SEAT Ateca je možno v našich končinách trochu v tieni svojho koncernového súrodenca, ktorým je Škoda Karoq. Napriek tomu stojí za pozornosť a rozhodne si to nemyslíme len my. Ak sa pozrieme do štatistík predaja za celý minulý rok, tak na slovenskom trhu bol najpredávanejším SEAT-om Leon, za ním nasledovala Arona a tretie miesto patrilo modelu Ateca.
Mnohí sa rozhodujú medzi Atecou a Aronou, no rozdiel medzi oboma modelmi je pomerne značný. Zatiaľ čo Arona je skôr klasický crossover, Ateca patrí k malým SUV. Najväčší rozdiel je medzi nimi v dĺžke. Cenovo začína Ateca približne o štyri tisícky vyššie, než Arona. Atecu navyše môžete kúpiť aj s pohonom 4×4, avšak podobne ako napríklad VW T-Roc, len s benzínovým alebo naftovým dvojlitrom a cenou začínajúcou nad hranicou 30-tisíc eur. Pokiaľ ide o ďalšie rozdiely medzi Atecou a Aronou, viac napovie porovnávacia tabuľka:
Rozmery, objemy (porovnanie so SEAT-om Arona)
Model | SEAT Ateca | SEAT Arona | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 381 | 4 153 | + 228 |
Šírka (mm) | 1 841 | 1 780 | +61 |
Výška (mm) | 1 615 | 1 537 | + 78 |
Rázvor náprav (mm) | 2 624 | 2 566 | + 76 |
Objem kufra (l) | 510 | 400 | + 110 |
Základ. cena (euro) | 21 640 | 17 630 | + 4 010 |
V konkurencii Škody a čiastočne aj Volkswagenu to SEAT nemá na našom trhu ľahké. Len pre názornosť – zatiaľ čo z Atecy sa v minulom roku predalo na našom trhu predalo 164 kusov, z konkurenčného Karoqu to bolo približne desaťnásobne viac, konkrétne 1 688 kusov. Pritom rozmery oboch áut sú takmer identické a ani cenový rozdiel medzi nimi nie je nijak závratný.
Ateca, Arona a Karoq
My sme testovali Atecu s 1,5-litrovým benzínovým agregátom s výkonom 110 kW, respektíve 150 koní, ktorý dopĺňal dvojspojkový 7-stupňovým automat DSG. Táto verzia aktuálne začína na sume 28 420 eur. Rovnakú kombináciu ponúka samozrejme aj Škoda Karoq za veľmi podobnú cenu – 28 230 eur, rozdiel medzi oboma modelmi pri testovanej motorizácii je teda menej ako dvesto eur.
Je nám jasné, že v aktuálnej situácii bude pri rozhodovaní zohrávať kľúčovú úlohu fakt, ktorý model bude kvôli nedostatku rozličných komponentov dostupný menej problematicky. Atecu však rozhodne netreba v priamom porovnaní s Karoqom podceňovať, nie je na to najmenší dôvod. Kým sa však dostaneme k Atece, tak len spomenieme, že Karoq práve v týchto dňoch dostal po štyroch rokoch očakávaný facelift, podrobnejšie sme sa mu venovali v tomto článku:
Čítajte viac Škoda Karoq: Vynovené SUV do poslednej skrutkyModernizovaná Ateca sa na našom trhu predávala už minulý rok a zmeny rozhodne nie sú len kozmetické. Malé SUV dostalo novú prednú masku, prepracovaný nárazník a nové full-LED svetlá. Vzadu je tiež nový nárazník s falošnými výfukmi, a drobné zmeny v grafike LED svetiel. Najjednoduchšie facelift spoznáte zozadu, kde je v strede piatych dverí vyvedený názov modelu pomerne zaujímavým fontom, pripomínajúcim rukopisné písmo.
Decentný, ale vydarený facelift
Zmien sa prirodzene dočkal aj interiér. Najviac sa to prejavilo na „upgrade“ infotainmentu. Už v základe má Ateca digitálny kokpit s uhlopriečkou až 10,25 palca a vynovený je aj volant, ktorý má citivejšie senzory, sledujúce tlak rúk na volant. Výsledkom je oveľa menej „otravných“ výstrah, aby ste volant držali správne.
