Test: Peugeot 107 1.0 EVA – je úsporný, ale starne

Peugeot 107 je roztomilé mestské auto navrhnuté s dôrazom na malé výrobné náklady. A paradoxne práve v tom vidíme jeho najväčší problém, lacné detaily totiž vydáva na obdiv až príliš okato.

01.06.2012 10:49
Peugeot 107 Foto:
Najmenší Peugeot vyzerá pomerne lacno, no je aspoň úprimný. Svoj dôraz na nízku cenu sa ani nesnaží maskovať.
debata (13)

Kvietky na karosérii testovacieho auta si všímať nemusíte, technicky je to Peugeot 107 ako každý iný. V našom prípade ide o špeciálnu edíciu EVA s niekoľkými exteriérovými a interiérovými doplnkami, bohatšou výbavou a základnou cenovkou posunutou na 8490 €. Ak obľubujete nenápadnosť a nálepky s kvietkami veľmi nemusíte, základný Peugeot 107 1.0 dokážete kúpiť ešte o tisícku lacnejšie.

Peugeot 107 dokážete kúpiť aj bez kvietkov na... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Peugeot 107 dokážete kúpiť aj bez kvietkov na karosérii. Dokonca tým niečo ušetríte.

Komixový hrdina

Nech sa na Peugeot 107 pozeráme z ktoréhokoľvek uhla, nemôžeme sa zbaviť dojmu, že sa svojou nápadnou prednou časťou snaží odviesť pozornosť od zvyšku auta. Celkovými proporciami s kolesami umiestnenými v rohoch prezrádza dôraz na vnútorný priestor a optickú stabilitu, no komixové stvárnenie niektorých detailov mu zároveň podkopáva vlastnú autoritu. Je to zvláštne, ale automobilky akoby zámerne robili zo svojich malých áut usmievajúce sa karikatúry. Nepovažujte to za kritiku, možno tomu len nerozumieme a názor na dizajn je predsa len subjektívna vec, no práve kolínske trojičky (Peugeot 107, Citroën C1 a Toyota Aygo) dnes pôsobia v segmente mestských mini áut najmenej vážne. Pre niekoho však môže byť práve ich hravosť rozhodujúcim argumentom pri kúpe.

Modernizácia mu pomohla, pred ňou sa Peugeot... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Modernizácia mu pomohla, pred ňou sa Peugeot 107 tváril ako pojazdná pasca na hmyz.

Malý z von, veľký vo vnútri

Čím malý Peugeot boduje, je využitie obostavaného priestoru. Posaďte sa za jeho volant a spadne vám čeľusť z toho, koľko je tu miesta. Či už na šírku, výšku alebo kolená. Veľmi podobné je to aj vzadu, z pohľadu vonkajších rozmerov a veľkosti rázvoru ponúka neuveriteľný priestor. Pri využití priestoru však nadšenie končí. Pohľad do útrob hlbokého ale žalostne krátkeho kufra vás rýchlo vráti nohami na zem. Odhliadnuc od vyššej nakladacej hrany (danej požiadavkou na pevnosť karosérie) je tu miesta naozaj málo. V technických údajoch síce Peugeot rád prezentuje hodnotu 199 l, no tá zahŕňa aj miesto pod podlahou. Za normálnych okolností tam však vozíte plnohodnotnú rezervu, takže na nákupy vám ostáva 139 l. Našťastie je tu rýchla pomoc v podobe jednoduchého sklopenia deleného zadného operadla, ktoré prepravný priestor zväčší na 751 l (tu sa do objemu znovu počíta aj miesto pre rezervu).

Kufor je krátky a hlboký, vzhľadom na vonkajšie... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Kufor je krátky a hlboký, vzhľadom na vonkajšie rozmery je však menší zázrak, že je aspoň tak veľký. Na malé nákupy stačí.
Malé rozmery kolies umožnili použiť... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Malé rozmery kolies umožnili použiť plnohodnotnú rezervu.
Zadné operadlá sa sklápajú veľmi jednoducho a... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Zadné operadlá sa sklápajú veľmi jednoducho a rýchlo.

Pojazdné hračkárstvo

V Peugeote by boli radi, keby ste kabínu ich auta vnímali ako veselé miesto. Nikto nám to nepotvrdil, ale pri pohľade na palubnú dosku, ovládače a otáčkomer na tykadle to snáď ani nemôžu myslieť inak. Problémom je, že z mnohých detailov cítiť úpornú snahu ušetriť.

Jednoduchá palubná doska svoj vek neukryje. Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Jednoduchá palubná doska svoj vek neukryje.
Namiesto uzatvárateľnej schránky je pred... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Namiesto uzatvárateľnej schránky je pred spolujazdcom otvorená polička. Ak si do dverí odložíte zápisník alebo mapu, zakryjete nimi hlavné reproduktory.

