Na Ford Transit Custom sme boli zvedaví o dosť viac, než na väčšinu dodávok, ktoré prešli našimi rukami za posledné mesiace. Môže za to najmä jeho pohon. V názve tohto modelu je aj skratka PHEV, teda ide o plug-in hybrid, dobíjateľný zo zásuvky. Takých áut je na trhu už dosť, no v rámci svojej triedy je Transit Custom prvou dodávkou, kombinujúcou elektromotor so spaľovacím motorom.
Zvláštna koncepcia
A navyše ich spája nie celom bežným spôsobom. V úlohe spaľovacieho motora je klasický litrový trojvalec EcoBoost, avšak v pomerne neklasickej úlohe. Nepoháňa totiž auto, ale plní výlučne úlohu generátora, ktorý dodáva energiu elektromotoru s výkonom 92 kW, resp. 125 koní a maximálnym krútiacim momentom 355 Nm. A ako sme zistili, tomu „šťava“ dôjde pomerne skoro, pretože auto využíva elektrickú batériu s celkovou kapacitou 13, 6 kWh.
Ford udáva, že auto dokáže čisto na elektrinu prejsť niečo vyše 50 kilometrov. Akokoľvek sme sa snažili, ani raz sa nám to po dobití nepodarilo. Prešli sme ich približne 30 a keď sme sa maximálne uskromňovali, tak cca o 10 viac. Len pre poriadok – hovoríme o dojazde s prázdnou, nenaloženou dodávkou. Na druhú stranu, keď auto išlo na batériu, išlo skvele. Malo, teda na pomery dodávok, naozaj veľmi slušnú dynamiku, pričom ťažilo z toho, že maximálny krútiaci moment je dostupný prakticky hneď po štarte.
Akonáhle sa batéria vybije, akoby ste si sadli do celkom iného auta. O slovo sa totiž prihlási benzínový trojvalec, ktorý sa v úlohe generátora snaží dodávať autu potrebnú energiu. A z hľadiska zvuku je jeho zapojenie sa do akcie skutočne neprehliadnuteľné, presnejšie neprepočuteľné. Auto navyše prichádza o časť, beztak už nie nejakého svetaborného, výkonu a ešte viac o pružné zrýchlenie.
Vysoká spotreba, dlhé nabíjanie
A to, že trojvalec sa naozaj v úlohe generátora namáha viac, než by sa patrilo, sa odráža aj na spotrebe. Na diaľnici sme sa prakticky nedostali pod 10 litrov, pri jazde na hranici „maximálky“, ktorá je v tejto verzii obmedzená na 120 km/h sme sa dostali v režime, keď sme naplno zaťažovali spaľovací motor, pretože batéria bola „prázdna“ na takmer 13 litrov. V kombinovanom režime, ani keď sme sa akokoľvek snažili, sedem litrov sme „podliezť“ nedokázali. Keďže máte k dispozícii oproti klasickým spaľovacím modelom zmenšenú nádrž s objemom 53 litrov, tak na jedno dotankovanie prejdete bez nákladu okolo 500 kilometrov.
Samozrejme, máte k dispozícii aj niekoľko režimov, ovplyvňujúcich spotrebu, pri ktorých však iba riešite to, či chcete počas jazdy elektromotor aj dobíjať a ak áno, ako, respektíve nakoľko chcete mať batériu nabitú napríklad pri vjazde do bezemisnej zóny, čo je vec, ktorú na Slovensku zatiaľ riešiť netreba, v iných štátoch však už áno.
Asi inak by sme sa na Transit Custom plug-in hybrid dívali, ak by auto prešlo viac než už zmienených 30 – 40 kilometrov na batériu. Lenže neprejde, takže Transit Custom treba pomerne často nabíjať. A v tom je ďalší kameň úrazu. Palubná nabíjačka má maximálny nabíjací výkon 3,6 kW, takže aj batériu s takto malou kapacitou budete dobíjať minimálne tri hodiny. S klasickým 10-ampérovým káblom, dodávaným s autom rátajte s piatimi až šiestimi hodinami.
Pochváliť pri dobíjaní musíme aspoň led diódy v kruhu umiestnené okolo nabíjacieho konektoru, ktoré ukazujú približnú úroveň nabitia. Nielenže to vyzerá super, ale je to aj praktické. Rovnako praktické je aj umiestnenie nabíjacieho konektoru na boku predného nárazníku.
Úprimne povedané – táto koncepcia nízkoobjemového spaľovacieho motoru čisto v úlohe generátora spolu s elektromotorom a batériou s malou kapacitou nám naozaj nedáva zmysel. S ekológiou to nemá nič spoločné, batériový dojazd je malý, spotreba benzínového agregátu vysoká, rovnako ako aj cena. Navyše má plug-in hybrid menšiu nádrž, no podstatne vyššiu cenu ako verzie so spaľovacím motorom. Prečo sa vo Forde nerozhodli pre klasický plug-in hybrid, v ktorom aj spaľovací motor auto poháňa naozaj netušíme.
Teoreticky toto auto môže vyhovovať úzkej klientele čisto mestských kuriérov, ktorí potrebujú „fungovať“ aj v nízkoemisných zónach, mimo mesto sa tento plug-in hybrid vôbec nehodí, iba ak na občasné nevyhnutné jazdy.
Ale pozor – to, že sme neprišli tomuto pohonu na chuť, neznamená, že Transit Custom je zlé auto. Práve naopak, so spaľovacími motormi je to medzi dodávkami „prvá liga“. Kabína je trojmiestna, s množstvo odkladacích priestorov a veľmi dobrým výhľadom vpred aj do strán. Pri infotainmente chválime veľký displej a potešila prítomnosť Apple Car Play a Android Auto. Nie každú dodávku môžete prepojiť s natívnou aplikáciou, tento Ford ale áno.
Z nášho pohľadu – Transit Custom je vydarená dodávka, ktorá veľmi dobre jazdí a v pohode odvezie tonu nákladu. Ale jednoznačne dávame prednosť verziám so spaľovacím motorom, plug-in hybrid s benzínovým trojvalcom v úlohe generátora nám nedáva veľký zmysel, pre drvivú väčšinu klientov je elektrifikovaná verzia prakticky nepoužiteľná a zbytočne drahá.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 972 |
---|---|
Šírka (mm) | 2 272 |
Výška (mm) | 1 925 |
Rázvor náprav (mm) | 2 933 |
Objem nákladného priestoru (l) | 6000 |
Objem nádrže (l) | 53 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 195 |
Užitočné zaťaženie (kg) | 1 130 |
Technické údaje
Model | Ford Transit Custom PHEV |
---|---|
Motory | 1,0 EcoBoost + elektromotor |
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 999 |
Max. výkon spaľ. motora (kW/k) | 61,5/84 |
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot. za min.) | |
Max. výkon elektromotora (kW/k) | 92/125 |
Max. krútiaci moment elektromotora (Nm) | 355 |
Systémový výkon (kW/k pri ot. za min.) | X |
Prevodovka | AT |
Max rýchlosť (km/h) | 120 |
Kapacita batérie (kWh) | 13,6 |
Čas nabíjania (0 –100 %, h) | 3 |
Elektrický dojazd (km) | 53 |
Spotreba podľa výrobcu (WLTP, l/100 km) | 2,7 – 3,1 |
Spotreba počas testu, zmiešané trasy | 5,5 – 9,8 (podľa profilu trasy, štýlu a počasia) |
Ceny
Základná cena Ford Custom V362 MCA 1.0 EcoBoost PHEV 126k AT (92kW) | 48 400 eur |
---|---|
Cena testovaného auta | 51 000 eur |