Klobúk dole pred BMW. Prečo? Dvojka kupé je totiž auto, z ktorého mníchovská automobilka rozhodne nežije. Ak by neexistovalo, nič strašné by sa nestalo, žialilo by len zopár nadšencov. Napriek tomu sa v Mníchove rozhodli, že svoj typický športový sedan s prívlastkom kupé ponechajú v ponuke. A pritom to bolo oveľa ťažšie a drahšie ako v minulosti. Základom BMW 2 kupé bola totiž vždy kompaktná jednotka. Tá ale zmenila svoj charakter. Všetky nové BMW s jednotkou a dvojkou na začiatku zdieľajú platformu s Mini. To je síce výhodné, no mníchovské kompakty tým prišli o klasický „lejaut“ – pozdĺžne uložené motory a zadný náhon. Čo s tým?
Stvorené z kupé radu 4
Postaviť nové dvojkové kupé ako predokolku, by bolo asi desivé. BMW vedelo, že ide o „červenú“ čiaru, a tak neostávalo nič iné, ako urobiť kupé z väčšieho modelu 3, respektíve 4. Túto misiu splnilo bravúrne. I keď na váhe pribudlo pár kilogramov. Zmena pôvodu je jasná na prvý pohľad. Nové kupé je síce kratšie ako trojka, ale väčšie ako jeho predchodca. Na dĺžku má 4 537, na šírku 1 838 a na výšku 1 390 mm. Je tak o 105 mm dlhšie, o 64 širšie, no zároveň o 28 mm nižšie. Športové proporcie podporuje rozchod kolies rozšírený až o 54 a rázvor náprav o 51 mm. Základom sú 19-palcové disky, no my sme dostali o palec menšie zimné obutie.
Stále je ale atypický sedan s krátkou zadnou kapotou, i keď s označením Coupé, no o to dlhšou prednou, navyše dekorovanou veľkým prelisom, ktorý vytvára priestor pre robustné 6-valcové srdce. Celé to dotvárajú svalnaté blatníky, nizučká kabína a predné ľadvinky, ktoré našťastie odolali novej vertikálnej móde. Páčili sa nám aj čierne dekorácie nahrádzajúce chróm, čierne prahy, decentná odtrhová lišta a lesklý čierny difúzor, ktorý zdobí dvojica koncoviek výfukov. V dnešných časoch sa patrí zdôrazniť, že funkčných. Emkové gény naznačujú špecifické spätné zrkadlá, uchytené len zospodu, či červené strmene bŕzd presvitajúce z „diamantových“ diskov.
Aby však BMW urobilo zadosť svojim chúťkam po experimentoch, nalakovalo naše M240i xDrive extravagantným fialovým odtieňom Tundernight. Inak sa musíte do tohto auta zmilovať. A ešte viac, keď otvoríte dlhé dvere s bezrámovou konštrukciou okien. Čaká na vás útulný, ale nie stiesňujúci interiér. Sedadlá sú situované „prekliato“ nízko. Operadlá s integrovanými opierkami vás podržia v zákrutách, no nijako neobmedzujú. Nastaviť si môžete aj stehenné podpery. Ergonómia je typicky mníchovská. Patrí k nej hrubý penový veniec volantu a vysoký stredový tunel s opierkou na ktorom nájdete ovládač rozhrania iDrive.
Interiér vás pohltí
Nájsť si tu správnu polohu nie je problém. Kokpit vás doslova objíme. Atmosféru dolaďuje voňavá koža či dekory imitujúce brúsený hliník. Škoda, že výhľad mierne kazia široké stĺpiky. Čo už, karoséria musí byť pri tejto šelme poriadne tuhá. Čo však M240i neodpustíme, je digitálny kokpit bez možnosti analógového zobrazenia. Grafika prevzatá z trojky a zo štvorky je možno efektná, ale neladí s puristickým duchom tohto čarovného kupé. Ručičky sú ručičky. Prečo vám nedá BMW aspoň na výber? Áno, áno, je tu head-up displej, ale ani to nie to správne orechové. A ešte vám v režime Eco zmizne otáčkomer! Inak vás ale infotainment rozhodne nesklame. Rozlíšenie je brilantné, reakcie pohotové, ako dotykom, tak controllerom a k dispozícii je športový displej zobrazujúc okamžitý krútiaci moment, výkon či preťaženie. Našťastie, klimatizácia má samostatný panel pre najčastejšie funkcie.
Maličké výhrady ale máme. Napríklad ovládanie jazdných režimov je absolútne mimo zorného uhla na stredovom tuneli. A ešte k tomu v najnovšej verzii s nedostatočným haptickým rozlíšením. Nový volič prevodovky má zas parkovacie tlačidlo v nevhodnej polohe, na zadnej strane „joysticku“. M240i však prekvapí množstvom odkladacích schránok. Problém nebudete mať s nápojmi, mobilom ani kľúčmi. A palec hore dávame aj za miesto vzadu. Nie je ho tu nazvyš, limity cítiť v priestore na kolená aj z minimálnej rezervy nad hlavou, pomery sú ale neporovnateľne veľkorysejšie ako v prípade iných 2+2-miestnych konkurentov.
Sedadlá sú dokonca relatívne pohodlné. Nechýba lakťová opierka. Dlhšia cesta tu nemusí byť nutne utrpením. Na batožinu máte vďaka runfletom tiež dosť miesta. Pod kratučkou kapotou je 390 litrov, viac než v niektorých bežných kompaktoch. Po stranách nájdete fixačné sieťky a ak to nestačí, priamo z kufra sklopíte operadlá delené v pomere 40 : 60 s možnosťou vytvoriť len otvor na lyže. Horší prístup nebudeme kritizovať, vyplýva to z charakteru športovej dvojky. V každom prípade, športová DNA nešla na úkor komfortu či úžitku.