Že sú vnútorné plasty tvrdé, je v tomto segmente normálne a v podstate aj veľmi praktické (ľahko sa udržiavajú čisté), horšie je to s lícovaním niektorých dielcov a spracovaním ovládačov ventilácie na stredovej konzole. Modernizácia však pridala plastom solídnejšie pôsobiace tmavšie odtiene a radiacu páku s výrazne modernejšími tvarmi, než doteraz.

Vzadu má Peugeot 107 len vyklápacie okná (pri... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Vzadu má Peugeot 107 len vyklápacie okná (pri päťdverovej verzii).

Obratný ako myš

Konečne sa dostávame k podvozku, teda k tej časti auta, ktorá vám bude robiť radosť. Predstavte si, že Peugeot 107 má aj s výbavou len 830 kg (v prípade trojdverovej verzie dokonca o 5 kg menej) a aj keď ho zaťažíte naplno, jeho hmotnosť neprekročí 1190 kg. Nápravy sa tak nemusia hrbiť pod tiažou ťažkého železa a pružiny s tlmičmi si nerušene robia svoju robotu. Spoznáte to už pri prvom prejazde priečnej nerovnosti. Predné zavesenie pekne pohltí akúkoľvek nerovnosť, pričom do karosérie prenesie len malé nadskočenie. Prázdny zadok pochopiteľne nadskočí viac, ale to robí každé malé auto. Úprimne, najnovší konkurenti to zvládajú lepšie, ale ten pocit ľahkosti v nich akosi chýba. Peugeot vás nevytrasie ani na rozbitej ceste, počítajte len s horším odhlučnením podbehov (tu cítiť vek auta).

Predná náprava má nad sebou ľahučký benzínový... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Predná náprava má nad sebou ľahučký benzínový trojvalec. Predný stabilizátor je krátkymi tyčkami prichytený priamo na spodné ramená. Znižuje to síce jeho účinok, ale predlžuje životnosť samotného uchytenia.

Tým, že je ľahký, je občas trochu neposedný a musíte ho udržiavať v priamom smere. Nebojte sa však, drží naozaj dobre. Spomínaným buchotom od náprav však môže mnohých odradiť, zákazníci totiž často vnímajú viac hluk od kolies, ako ich samotnú schopnosť pohlcovať rázy.

Posunutie spodného uchytenia zadných tlmičov až... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Posunutie spodného uchytenia zadných tlmičov až za os kolies zvyšuje ich účinnosť.

Vďaka prednému stabilizátoru Peugeot slušne odoláva aj bočným náklonom, len jeho riadenie je akési otupené. Mestské mini s drahým a presným riadením by však dnes ocenil len málokto. Pozor si musíte dávať len na slabšiu priľnavosť úzkych pneumatík (v našom prípade Continental ContiPremiumContact 2 s rozmermi 155/65 R 14). Nedotáčavosť na suchej ceste im problém nerobí, ale ak sa s malým Peugeotom dostanete na prach alebo vodu, odmietajú poslúchať. Ak sa k tomu pridá nejaká tá jama, neporadí si s tým ani sériové ABS a letíte von zo zákruty ani sa nenazdáte.

Úzke pneumatiky znižujú valivý hluk a spotrebu,... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Úzke pneumatiky znižujú valivý hluk a spotrebu, na štrku však rýchlo strácajú hlavu. Testované auto jazdilo na pneumatikách Continental ContiPremiumContact 2 s rozmermi 155/65 R 14.

Živý motor zvláda aj dlhé prevody

Trojvalcový agregát 1.0 12V (s kódovým označením CFB0/CFB4) je dielom Toyoty. Využíva variabilné časovanie ventilov a vzhľadom k vŕtaniu má relatívne vysoký zdvih (71 × 84 mm), takže má dobré predpoklady k pružnosti. A reálna prevádzka to potvrdzuje. Ťahá skoro od voľnobehu, no ak to požadujete, nemá sa problém roztočiť až na 6500 otáčok. Na voľnobeh však otriasa ľahkou karosériou a v nízkych otáčkach podľa zvuku okamžite identifikujete, že ide na tri valce. Na rýchle zošliapnutie plynu pri voľnobehu reaguje s malým oneskorením, čo je dôsledkom veľkých vyvažovacích hmôt, ktoré museli konštruktéri použiť.

V rámci modernizácie dostal trojvalec... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 V rámci modernizácie dostal trojvalec spaľovacie komory s nový tvarom a inými zapaľovacími sviečkami, čo zvýšilo kompresný pomer z 10,5:1 na 11:1. Podarilo sa tým znížiť jeho kombinovanú spotrebu. Olejová náplň má objem 3,2 l.

Pri takto malých motorch je zaujímavé sledovať, ako si v letných mesiacoch poradia s pohonom čerpadla klimatizácie. Peugeotu 107 zapnutie klimatizácie nijak nevadí. Voľnobeh síce poskočí asi na 1000 ot./min., ale ťah motora ostáva aj pri zrýchľovaní rovnomerný a bez trhania. Tento jav nebýva ešte ani dnes pri menších motoroch samozrejmosťou.

