Test: Citroën C4 1,2 PureTech 155 - aj extravagantný crossover vie byť praktický

Citroënu C4 155-koňový motor jednoznačne svedčí. Má s ním slušnú spotrebu a potešil aj cestovným komfortom. Grafika a odozva infotainmentu by však potrebovali vylepšiť.

24.04.2022 07:00
debata (2)
Citroën C4 PureTech 155 je aktuálne... Foto: Martin Domček, Pravda
Citroën C4 PureTech 155 S&S EAT8 (2021) Citroën C4 PureTech 155 je aktuálne najsilnejšou verziou v ponuke.

Citroën C4 je zaujímavé auto hneď z niekoľkých dôvodov. Presnejšie z troch. V prvom rade je to po vzhľadovej stránke naozaj vydarené auto. Je to crossover, vsádzajúci na módnu siluetu, kombinujúcu SUV s dynamickými tvarmi kupé. V prípade tohto modelu ale uvedené spojenie nepôsobí násilne alebo opulentne ako pri veľkých SUV, skôr prirodzene, umocňuje dynamický dojem, ktorý z neho máte. Auto vypĺňa medzeru medzi modelmi C3 Aircross a C5 Aircross.

Benzín, nafta, aj elektrina

Druhým dôvodom, ktorý ho robí zaujímavým, je fakt, že je v ponuke stále s pomerne širokou výkonovou škálou motorov – benzínových, naftových a k dispozícii je aj ako elektromobil. Naftu zastupuje motor s objemom 1,5 litra, dostupný v dvoch výkonových verziách – 81 kW (110 koní) a 96 kW (131 koní).

Benzínový motor s objemom 1,2 je dostupný hneď v troch výkonových verziách – 74 kW (102 koní), 96 kW (131 koní) a 114 kW (155 koní). Okrem najslabšieho benzínového motora možno zvyšné kombinovať nielen so 6-stupňovým manuálom, ale aj s 8-stupňovým automatom. A aby sme nezabudli na elektrickú verziu. Tá je označovaná ako ë-C4 a má elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní).

Citroën C4 PureTech 155 S&S EAT8 (2021)
Citroën C4 PureTech 155 S&S EAT8 (2021)
+7Citroën C4 PureTech 155 S&S EAT8 (2021)

A tým tretím dôvodom, ktorý robí model C4 zaujímavým, sú peniaze. V podstate pri všetkých verziách zaujme tento originálny crossover aj pomerom cena/hodnota. Inak povedané – ceny zostali aj napriek pozvoľnému zdražovaniu nových áut stále ešte na pomerne prijateľnej úrovni.

Aby sme boli konkrétni – v základe toto (relatívne) veľké auto kúpite s motorom PureTech 100 S&S (75 kW) a 6-stupňovým manuálom za necelých 16 500 eur a najlacnejšia 81 kW naftová verzia stojí necelých 18-tisíc eur. Len pre zaujímavosť – Citroën C4 je, pokiaľ ide o celkovú dĺžku a aj rázvor, ešte o niečo väčší, než Volkswagen T-Roc, postavený na platforme Golfu.

Ten je jeho priamym konkurentom, avšak s cenou začínajúcou takmer o rovných 5 000 eur vyššie. Má síce o 6 kW vyšší výkon, no len päťstupňovú prevodovku a stojí v základe 21 490 eur. Niet sa čo diviť, že tento model bol v uplynulom roku po Citroëne C3 druhým najpredávanejším modelom tejto značky.

Silný motor, silná výbava

My sme Citroën C4 testovali už vo viacerých verziách. Tentokrát sme siahli po tej najsilnejšej, navyše v pomerne širokej výbave. Konkrétne sme mali pod kapotou 155-koňový motor s objemom 1,2 litra, doplnený 8-stupňovým automatom. S ním má auto maximálku 208 km/h a na stovku zrýchli za 8,5 sekundy. Navyše bolo aj v najsilnejšej výbave Shine, ktorej súčasťou boli napríklad LED svetlá vpredu aj vzadu, hmlovky s prisvecovaním do zákrut, bezkľúčové ovládanie, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, parkovací asistent, navyše s kamerou.

Testované auto malo aj príplatkový kožený... Foto: Martin Domček, Pravda
Citroën C4 PureTech 155 S&S EAT8 (2021) Testované auto malo aj príplatkový kožený interiér v zaujímavej farebnej kombinácii.

Patrili do nej aj adaptívny tempomat, farebný head-up displej, automatická dvojzónová klimatizácia, navigácia na dotykovom 10-palcovom displeji infotainmentu, 18-palcové disky z ľahkých zliatin, špeciálny výsuvný systém pred spolujazdcom na integráciu tabletu a celá paleta bezpečnostných a predkolíznych asistentov.

Výbavu auta ešte navýšilo niekoľko príplatkových prvkov, vrátane červeného koženého interiéru, vyhrievaných predných sedadiel a volantu, bezdrôtového dobíjania smartfónov, 360-stupňovej kamery a pár dizajnových prvkov. Aj v takto silnej výbave, s najsilnejším motorom a 8-stupňovým automatom stále zostala cena testovaného auta výrazne pod hranicou 28-tisíc eur.