Digitálny kokpit dopĺňa stredový 8,2-palcový dotykový displej infotainmentu a za príplatok úplne nová 9,2-palcová obrazovka systému Connect s integrovanou navigáciou a hlasovým ovládaním. Len pre zaujímavosť – keďže ide o španielske auto, hlasového asistetnta aktivujete príkazom „Hola, Hola“. Potešila aj možnosť bezdrôtového využívania smartfónov cez platformy Android Auto a Apple CarPlay.
Za príplatok, respektíve v závislosti od výbavy môžete v Atece mať napríklad vyhrievanie čelného skla Climacoat bez viditeľnej mriežky, ktoré odmrazí okno za dve až tri minúty, adaptívny tempomat a množstvo asistenčných systémov, vrátane výstrahy pri cúvaní (aj s aktívnym brzdením) pred križujúcimi vozidlami, chodcami či cyklistami, alebo Trailer Assist pre pomoc pri parkovaní s prívesom, pri ktorom preberá riadenie parkovací asistent.
V testovanom aute sme mali jeden z najpopulárnejších koncernových motorov VW, konkrétne 4-valec 1,5 TSI (110 kW) s vypínaním dvoch valcov a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm, doplnený 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Len pre zaujímavosť – tento motor sme mali relatívne krátko po sebe hneď v troch testovaných autách – okrem Atecy ešte vo Volkswagene T-Roc a T-Cross. A vo všetkých nám priemerná spotreba po týždňovom teste kolísala približne v rozpätí od 7 do 7,5 litra. Ateca nie je výnimkou. S miernou prevahou diaľnic a okresiek nad cestami v meste sme dosiahli priemer 7,3 litra.
Tento motor je z nášho pohľadu pre auto veľkosti Atecy (alebo aj pre T-Roc) úplne ideálny. Spotreba totiž pri ňom zostáva aj napriek pomerne vysokému objemu na veľmi rozumnej úrovni a je dostatočne dynamický, čím myslíme aj pružné zrýchlenie na diaľnici v rozsahu povolených diaľničných limitov.
Auto, ktoré stojí za úvahu
Ďalšou vecou, ktorá na Atece príjemne prekvapí, je jazdná stabilita aj pri ostrejších prejazdoch zákrut. Tá pritom nejde na úkor komfortu. Auto je naozaj pohodlné a veľmi dobre si vie poradiť aj s väčšími priečnymi aj pozdĺžnymi nerovnosťami. Jediné, čo nám trochu prekážalo, bol o niečo vyšší hluk v kabíne pri jazde na hranici povolených diaľničných limitov.
Ateca je výborné malé SUV, ktoré skutočne ako SUV aj vyzerá, čo je fajn. Priestor v kabíne je primeraný, štyria dospelí sa odvezú pohodlne, piati sa už budú trochu tlačiť. Testovaný motor ničím neprekvapil a ani nesklamal, je to osvedčená klasika. Pre toto auto sa benzínová 1,5-ka naozaj hodí a ponúka veľmi dobrú dynamiku pri zachovaní rozumnej spotreby. A v neposlednom rade – aj keď ide zvonku o veľmi decentný facelift, auto naozaj osviežil, z nášho pohľadu vyzerá toto menšie SUV výborne.
Technické údaje, rozmery a ceny
Rozmery, objemy, hmotnosti
SEAT Ateca 1.5 TSI 7st. DSG, 110 kW | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 381 |
Šírka (bez zrkadiel, mm) | 1 841 |
Výška (bez lyžín, mm) | 1 615 |
Rázvor náprav (mm) | 2 621 |
Objem kufra (l) | 510 |
Objem pal. nádrže (l) | 50 |
Skutočná hmotnosť | 1443 |
Technické údaje
Motor | 1,5 TSI ACT |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 498 |
Max. výkon (kW/k) | 110/150 |
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) | 250 pri 1 500 – 3 500 |
Prevodovka | automat 7 st., DSG |
0 – 100 km/h (s) | 9,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 202 |
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) | 6,6 – 6,8 |
Komb. spotreba na 100 km, test (l) | 7,2 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena SEAT Ateca (1,0 ECO TSI 110, 81 kW, man.6) | 21 640 eur |
Základná cena SEAT Ateca (1,5 TSI 150, man.6) | od 26 120 eur |
Základná cena SEAT Ateca (1,5 TSI 150, AT7 DSG) | od 28 420 eur |