadnú časť, evokujúcu kupé.

Pre názornosť nezaškodí menšie porovnanie oboch modelov. Jasne ukazuje, že Taigo má pôsobiť dynamickejšie – je nižšie a výraze dlhšie, šírka a aj rázvor sú však pri oboch prakticky rovnaké. T-Cross má o niečo väčší kufor, rozdiel 15 litrov je však minimálny.

Rozmery, objemy (porovnanie s VW Taigo)

Model Volkswagen Taigo Volkswagen T-Cross Rozdiel
Dĺžka (mm) 4 258 4 108 – 150
Šírka (mm) 1 757 1 760 + 3
Výška (mm) 1 495 1 559 + 64
Rázvor náprav (mm) 2 566 2 564 – 2
Objem kufra (l) 440 455 + 15

Ak vás Volkswagen Taigo zaujíma, prečítajte si náš test tohto modelu:

Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI (2022) Čítajte viac Test: Nový VW Taigo - bude z neho bestseller?

Pokiaľ ide o dizajn, T-Cross pôsobí konzervatívnejšie ako Taigo a viac evokuje autá kategórie SUV. Zaujímavá je aj svetlá výška, ktorá je na pomery crossoverov pomerne slušná – 184 mm. T-Cross zaujme výraznou prednou maskou, najmä vo vyššej výbave Style s prednými LED svetlometmi s integrovaným denným svietením. V nižšej výbave Life sú totiž štandardne halogénové svetlomety, doplnené denným LED svietením v prednom nárazníku. Zadné svetlomety sú prepojené svetelným pásom, tiahnucim sa cez celú šírku vozidla.

Praktický a pragmatický

V interiéri nás príjemne prekvapila posuvná zadná lavica, takže si možno dostatočne regulovať priestor vzadu pre cestujúcich a náklad. Konkrétne to znamená, že zadné sedadlá možno posúvať v rozsahu 14 centimetrov, vďaka čomu je možné batožinový priestor so základným objemom 385 litrov ďalej zväčšiť až na 455 litrov (táto vyššia hodnota je pri objeme kufra uvádzaná ako základná). Po sklopení operadiel sa batožinový priestor zväčší až na 1281 litrov. Ak treba, možno dokonca predné sedadlo spolujazdca sklopiť dopredu (za príplatok), takže do kabíny dostanete predmety dlhé až 2,4 metra.

Celkovo je interiér spracovaný mimoriadne kvalitne. Aj keď sú v ňom použité skôr tvrdšie plasty, tak v podstate to ani nevnímate. Prístrojová doska je navyše pomerne masívna, takže v kombinácii so zvýšeným posedom sa v T-Crosse budete cítiť ako v podstatne väčšom SUV.

A budete tak aj jazdiť. Benzínový motor s výkonom 150 koní a krútiacim momentom 250 Nm je na auto s hmotnosťou niečo cez 1,3 tony viac než dostatočný. Nechýba mu ani sila a ani dynamika. Oceníte ho, najmä ak si priplatíte aj za možnosť voľby jazdných režimov, čo je za 130 eur ďalší vhodný doplnkový prvok. K dispozícii máte Eco, Neutral, Sport a Individual a rozdiely medzi nimi naozaj cítiť.

Väčšinu času budete jazdiť zrejme v štandardnom režime, ktorý je naozaj vyvážený, príjemne prekvapilo, že prevodovka motor nijako extrémne nepodtáča, pracuje efektívne s voľnobehom a nechýba ani vypínanie dvoch valcov, keď ich výkonovo netreba.

Zadné svetlomety sú prepojené lištou, tiahnucou... Foto: Martin Domček, Pravda
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI (2022) Zadné svetlomety sú prepojené lištou, tiahnucou sa cez celú šírku kufra.

Celé sa to priaznivo podpíše na spotrebe. My sme po týždni s miernou prevahou diaľnic nad okreskami a jazdami v meste dosiahli priemer rovných 7 litrov, čo pokladáme za veľmi slušnú hodnotu. Jedinou drobnou výhradou je, že prejazd priečnych nerovností sme občas pocítili o niečo intenzívnejšie, najmä vzadu, podvozok je relatívne tvrdšie naladený. Celkovo však je jazdný komfort T-Crossu, rovnako ako odhlučnenie veľmi slušný. Je to vyšší crossover s kratším rázvorom, takže na extra športovú jazdu nie je stavaný, pri ostrejšom prejazde zákrut cítiť sklon k nedotáčavosti.

Záver

Celkovo je T-Cross konzervatívnejšie naladeným crossoverom, čo v dobe bezbrehého a občas až nevkusného dizajnového experimentovania najmä pri menších autách berieme skôr ako prednosť. Je postavený pragmaticky a účelne, pričom poskytuje prekvapivo veľký vnútorný priestor.

Ergonómiu chválime taktiež, z auta je veľmi dobrý výhľad všetkými smermi a prakticky každý šofér si v ňom dokáže za volantom nájsť pohodlnú polohu. Testovaná 1,5-ka mu vyložene sedí, dynamika je pri tomto agregáte výborná, spotreba slušná. S 7-stupňovou DSG prevodovkou spolupracuje motor dobre, radenie je plynulé aj hladké, aj keď jemnými trhnutiami pri prudšom stlačení plynu treba rátať.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #crossover #VW T-Cross #test auta #autotest
Články podľa značiek