Dlhé sprevodovanie umožňuje dosiahnuť rýchlosť... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Dlhé sprevodovanie umožňuje dosiahnuť rýchlosť 100 km/h aj na druhý rýchlostný stupeň.

Kým motor patrí v tejto objemovej kategórii k tomu najlepšiemu, päťstupňová manuálna prevodovka už zďaleka nie. Jej páka má nepresný chod, dlhé dráhy a prevodové stupne musíte do svojich koncových polôh občas doslova pretláčať.

Olejová vaňa dosť trčí pod auto. Na mestskom... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Olejová vaňa dosť trčí pod auto. Na mestskom aute by to však nemalo nijak výrazne vadiť.

Kvôli dobrému akustickému komfortu a prijateľnej spotrebe konštruktéri využili dlhé prevody, takže na druhý rýchlostný stupeň dokážete malý Peugeot 107 bez problémov rozbehnúť na 100 km/h. Dokonca aj na diaľnici si môžete pri predbiehaní dovoliť pri rýchlosti 130 km/h podradiť až do trojky. Otáčky tým síce vyskočia až na päťtisícovú hranicu, ale do zásahu obmedzovača vám ostáva ešte dosť času. Pri zaradenej päťke točí motor na diaľnici (130 km/h) 3300 ot./min., ak spomalíte na 90 km/h, otáčky klesnú na hodnotu 2300. V meste sa dá rýchlosťou 50 km/h jazdiť so zaradenou štvorkou pri 1600 otáčkach, podradenie do trojky ich zvýši na 1900.

Nekomplikované tvary výfukového potrubia... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 107 Nekomplikované tvary výfukového potrubia znižujú jeho výrobné náklady.

Úsporný trojvalec

Výhodou ľahkej trojvalcovej koncepcie sú aj malé trecie straty, ktoré sa odrážajú v priaznivej spotrebe. S Peugeotom 107 dokážete reálne jazdiť za 5 litrov, ak mu na diaľnici stúpite na krk, alebo jazdíte výlučne medzi husto poukladanými semaformi, dostanete sa niekde k šesťlitrovej hranici, no vyššie to už nepôjde. Naopak, s ľahkou nohou na plyne nie je problém päťlitrovú hranicu dokonca o niečo podliezť a dlhodobo jazdiť aj za 4,5 l/100 km. Tento motor je skutočne úsporný a tak sa palivová nádrž s objemom 35 l javí ako dostatočná. Škoda len digitálneho palivomeru, len ťažko podľa neho určíte, koľko paliva v nádrži presne máte. Ak ostane svietiť posledný dielik stupnice, údajne ostáva v nádrži ešte 5 l benzínu a ak začne blikať, máte k dispozícii posledné tri litre (podľa priloženého Návodu k obsluhe).

Čas nezastavíš

V čase svojej premiéry patril Peugeot 107 k tomu najpremyslenej­šiemu, čo ste mohli kúpiť. Výborne jazdil, poskytoval veľmi slušný komfort a bolo v ňom miesta na rozdávanie. Na jeho smolu však nikdy nebol lacný, takže jeho predaje logicky zaostávali za očakávaním. Dnes je konečne dostupný, no píše sa rok 2012 a konkurencia je ďalej. Jazdí stále výborne, je s ním zábava a miesta je v ňom dosť, no svoju jednoduchosť dáva najavo spôsobom, aký sa dnes už nenosí. Z detailov v kabíne nevyžaruje potrebná solídnosť a výrobné tolerancie sa medzičasom sprísnili. To, s čím boli zákazníci kedysi spokojní, dnes nestačí. Ak však hľadáte malé obratné auto schopné zabaviť a jednoducho parkovať, ste stále na správnej adrese. A má výborný motor, o tom niet pochýb.

Výhody Nevýhody
úsporný motor lacné detaily
živý motor len výklopné zadné okná
výkonná klimatizácia kvalita spracovania
Technické údaje
Model: Peugeot 107 1.0 EVA
Počet valcov/ventilov: 3/12 DOHC
Objem motora (cm3): 998
Výkon (kW/ot.): 50/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 93/3600
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3430/1630/1465
Rázvor náprav (mm): 2340
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 199–751/35
Maximálna rýchlosť (km/h): 157
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 14,2
Komb. spotreba (l/100 km): 4,3
Cena: 8490 €
Sériové vybavenie EVA (vybrané prvky):
ABS, 2 airbagy, spätné zrkadlá a kľučky dverí vo farbe karosérie, rádio s CD a MP3 + 4 reproduktory, denné LED svetlá, predené hmlové svetlomety, kožou potiahnutý volant, otáčkomer, ozdobné prahy dverí s logom Peugeot, metalíza, manuálna klimatizácia, posilňovač riadenia, elektricky ovládané predné okná, diaľkovo ovládané centrálne uzamykanie, zadné delené operadlo, oceľové 14-palcové disky kolies, dekoratívne kvetinové prvky exteriér/interiér
Autozor: Peugeot 107 – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
13 debata chyba
Články podľa značiek