Citroën C4 PureTech 155 S&S EAT8 (2021)
Citroën C4 PureTech 155 S&S EAT8 (2021)
+14Citroën C4 PureTech 155 S&S EAT8 (2021)

Nový Citroën C4 je postavený na modernej flexibilnej platforme CMP, ktorú využíva aj európske Auto roku 2020 Peugeot 208, Peugeot 2008, ale aj Opel Corsa a Mokka. To sú podstatne menšie autá, Citroën však túto platformu, pokiaľ ide o dĺžku a aj rázvor, natiahol prakticky ma maximum. To znamená, že z hľadiska rozmerov tu máme auto, ktoré môžeme v podstate zaradiť do nižšej strednej triedy. A cítiť to aj na vnútornom priestore, ktorý je naozaj pomerne slušný nielen vpredu, ale aj vzadu, navyše v aute je dostatok prakticky využiteľných odkladacích priestorov. Nechýba dokonca ani špeciálny mechanizmus na upevnenie tabletu pred spolujazdcom. Pokiaľ ide o veľkosť kufra, ňou auto neoslní, no na druhej strane 380 litrov v základe nemôžeme považovať ani za žiadny subštandard.

Pravdou je, že aby automobilka udržala cenu tohto modelu na atraktívnej úrovni, musela trochu ubrať na kvalite materiálov a rozvrhnutí interiéru. Máte v ňom napríklad relatívne dosť tvrdších plastov, avšak so štruktúrovaným povrchom, vodič má pred sebou naozaj miniatúrny displej len s tými najzákladnejšími údajmi a head-up displej dáta premieta nie na čelné sklo, ale len na malú výsuvnú plôšku na prístrojovke.

Aj keď sa miestami na interiéri muselo... Foto: Martin Domček, Pravda
Citroën C4 PureTech 155 S&S EAT8 (2021) Aj keď sa miestami na interiéri muselo "šetriť", spravilo sa tak naozaj citlivo a celkový dojem z neho je príjemný.

Ale všetky tieto „ústupky kvôli cene“ sú vykonané tak elegantne a s citom pre detail, že z interiéru rozhodne nebudete mať žiadny low-costový dojem, skôr naopak. Aj napriek tomu pôsobí originálne a z nášho pohľadu je pekný. Jedinou „low-costovou“ záležitosťou je grafika a odozva infotainmentu. Na tieto veci by mal Citroën pri najbližšej modernizácii C4-ky naozaj myslieť.

Čo však musíme naozaj pochváliť, je kombinácia silného 155-koňového trojvalca s 8-stupňovým automatom. Tento motor ponúka dostatok výkonu, je dynamický, dobré zaberá už v pomerne nízkych otáčkach a v rýchlostiach do cca 100 kilometrov má aj veľmi slušné pružné zrýchlenie.

Základný objem kufra je 380 litrov, v... Foto: Martin Domček, Pravda
Citroën C4 PureTech 155 S&S EAT8 (2021) Základný objem kufra je 380 litrov, v testovanom aute bol delený.

Pokiaľ ide o spotrebu, tá relatívne dosť závisí, podobne ako pri väčšine nízkoobjemových motorov, od jazdného štýlu majiteľa. My sme jazdili v rámci povolených limitov, niečo vyše polovicu ciest tvorili okresky a približne 20 percent pripadalo na diaľnice a mesto. A výsledok? Priemer tesne pod sedemlitrovou hranicou. Z nášho pohľadu je to dobrá spotreba, no pri jazdení prevažne v meste by sme zrejme rátali s priemerom okolo 7,5 litra.

Naozaj komfortný

Cestovný komfort je vďaka tlmičom s progresívnymi hydraulickými dorazmi na veľmi slušnej úrovni. Citroën s obľubou využíva slogan, že jazda je hladká „ako na lietajúcom koberci“. Povedzme to tak – komfortná je naozaj, najmä ak je auto viac zaťažené, ale až do takýchto superlatívov by sme asi nešli.

Ale pravdou je, že toto auto je rozhodne stavané s preferenciou komfortu, takže pri ostrejších prejazdoch zákrut rátajte s o niečo väčšími náklonmi a miernym skonom k nedotáčavosti. Určite by sme ho radili skôr k „pohodovým a pohodlným“ rodinným autám, než k modelom, určeným pre vyložene dynamickú jazdu.

Zadné svetlá, rovnako ako predné, majú... Foto: Martin Domček, Pravda
Citroën C4 PureTech 155 S&S EAT8 (2021) Zadné svetlá, rovnako ako predné, majú zaujímavú grafiku, pripomínajúcu písmeno Y.

Z nášho pohľadu je Citroën C4 po dizajnovej stránke naozaj vydareným crossoverom, kľudne by sme ho v našej subjektívnej hitparáde zaradili v tejto kategórii do „top päť“. Priestor vnútri je primeraný, cestovný komfort nadpriemerný, spotreba priemerná, s prižmúrením oka by sme napísali aj dobrá. Čím však určite boduje, je dobre nastavená cena, resp. pomer cena/hodnota. Ak sa rozhodujete pre tento typ auta, rozhodne nebude stratou času pozrieť si ho aj v showroome, vyskúšať ho a urobiť si naň vlastný názor.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #crossover #Citroën C4 #test auta #autotest
Články podľa značiek